Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan får man antidepresive piller?


ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anti-depressiva får du kun utskrevet av lege eller psykiater, ikke psykolog. Disse er, som nevnt, kun en del av behandlingen som ofte trengs mot depresjon. Samtaler er også ofte nødvendig for å bearbeie ting og komme seg videre.

 

Piller mot stress (beroligende medisiner), som da blir Valium e.l., får du også kun fra lege/psykiater. Jeg vil uansett anbefale deg å tenke deg nøye om før du begynner å bruke slike preparater, da disse er avhengighetsskapende over tid og kun en veldig kortsiktig "løsning".

Lenke til kommentar

Antidepressiva er ikke nødvendigvis avhengighetsskapende. Var det kanskje før, men ikke nå lenger. Virkningen kommer etter bare noen uker, men det er vanlig å bruke de i ett år for å hindre tilbakefall.

 

Det man bør tenke på er at folk reagerer veldig forskjellig. Det er for eksempel veldig mange som er meget fornøyd med Cipralex, og synes de nærmest fikk et nytt liv av å bruke de. Men jeg syntes de var helt grusomme, og kommer aldri til å røre antidepressiva igjen.

Lenke til kommentar
Vil bare klargjøre at anti-depressiva IKKE er avhengighetsskapende og at jeg kun mente beroligende medikamenter når jeg nevnte denne bivirkningen!  :)

9395329[/snapback]

Ikke alle beroligende medisiner er avhengighetsskapende! Du tenker nok på gruppen benzodiazepiner. Dette er tabletter som er meget vanedannende. Det er verdt å merke seg at når disse kom på markedet, ble det fra faghold ropt "halleluja" og brukt akkurat samme argumentene som brukes med de nye typer antidepressiva som er på markedet idag (lite bivirkninger, ikke vanedannende, revulosjon innenfor angst/nevrose behandling). En skal alltid være forsiktig når legemiddel industrien roper "halleluja". Det kan tenkes at det finnes senvirkninger med bruk av de nye typer antideprissiva også. Det vet vi om 10-20 år.

Lenke til kommentar

Det er overhodet ikke slik at de nye SSRI-preparatene blir sett på som en "gude-gave"! Det første året disse kom på markedet, så ble de omtalt som "lykkepiller" osv., men i den senere tid, så er det overhodet ikke noe tvil om at disse pillene KAN gi bivirkninger som er helt forferdelige, selv om mange opplever at disse hjelper dem å fungere igjen og samtidig kunne ta tak i problemene sine. Ang. beroligende medikamenter som ikke har en avhengighetsrisiko, så må du gjerne gi meg et par eksempler på de medikamentene du tenker på...

 

Når det kommer til "vi får se om 10-20 år", så kan man si det om det meste og etterpå-klokskapen kommer alltid til å eksistere. Likevel, så er det ikke til å undergrave at SSRI-preparater har hjulpet mange til å komme seg på føttene igjen og også hjulpet mange til å komme seg ut av en tilstand som for mange er livstruende.

 

Det man må ta utgangspunkt i, er hva man vet NÅ! Det man vet nå, er at dype depresjoner tar livet av utallige mennesker hvert år og de som ikke velger å ta livet sitt, lever i et helvete. Disse trenger hjelp og den kjemiske ubalansen i hjernen kan ikke prates bort eller dopes bort, så da blir alternativet å prøve å rette opp kjemien. Ja, det er mange som opplever bivirkninger og mange som ikke oppnår den effekten de ønsker, men alternativet blir som regel å ligge under dyna og ramle lenger og lenger ned i depresjonen. Det er selvfølgelig en del personlige "holdninger" som også har betydning og egen innsats er avgjørende, men uten medisiner er det en håpløs kamp for mange når depresjonen blir for dominerende og tar overhånd...

 

Det finnes utallige forskjellige varianter av SSRI-preparater og enkelte gjør deg dårligere, mens andre gjør deg bedre. Valget man har NÅ, er å prøve å finne den varianten som fungerer eller å leve med depresjonen til den forhåpentligvis går over av seg selv. Kanskje kan kognitiv terapi alene gi gode resultater.

