Gå til innhold

Ubuntu låser seg under lesing fra NTFS HDD


Anbefalte innlegg

God kveld. Av en eller annen grunn låser ubuntu seg helt(kan ikke røre på musa, og ingenting skjer på skjermen) iblandt når jeg blar gjennom filer på NTFS harddisken min. Det virker som om det har enda større sjangs for å skje hvis jeg kopierer over noen store filer, eller spiller musikk fra harddisken.

Det er utrolig irriterende! Jeg har også winXP installert på samme harddisk, og XP vil ikke starte så jeg regner med at det kanskje er en feil med harddisken. (ubuntu er ikke installert på den samme harddisken).

 

Spørsmålet er da: er det noe jeg kan gjøre for å sjekke etter feil på harddisken og eventuelt reparere det? Vet at XP har en slik funksjon, men det hjelper lite når jeg ikke får startet det.

 

Harddisken er en WesternDigital SATA.

 

Jeg fant en med et lignende problem her, men det hjalp meg ingenting.

 

Hva kan jeg gjøre? Håper noen kan hjelpe meg :hmm:

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Frykter at den snart takker for seg ja. Enda den ikke er gammel heller.

Dessuten blir det umulig å sjekke disken fra windowsinstallasjonen. Finnes det noen annen måte jeg kan gjøre det med? Som f.eks en CD jeg kan boote opp fra eller noe lignende.

 

edit: Du skrev "Har du prøvd den på en annen kontroller?"

Mener du da å plugge inn harddisken i en annen sata-inngang på HKet?

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Jeg har en bærbar med windows, men jeg får jo ikke koblet til harddisken da :no:

 

XP har hatt en tendens til å bare stoppe helt opp slik som ubuntu gjør nå, og senere bli helt ubrukelig slik at jeg må hå installere det på nytt.

Virker desverre som om harddisken kanskje er ødelagt ja :(

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
Ja f.eks. Du har ikke en annen Windowsmaskin tilgjengelig du kan sjekke disken fra, da? Såvidt jeg vet finnes det ikke noen liveCD-greier som kan sjekke en NTFS-disk, men her er jeg ikke sikker.

9381320[/snapback]

 

Det var rart. En kompis av meg klarte å mounte alle NTFS partisjonene sine i ubuntu Live-cd uten å konfigurere det i det hele tatt. Jeg fikk litt hakeslepp egentlig. Trodde ikke dette var mulig.

Lenke til kommentar
Ja f.eks. Du har ikke en annen Windowsmaskin tilgjengelig du kan sjekke disken fra, da? Såvidt jeg vet finnes det ikke noen liveCD-greier som kan sjekke en NTFS-disk, men her er jeg ikke sikker.

9381320[/snapback]

 

Det var rart. En kompis av meg klarte å mounte alle NTFS partisjonene sine i ubuntu Live-cd uten å konfigurere det i det hele tatt. Jeg fikk litt hakeslepp egentlig. Trodde ikke dette var mulig.

9383214[/snapback]

 

Det er ikke noe problem å mounte.. det er å kjøre en full sjekk av disken som er vrient, siden det kun er chkdsk/scandisk for windows som kan sjekke en NTFS-disk.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøre chdsk fra hawkPE på alle partisjonene til S-ATA disken. Sjekken feilet på en av dem, men resten gikk uten error.

Bestemte meg for å kjøre det harddiskprogrammet en gang til, og jaggu fant den ikke en feil!

Heldigvis var det ikke noe alvorlig. Det sto "drive cable error", så jeg koblet harddisken til en annen inngang og med en ny kabel, samt fjernet en død flue. Nå ser det ut til at lesing går stabilt. Dessuten går kopiering mye kjappere. Håper det holder seg slik nå da :)

 

WinXP starter desverre ikke. Jeg får valget mellom sikkerhetsmodus, sist fungerende konf. eller normal. Sist fungerende... og normal tar meg helt til lastingen av windows, men maskinen restartes bare eller så fortsetter den i det uendlige.

Jeg rakk å se en blå skjerm med noe skrift på som blinket i en brøkdel av et sekund før datan restartet da. Finnes det en eller annen logfil jeg kan se på kanskje?

 

Takk for hjelpen så langt :thumbup:

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
...samt fjernet en død flue.

9383950[/snapback]

:!: du fant en bug, altså!

9383978[/snapback]

Hehe, ja. Godt den ikke gikk i vifta :ohmy:

 

Men har jo fortsatt problemet med at XP ikke starter. Ikke finner jeg en logfil heller. Bør kanskje lage en tråd på windowsdelen av forumet.

Jeg kunne jo ha reinstallert windows, men det vil jo gjøre at ubuntu ikke starter slik at jeg må installere grub igjen. Jeg vil ikke risikere at jeg ikke kommer inn i ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...