Gå til innhold

Maskinen skrur seg av etter 10 minutter


brutus

Anbefalte innlegg

Jeg kjører win XP og har fått et veldig irriterende problem. Alt fungerer som det skal, bortsett fra at maskinen slår seg av etter ca 10 minutter. Jeg har også en win 95 installasjon på en annen harddisk i samme maskin. Den fungerer fint, også over tid.

Hvis maskinen er kald (fysisk, ja), så klarer den ikke engang å starte XP. Da må jeg kjøre litt win 95, for deretter å starte XP. Da funker det, men bare i ca 10 minutter.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke winxp sp1. Er det relevant, tror du? Uansett får jeg ikke installert den, slik maskinen er nå...

Tja kan jo ikke være 100% sikker at det fikser akkurat ditt problem. Men om du har adsl eller annet fast forbindelse, kan du gå inn på winupdates og hente ned alle oppdateringene. Trykk på start menyen- all programs, står helt øverst der.

Lenke til kommentar

Hvis maskinen er kald (fysisk, ja), så klarer den ikke engang å starte XP. Da må jeg kjøre litt win 95, for deretter å starte XP.

Noen som har noen tips?

 

prøvd å shok starte maskinen? det pleier å fungere på mopeden min når den er veldig kald om vinteren... :p

 

neida, gå inn i bios og skjekk om du har satt på en tampratur beskyttelse slik at den restarter/slår seg av om tempen går over den som er satt i bios.

Lenke til kommentar
Har sjekka BIOS, men finner ikke noe som kan minne om det du nevner.  Dessuten har maskinen fungert i over et år med XP og samme BIOS-innstillinger.  Derfor er det vel lite sannsynlig at dette er problemet.

Ja og du har fjernet all støv og dritt fra kjøleribbene på det året vel? Se etter om det er mye støv der, og det som jannis snakker om er i bios en eller annen plass.

Lenke til kommentar
jeg hadde samme problemet.

Kjører du med Nvidia skjermkort og gamle drivere vil du få dette problemet.

bruk ikke eldre drivere en 28.32.

Da det er de gamle detonator driverne som kan være problem.

Med oppdaterte drivere forsvant mitt problem.

 

lite sansynelig at det er en driverfeil siden den ikke vil starte opp XP engang før maskinen har blitt varm..

 

men restarter den seg etter 10 minutter idle i BIOS også? eller er det bare XP?

 

det _kan_ jo tyde på at HK er i ferd med å ta kvelden, lite trolig egentlig siden det ikke er mer en et år gammelt, men feil kan jo oppstå uansett alder, så...

 

Edit: vet det ikke er mange som liker å høre "Format c:", men har du prøvd å installere winxp på nytt? siden win95 fungerer uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...