 

Vi får håpe at om 10-20 år, så vet vi nøyaktig hva som trengs og at man kan behandle depresjonen lokalt i hjernen eller at man kan analysere seg frem til "roten av problemet" i løpet av 30 minutter, men inntil da, så er SSRI-preparater den beste, godkjente medisinske hjelpen som finnes akkurat nå. Andre alternativer er på vei og under utprøving, men også disse KAN gi alvorlige senskader om 10-20 år...

 

Hva er da alternativet?

Lenke til kommentar

Først vil jeg si at jeg mente ikke at du for enhver pris skal unngå å ta disse nye antideprissiva, og mitt "halleluja" eksempel var ikke noe argument for dette. Har man en behandlingstrengende tilstand, skal den selvsagt behandles på en best mulig måte, også med bruk av medikamenter. Mitt poeng var at en skal alltid være lit skeptisk når en legemiddel industri roper "halleluja".

 

Du spør om eksempler på beroligende medikamenter som ikke er avhengighets skapende. Jeg kan nevne antihistaminet Aterax, som har en angstdempende virkning. Kan også nevne Buspar (buspiron) som er i kjemisk slektskap med benzodiazepiner, men som har vist seg å ikke gi abstinensreaksjoner, og heller ikke er forbundet med et misbrukspotensial. Jeg kan også nevne forskjellige neuroleptika som har en uttalt beroligende effekt, f.eks Largactil (klorpromazin). Enkelte antiepleptika har også en sterk beroligende effekt, for ikke å snakke om diverse antideprissiva.

Lenke til kommentar

Remeron er en antidepressiv pille med avslappende og mildt søvndyssende effekt. Det er legen din som avgjør om du trenger/har nytte av antidepressive medisiner, men når det er sagt er det stor forskjell på legers vurderinger. Noen er svært slepphendte med reseptblokka, andre liker ikke å skrive ut slikt til unge mennesker i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Et bedre sitat:

Antideprisiva (piller) behandler ikke problemet, kun symptomene. Desverre så virker det som at mange leger er mer opptatt av å fjerne symptomene enn å kurere pasienten.

9415479[/snapback]

Dette er egentlig en sannhet med modifikasjoner. Ja, mange blir deprimerte på grunn av ytre ting i livet kombinert med naturlig disposisjon, men det finnes de som "kun" har en kjemisk ubalanse i hjernen, og ikke nødvendigvis andre problemer å jobbe med. Disse er nok i fåtall, men her er piller kanskje til og med det eneste riktige...

 

For øvrig er jeg helt enig i at leger ofte bruker for lite tid på sin pasients situasjon. Likevel, de er bare mennesker de også, og mennesker er som regel det svake ledd i enhver kjede.

Lenke til kommentar
Du spør om eksempler på beroligende medikamenter som ikke er avhengighets skapende. Jeg kan nevne antihistaminet Aterax, som har en angstdempende virkning. Kan også nevne Buspar (buspiron) som er i kjemisk slektskap med benzodiazepiner, men som har vist seg å ikke gi abstinensreaksjoner, og heller ikke er forbundet med et misbrukspotensial. Jeg kan også nevne forskjellige neuroleptika som har en uttalt beroligende effekt, f.eks Largactil (klorpromazin). Enkelte antiepleptika har også en sterk beroligende effekt, for ikke å snakke om diverse antideprissiva.

9410998[/snapback]

 

Aterax var jeg aldri borti når jeg jobbet i psykiatrien, men ut fra det jeg vet så er den berolignede effekten ganske mild og ikke egnet mot panikk-angst og sterk uro. Likevel så vet jeg ikke nok om dette medikamentet til å gå inn i en diskusjon om det.

 

Både neuroleptika, antiepleptika og antidepressiva er ikke preparater som angst-pasienter får utskrevet for å takle angsten! Beroligende mediakamenter i den form som OT spør om, er i de fleste tilfeller i gruppen benzodiazepiner. De medikamentene du nevnver har beroligende effekt, men er ment for å behandle helt andre lidelser/symptomer enn angst. Disse har heller ikke den fortvirkende effekten som angstpasienter ofte trenger for å takle anfallene. Mesteparten av de medikamentene du nevner gir ikke virkning før etter en lang periode, hvis de gir virkning i det hele tatt.

