Gå til innhold

Hva er forskjellen på UNIX og Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux er UNIX basert (derav x'n i linux).

Så man kan si at forskjellen er vell at kjerna i GNU prosjektet (Populært kalt Linux) heter Linux. Linux er kun kjerna og ikke selve OS't.

 

Unix kom altså før GNU/Linux og Unix kosta skjorta av deg og var beregna for universitet og høyskoler. Når Linus Torvalds (trur jeg stava det rett) starta på Linux så var det bare kjerna som GNU mangla.

 

Vet ikke om dette svarte så altfor mye på det du spurte om da.

 

BTW

Apple sitt Mac OSX er UNIX basert

Lenke til kommentar

Linux kjører på Intel og AMD prosessorer. Andre Unix dialekter er kompliert for RISC, SPARC og noen andre prosessorer som også er dyrere prosessorer. Dette gjelder for kernel som er selve operativsystemet. Windows NT4 operativsystemet ble forøvrig skrevet i samarbeidmed en Unix/linux mann fra bunnen av for å få stabilitet og sikkerhet. Men så slo Microsoft sammen Windows 98 (basert på MS-Dos dager) og NT4 for å få Windows 2000. Dette ga bedre Plug and Pray støtte, men på bekostning av sikkerhet og stabilitet. De nyere Microsoft operativsystemene er blitt bedre på dette.

Som Nybegynner er nok Linux distribusjonen Ubuntu et OK valg.

Lenke til kommentar
Linux kjører på Intel og AMD prosessorer. Andre Unix dialekter er kompliert for RISC, SPARC og noen andre prosessorer som også er dyrere prosessorer. Dette gjelder for kernel som er selve operativsystemet.

 

Linux kjører på svært mange artitekturer, blant annet PowerPC og Sparc i tillegg til de du nevnte, for en mer utfyllende liste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel_...d_architectures

Lenke til kommentar

Her var det mange rare svar...

 

Det er desverre ikke mulig å svare konkret på spørsmålet, da Unix ikke er ett operativsystem og det er heller ikke Linux.

 

Det finnes flere operativsystemer som kan skilte med Unixtittelen, og kravet til dette er at de er sertifisert etter "Single Unix Specification". Eksempler på ekte Unixoperativsystemer er AIX, Sun Solaris og HP/UX.

 

Operativsystemer som ikke er sertifiserte kalles Unixlignende eller Unixkloner eller noe annet, alt etter hvem du spør. Det finnes mange hårsåre personer i debatten rundt disse. Linux hører inn under disse operativsystemene.

 

En kjapp beskrivelse av SUS på Wikipedia:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å hoppe over fra Windows (XP) til GNU/Linux Ubuntu.

Så leste jeg litt om UNIX og det ser jo nesten likt ut som Linux på screenshots jeg så på Wikipedia. Hva er egentlig forskjellen mellom disse to operativsystemene?

9374944[/snapback]

 

Hvilke screenshots er det du har sett på? Screenshots viser som regel bare skrivebord, Linux og UNIX har ikke egne skrivebord som Windows. Det fins mange forskjellige skrivebordsmiljø, hvor Gnome og KDE er de mest brukte (tror jeg).

 

Uansett tror jeg du vil ha Linux og ikke Unix.

Lenke til kommentar

Som Xecuter88 sier, screenshots viser ingenting av selve forskjellene. Det er mange sterke meninger ute og går på hva som er Unix og hva som ikke er Unix, men de fleste er ihvertfall enige om at Linux ikke er Unix, men "Unix-lignende".

For en bruker har dette forsvinnende lite å si. Velg linux, da får du suverent best hardware-støtte, og et system som er mye enklere å sette seg inn i.

Unix-versjonene kan ha visse fordeler i noen sammenhenger (men jeg vil tørre å påstå at ingen av disse gjelder for en hjemme/desktopbruker - med MacOS X som et hederlig unntak), men du blir ikke akkurat holdt i hånda når du legger inn og konfigurerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...