Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjermproblem.

Skjermen på min snart tre år gamle XPS M1530 har begynt å bli mørkere på venstre siden. Er som en mørk skygge hele veien på venstre siden og 6-7 cm utover. Mørkest mot kanten og gradvis lysere til normalt bilde.

Noen som har opplevd det samme og vet hva man kan gjøre?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal bli interresant å se hvor lenge det går før/om Dell vil hjelpe meg med følgende problemer:

Når jeg gamer når laptopen 100 grader relativt kjapt, da skjer det mye rart:

- WLAN-kortet dør, må reboote WLAN-kortet

- Skjermen slår seg av, maskinen ellers fungerer som vanlig, må reboote

- Maskinen slår seg av pga temperaturen

Ikke mye til gaminglaptop når slikt skjer hele tiden.

Prøvd reinstallasjoner, renske for støv etc.

Skrevet

Maskinen er fra 2008 så lite med service enda, og siden det i følge dell.com ikke er garanti lengre så er det jo en hassle i seg selv bare å klare komme i kontakt med de.

Skrevet

Dell vet utmerket godt at det er fem års reklamasjonsrett, og er flinke sådan. Bare å ringe de, så oppretter de en sak og sender eventuelt emballasje til å pakke den ned i ferdig frankert. Mail tar noe lenger tid, så vil anbefale deg å ringe. For min del sendte jeg maskinen på lørdag, og hentet den neste lørdag, så forsåvidt ikke så mye å utsette på tiden det tok, i og med at dette også var i sommer.

Skrevet (endret)

Er noen som har flaks ;)

Tastaturet mitt tok kvelden, 3 telefoner og 3 e-post (ca) tok det før de godtok at det var reklamasjonssak. prøver å ringe de nå og da legger de automatisk på så de gjør det ikke lett å komme gjennom :)

edit: Kom gjennom til slutt, betalte litt for å få en tekniker på besøk for å debugge maskinen litt.

Endret av Ueland
Skrevet (endret)

Når jeg spiller minecraft kommer GPU-en opp i 80 grader og de to kjernene i prossesoren opp i 70 grader. Dette er vel alt for varmt? Kjenner at PC-en er altfor varm på utsiden også. Dette skal vel gå på reklamasjonsretten, da den er fra 2008?

Endret av iRelax
Skrevet

Noen som forresten vet hvordan det er med garanti og åpning av pcen?

Jeg skiftet forrige sommer kjølepasta på GPU og CPU etter at GPUen stadig krøp noen grader over kokepunktet i den varme sommerluften.

Skrevet (endret)

Er helt normalt det, min GPU har alltid ligget på 80 under load. Det siste året har den ligget på 90-100, men funker helt topp.

Det er ikke for varmt før du får de problemene jeg beskriver ovenfor :)

Takk for svar :new_woot:

Endret av iRelax
Skrevet

Viste seg at vifta hos meg hadde kjørt seg full med sjit (det er takken for å ha katt), etter å ha fått skiftet den ser temperatuturen nå ikke ut til å overstige 75, grei forskjell :)

Skrevet

Noen som forresten vet hvordan det er med garanti og åpning av pcen?

Jeg skiftet forrige sommer kjølepasta på GPU og CPU etter at GPUen stadig krøp noen grader over kokepunktet i den varme sommerluften.

Jeg tror det beste er å ikke nevne noe, dersom du skal ha noe på garanti/reklamasjon. Jeg har skrudd min Dell helt fra hverandre, men så vidt jeg vet er ikke noe som kan bevise det.

Skrevet (endret)

Noen ganger lager dataen en liten klikkelyd også piper den et pip. Hva kan det være? Noen andre som opplever det samme?

Endret av iRelax
  • 5 uker senere...
Skrevet

Heisann takk for svar for et halvt år siden !

Jeg hadde helt glemt av tråden.

Så altså hovedkortet har sluttet og funke. Dette er ikkje påført av ytre handlingar. Altså skal dette gå under reklamasjonsretten som varer 5år?

Jeg lurer litt på korleis eg skal gå frma? Ringe Dell nevne reklamasjonsretten og spør om de vil fikse dette? Eller er det lettere og mindre "smertefullt" å be om 1års garanti?

Vil de begynde å krangle på reklamasjonsretten?

Kva er den beste måten å løyse problemet på?

(pcen har forresten begynt å streika heilt. Startar opp i et par sekund før den "slår" seg av igjen. Ser bare svart skjerm og blå LED lys som slår seg av.

De bytter ut alt som er nødvendig. Hos meg var chipset ødelagt og skjerm hadde litt døde pixler, men på grunn av en elendig feilsøkingsjobb hos bedriften som reparerte maskinen min ble nesten hele maskinen byttet :)

Kjøper du 1 års Dell-garanti, vil de fikse det som er galt med maskinen din. Dette inkluderer ikke dårlige batterier, men ødelagte batterier.