 

Buspar er heller ikke en type beroligende medikament i den form som pasienter med angst av typen panikk eller sterk uro etterspør. Bl.a. står dette i Felleskatalogen: Erfaring mangler fra pasienter under 18 år. Erfaring med buspiron er vanligvis begrenset til 6 måneders varighet. Med andre ord, så er ikke dette preparatet utprøvd nok til å kunne fastslå avhengighet over lengre bruk. Det er heller ikke anbefalt å bruke dette medikamentet over lengre perioder.

 

Jeg er likevel enig i at mange av disse medikamentene brukes i psykiatrien for den beroligende effekten, spesielt neuroleptika, men det er ofte i sammenheng med mistanke om, eller utredet, psykose. Likevel, så er det nok benzodiazepiner-gruppen som i hovedsak blir gitt av legen til angst-pasienter og det er derfor jeg advarer mot bruken av disse. :)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke starte en stor diskusjon rundt dette, tror vi i bunn og grunn er enige om at en skal være meget forsiktig med å bruke benzodiazepiner. Det er som å "pisse i buksa" når du fryser, godt og varmt et kort øyeblikk og så blir det mye verre enn det var.

 

De medisinene som jeg nevnte virker beroligende. Det var mitt poeng. Og det var svaret på denne påstanden din:

Vil bare klargjøre at anti-depressiva IKKE er avhengighetsskapende og at jeg kun mente beroligende medikamenter når jeg nevnte denne bivirkningen!

 

Indikasjonen for å bruke disse medisinene er så forskjellige. Du må huske en ting, og det er at angst problematikk ofte er en sammensatt problematikk, hvor ofte angsten bare er en del av problemet. Derfor finnes det utrolig mange veier til målet. Du sier at du har jobbet i psykiatrien, med det antar jeg at du har jobbet på et psykiatrisk sykehus(?). Da ser man bare de pasientene som er så dårlige at sykehusinnleggelse er påkrevd. Men de fleste som sliter med angstnevroser og lettere psykiske lidelser vil aldri bli innlagt på sykehus. De behandles poliklinisk, eller de får aldri noen behandling.

 

Bare for å illustrere spekteret i indikasjoner for bruk av enkelte medikamenter: Min gode venn fikk en skiveutglidning i ryggen. Han hadde store smerter. Han fikk medikamentelt behandlet sine smerter med Paralgin forte og Largactil. Dette hadde en meget god effekt. Han har aldri hatt noen psykiske vansker, men i dette tilfelle ønsket man klormpromazinets smertestillende og muskelavslappende effekt.

Lenke til kommentar

Vel dette er det mange delte meninger om!

Her hevdes det at kjemien i "hjernen" påvirkes av tankene:

http://www.brucelipton.com/article/mind-ov...the-new-biology

http://www.drdavidhamilton.com/introduction.html

 

Her hevdes det at "Piller" ofte ikke er så bra:

http://www.breggin.com/prbbooks.html

 

Min anbefaling, må vere en eller annen helhetlig terapi (kurs)

Hos en psykolog eller et eller annet alternative greier..det viktigste dog er at brukeren (eksperten på seg selv) har entusiasme til "utviklingen"

 

Og er det ikke forbedring etter et par ganger, mener eg at det er på tide å se seg om etter noe annet...for dette er noe som virker!

Lenke til kommentar
Indikasjonen for å bruke disse medisinene er så forskjellige. Du må huske en ting, og det er at angst problematikk ofte er en sammensatt problematikk, hvor ofte angsten bare er en del av problemet. Derfor finnes det utrolig mange veier til målet. Du sier at du har jobbet i psykiatrien, med det antar jeg at du har jobbet på et psykiatrisk sykehus(?). Da ser man bare de pasientene som er så dårlige at sykehusinnleggelse er påkrevd. Men de fleste som sliter med angstnevroser og lettere psykiske lidelser vil aldri bli innlagt på sykehus. De behandles poliklinisk, eller de får aldri noen behandling.

 

Bare for å illustrere spekteret i indikasjoner for bruk av enkelte medikamenter: Min gode venn fikk en skiveutglidning i ryggen. Han hadde store smerter. Han fikk medikamentelt behandlet sine smerter med Paralgin forte og Largactil. Dette hadde en meget god effekt. Han har aldri hatt noen psykiske vansker, men i dette tilfelle ønsket man klormpromazinets smertestillende og muskelavslappende effekt.

