Gå til innhold

Clarkconnect / Smootwall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

IceC00|,

 

Smoothwall og ClarkConnect har det til felles at de er to Linux-distroer som er spesialsydd for sine formål, og ikke er egnet til noe annet:

Smootwall: Brannmur/router

CC: Brannmur/router + fil-, web- og printserver..

Den maskinen du installerer Smoothwall på kan du deretter glemme å tenke på som en PC, mer som en HW basert brannmur.

 

ClarkConnect har et litt større bruksområde, men også den har det til felles med Smoothwall at den er beregnet å stå for seg selv uten skjerm osv, og bare aksesseres for sine spesielle formål via web-grensesnitt fra en annen PC.

 

Så hvis du, slik jeg forstår deg, kun har 2 Windows-baserte PC-er du skal fortsette å bruke som PC, og ønsker å gi disse delt internett-tilgang uten å anskaffe flere "bokser", da er du nok litt på feil spor og i feil tråd. Det finnes imidlertid mange andre tråder i dette formuet som dekker akkurat den problemstillingen som jeg tror du er på jakt etter. Søk litt i forumet, så finner du mange gode svar.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-09 14:06 ]

Lenke til kommentar

Gøy og gøy....

 

Vi har holdt på i mange dager for å få opp Smoothwall (med det var nok ikke først og fremst Smoothwall sin "skyld") -- har akkurat lykkes og kjører nå omsider gjennom denne brannmuren, og jeg vet ikke akkurat hvor gøy det var. Men, men....

 

Hvis du har lyst til å leke og lære, så har som nevnt ClarkConnect et bredere bruksområde med alle server-funksjonene sine.

 

Vi valgte til slutt Smoothwall, fordi den virker enda sikrere som brannmur, (bl.a. med en DMZ), for senere å sette opp servere på separate maskiner.

 

I øyeblikket har CC et godt forum, mens S kun har mailinglister og IRC, men S har annonsert et forum i nærmeste fremtid de også.

 

Kan ikke så veldig mye om dette, men jeg innbiller meg at CC, som er basert på en skrellet RedHat 7.2 distro, kanskje er noe lettere å jobbe med dersom du har tenkt å legge til mer ordinære Linux-funksjonaliteter. Hvis du imidlertid begynner med noe slikt, skal du være klar over er at du da har beveget deg utenfor det området som egentlig er formålet med disse to distroene. Da er det nok bedre å bruke en vanlig Linux-distribusjon a la Mandrake/RedHat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...