Legg også merke til at du har lovfestet rett på å få fikset maskinen din om den er yngre enn fem år, men å kreve reparasjon kan IMHO ofte bli dyrere og en mer smertefull prosess enn å kjøpe garanti. For å få byttet skjerm fikk jeg en hyggelig mann på døren :)

Hvorfor kan å kreve noe Dell er lovfestet til å fikse bli dyrere og mer smertefullt? De vil prøve å lure seg unna det og krangle?

Skrevet

Jeg kjøpte meg et batteri som ble linka i denne tråden (9cellers fra eBay) og tenkte jeg skulle poste hvor fornøyd jeg var med det. Riktignok litt stort og batteritid på "bare" 3t eller deromkring, men til 250,- kan man jo ikke klage, men nå har laderen min tatt kvelden og jeg mistenker at batteriet er skyld i dette så istedet for å anbefale vil jeg heller fraråde folk å kjøpe dette... (for å komme med noe som backer opp påstanden min om at jeg batteriet er skyld i dette så gjorde batteriet fra første stund at skjermen flimra når det var lavt batterinivå. Da laderen døde la jeg merke til at det flimra i det grønne lyset på laderen også. Om den har vært sånn tidligere også vet jeg ikke, men det kan jo ha en sammenheng.)

Skrevet

Hvorfor kan å kreve noe Dell er lovfestet til å fikse bli dyrere og mer smertefullt? De vil prøve å lure seg unna det og krangle?

Dell lurer nok seg ikke unna. Grunnen til at det er dyrere og mer smertefullt, er at du må betale porto, og ikke minst må du vente mye lenger for å få maskinen din fikset. Jeg hadde bestilt min maskin gjennom firma (den ble også hovedsakelig brukt til dette i flere år), og dette var grunnen til at jeg ikke hadde 5 års reklamasjonsrett (forbrukere har 5 år, dette gjelder ikke bedrifter). Er du ikke avhengig av å få maskinen din tilbake innen 2 måneder, så kan du benytte deg av reklamasjonsretten. Ring Dell og si hva som er galt.

Jeg kjøpte meg et batteri som ble linka i denne tråden (9cellers fra eBay) og tenkte jeg skulle poste hvor fornøyd jeg var med det. Riktignok litt stort og batteritid på "bare" 3t eller deromkring, men til 250,- kan man jo ikke klage, men nå har laderen min tatt kvelden og jeg mistenker at batteriet er skyld i dette så istedet for å anbefale vil jeg heller fraråde folk å kjøpe dette... (for å komme med noe som backer opp påstanden min om at jeg batteriet er skyld i dette så gjorde batteriet fra første stund at skjermen flimra når det var lavt batterinivå. Da laderen døde la jeg merke til at det flimra i det grønne lyset på laderen også. Om den har vært sånn tidligere også vet jeg ikke, men det kan jo ha en sammenheng.)

Jeg bestilte også dette batteriet, men har hatt problemer. Maskinen vil ikke lade batteriet med mindre jeg utfører mange heksetriks, en ganske lang prosess (2-3 min) som innebærer 2-3 restarts osv. Vet ikke om andre 3-parts batterier er bedre eller verre enn dette.

Skrevet (endret)

Dell lurer nok seg ikke unna. Grunnen til at det er dyrere og mer smertefullt, er at du må betale porto, og ikke minst må du vente mye lenger for å få maskinen din fikset.

At man må betale porto selv stemmer ikke. Når man er i kontakt med Dell kan man velge om å få tilsendt emballasje med fraktlapp, eller klistre på mottatt fraktlapp på egen emballasje. For min del tok det ei uke fra jeg sendte maskinen til jeg mottok den, så det var ikke all verdens av tid.

Dell var heller ikke på noen måte vanskelige å ha med å gjøre. Fikk beskjed om at dersom det var noe annet jeg ikke var fornøyd med på maskinen skulle de fikse det også om jeg sa ifra.

Endret av >Jonas<
Skrevet

Då skal eg kontakte Dell og nevne reklamasjonsretten og samtidig få orden på hovedkortet.

Takkar for hjelpa !

Xp`s har holdt snart 3,5 år for min del og er godt fornøgd med det !

Får håpe det ikkje tar fleire månedar :)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har et problem med min i forhold til at hver gang jeg slår den på, går ikke skjermen på. Ei heller lysene mellom tastaturet og skjermen, de går av med en gang jeg har slått på maskinen. Lyset helt foran lyser, og maskinen er tydelig på. Er dette hovedkortet som dummer seg? Maskinen er snart 3 år. Har jeg krav på at dette fikses av Dell, siden det er innenfor 5 år?

På youtube er den en video med et eksemplar som oppfører seg på samme måten. Videoen heter "Dell XPS M1530 dead (boot problem, nothing on screen)"

Endret av hp85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...