Gå til innhold

Er D200 noe for meg?


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Ser Japanfoto har daska til med tilbud på D200 nå. Har D70S nå og er egentlig greit fornøyd men savner en del ting.

 

Savner vertikalgrep og fokuspunkter. Søkeren syns jeg er litt mørk? Fikk låne et 30D av en kompis og den var jo sinnsykt mye lysere. Er D200 like god?

 

Har to SB-800 blitser jeg leker meg med, men hvor mye mer får jeg ut av CLS systemet til nikon i D200? Vil jeg kunne ha mulighet til å styre styrken på biltzene også? Har jeg med kontrollmuligheter fra kameraet?

 

Hvor mye bedre er D200 på lysmålingene? Og ikke minst støy. Tar mye bilder inne og i mørke omgivelser ( idrettshaller o.s.v ) og da blir det fort høy iso. Vil jeg se store forbedringer? Selv ved lav iso? Finner ikke noe sider hvor de to kameraene er testet opp mot hverandre.

Samme gjelder tester hvor D80 og D200 er testet opp mot hverandre.

 

D300 kom ut. Dette blir vel en "gadget" ting for meg og egentlig helt unødvendig kjøp? Men vil D200 falle mer i pris enn 2500 kr? På en god stund?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ha D70 fra før, så er D200 definitivt noe for deg. Du får en mye bedre søker enn 30D og 20D (som jeg har selv), og du får annen funksjonalitet som vær og støvtetting. Det eneste er at du behøver et par ekstra batterier, fordi det sluker strøm.

Det kommer neppe til å synke noe særlig under 10 flak med det første. Da vil det nemlig kille D80 i entusiastmarkedet. Det har de neppe råd til. Det blir tross alt 5000 i forskjell i pris mellom D300 og D200, og de prisene holder seg nok en god stund.

Jeg tror ikke du taper mange kronene på å stikke innom Japan Photo i morgen. Du har jo allerede et glimrende kitobjektiv som ikke skjemmer ut det flotte huset, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Savner vertikalgrep og fokuspunkter. Søkeren syns jeg er litt mørk? Fikk låne et 30D av en kompis og den var jo sinnsykt mye lysere. Er D200 like god?

Søkeren på D200 er bedre enn 30D.

 

Har to SB-800 blitser jeg leker meg med, men hvor mye mer får jeg ut av CLS systemet til nikon i D200? Vil jeg kunne ha mulighet til å styre styrken på biltzene også? Har jeg med kontrollmuligheter fra kameraet?

Ja. Du kan justere hver trådløse SB-800 separat fra D200 ved å gi dem hver sin kanal.

 

Hvor mye bedre er D200 på lysmålingene?

Kan ikke si mer enn at jeg syns begge er svært gode (har både D70 og D200)

 

Og ikke minst støy. Tar mye bilder inne og i mørke omgivelser ( idrettshaller o.s.v ) og da blir det fort høy iso. Vil jeg se store forbedringer?

Jeg syns ikke D200 er særlig bedre enn D70 på høy ISO. I svakt lys opplever jeg svak "striping" i D200-bildene.

Selv ved lav iso? Finner ikke noe sider hvor de to kameraene er testet opp mot hverandre.

Ved lav ISO er D200 milevis foran D70 på dynamikk. Et stor fremskritt.

D300 kom ut. Dette blir vel en "gadget" ting for meg og egentlig helt unødvendig kjøp?

Alt tyder på at D300 blir et stort fremskritt ifht. støy.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er striping det samme som de omtaler på engelsk som "banding"? Leste mye om det noen måneder etter D200 kom ut

9362989[/snapback]

Ja. Det er så vidt synlig på bilder hvor lyset er dårlig. Vet ikke om det er synlig på print - det kan også være en kalibreringssak med mitt kamera, men det er ikke et stort nok problem for meg til at jeg gidder å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Hvor mye bedre er D200 på lysmålingene?
Jeg synes D200 er litt mer forutsigbar, D70 har en tendens til å plutselig underksponere mye i noen tilfeller for å unngå overeksponering av små områder.

 

 

Og ikke minst støy. Tar mye bilder inne og i mørke omgivelser ( idrettshaller o.s.v ) og da blir det fort høy iso. Vil jeg se store forbedringer?
Uten å ha gjort noen direkte sammenligninger så synes jeg de er ganske like på støy ved normal bruk. Men jeg kan hente ut mer i de mørke partiene på D200 og jeg har ingen betydelige striper når jeg presser bildene som jeg har på D70. Jeg synes også det er lettere å filtrere ut støyen med Noiseninja eller tilsvarende programvare. Så jeg opplever D200 som en brukbar forbedring når det gjelder støy.

 

 

Hvis man tar bilder i dårlig lys så er søkeren verdt å betale mye ekstra for. Det eneste som er dårligere enn på D70 er strømforbruket, resten er bedre.

Lenke til kommentar
Har to SB-800 blitser jeg leker meg med, men hvor mye mer får jeg ut av CLS systemet til nikon i D200? Vil jeg kunne ha mulighet til å styre styrken på biltzene også? Har jeg med kontrollmuligheter fra kameraet?

Ja. Du kan justere hver trådløse SB-800 separat fra D200 ved å gi dem hver sin kanal.

 

En liten presisering, du har mulighet for fire kanaler, slik at fire fotografer kan fotografere på samme sted med trådløse blitser i hver sin kanal uten at de fyrer av hverandres blitser. Du kan ikke kontrollere blitser i mer enn én kanal om gangen. Det Anew mener ar at på D200 har du mulighet for to grupper med blitser som kan kontrolleres individuelt fra kamera. Bruker du en SB-800 eller en SU-800 på kamera, kan du kontrollere fire grupper individuelt.

Lenke til kommentar

Ah! Strålende folkens. Takk for svar =)

 

30D har et stort hjul man kan scrolle igjennom bildene med. Har D200 noe lignende? Syntes dette var sinnsykt praktisk hvis man har en meget full minnebrikke og skal finne fram noe.

Eller må jeg trykke meg igjennom hele brikken slik som på D70s'en?

Lenke til kommentar

Strålende! Fyker og får tak i det jeg. Blir en liten "lur" oppgradering hvertfall. Om jeg heller vil ha D300 når den tid kommer så vil jeg vel heller ikke ha så ekstremt stort brukttap på det når D200 igjen skal selges?

 

Går for kameraet uansett! Så har jeg noe og glede meg til =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...