9430211[/snapback]

 

Jeg er fullstendig klar over at angstlidelser er en sammensatt problematikk og ofte en del av et større sykdomsbilde, selv om det mange gange også kun dreier seg om en angstlidelse som har fått eskalere seg fritt.

 

Jeg har også vært innvolvert i samtalegrupper (utenfor institusjonen) der ulike lettere psykiske plager behandles, så din antagelse er ikke helt korrekt. :) Men... for å komme til poenget, så er vi, som du sier, ganske enig. Jeg er fullstendig klar over at det gis medikamenter for andre lidelser enn de i hovedsak er ment for, da de fleste medisiner har flere virkningsområder. Likevel, så vil pasienter med lette psykiske plager, som ikke er innlagt (slik som du nevner), ofte bli bli medisinert med anti-depressiva der benzodiazepiner-preparater kan kombineres ved behov og det var derfor jeg understreket til OT at de beroligende preparatene som han/hun spurte om, er noe som burde styeres unna hvis det er mulig, siden de preparatene som leger ofte skriver ut er avhengighetsskapende og i tillegg hemmende i forhold til angstmestring.

Lenke til kommentar
Antidepressiva er ikke nødvendigvis avhengighetsskapende. Var det kanskje før, men ikke nå lenger. Virkningen kommer etter bare noen uker, men det er vanlig å bruke de i ett år for å hindre tilbakefall.

 

Det man bør tenke på er at folk reagerer veldig forskjellig. Det er for eksempel veldig mange som er meget fornøyd med Cipralex, og synes de nærmest fikk et nytt liv av å bruke de. Men jeg syntes de var helt grusomme, og kommer aldri til å røre antidepressiva igjen.

9384755[/snapback]

 

Tok selv Cipralex en stund, og fikk MANGE bivirkninger. Leddsmerter, svimelhet, tørr munn osv osv. Byttet medisin, og alt gikk mye lettere.

 

Snakk med fastlegen din. Det tok 3 timer fra jeg første gang snakket med legen min, og til jeg var hos en spesialist. Forbred deg på en god del skjema-utfylling.

 

Lykke til.

 

Edit: Må bare legge til at medisiner har hjulpet meg MYE. Har du lyst til å lese om ulike medisiner, kan Felleskatalogen vaere en god start.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
Snakk med fastlegen din. Det tok 3 timer fra jeg første gang snakket med legen min, og til jeg var hos en spesialist. Forbred deg på en god del skjema-utfylling.

9444907[/snapback]

Da vil jeg påstå at du er heldig.

De fleste jeg kjenner, ink. meg selv, har følt at det har vært en liten kamp å få ordenlig hjelp. Piller er tydeligvis løsningen på alt (butno).

Lenke til kommentar
Da vil jeg påstå at du er heldig.

De fleste jeg kjenner, ink. meg selv, har følt at det har vært en liten kamp å få ordenlig hjelp. Piller er tydeligvis løsningen på alt (butno).

9449233[/snapback]

 

Heldig og heldig. Problemet med piller er at de ikke er 100% perfekte. Det som virker på meg trenger ikke virke på deg. Jeg tar ikke bare piller heller, terapi er også en viktig del.

Ellers vil jeg si at det kan være en fordel å bo i en litt mindre by. Hvis du kjenner fastlegen din godt er alt mye enklere. Jeg ble tatt seriøst med en gang. Alt gikk veldig hurtig.

Hvis du føler at pillene du får ikke hjelper, bør du ta det opp med behandleren din med en gang.

 

Edit: Må bare si at selv om pillene i dag ikke er perfekte, så er de mye bedre enn det som var før. Dessverre går mange fremdeles på gammel, dårlig medisin. Legen min sa at det var sjokkerende mange som gikk på tabletter oppfunnet på 60-tallet. De får bare fornyet resepten sin, uten at noen på apoteket reagerer på det. Folk i denne situasjonen lider som regel av mange bivirkninger som er helt unødvendig med dagens kunnskap.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...