Gå til innhold

UBUNTU widescreen problemer? [LØST]


Anbefalte innlegg

Holdt på å laste ned ubuntu via wubi da det stoppet halvveis i downloaden, lastet derfor ned livecd og skulle starte ifra livecd.. dette funket først ikke skjermen gikk bare i svart, så prøvde jeg og forandre fra vga til 1280x1024, jeg fikk da startet opp ifra live cd'en og installerte deretter ubuntu.

 

Nå tror jeg at jeg har fått samme problem med ubuntu installasjonen, virker som om den kjører i en annen oppløsning enn skjermen min støtter.

 

jeg har en lg 22" flatskjerm (1680x1050). og nå får jeg ikke startet ubuntu i det hele tatt, noen forslag til hvordan jeg kan forandre oppløsning fra f.eks consol, eller om det kan løses på en annen måte?

Endret av halkal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du sier ikke noe om hvilket skjermkort du har. start opp i recovery mode fra grub, logg inn som root og kjør "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" og velg oppløsning og sett driver til "vesa". da burde skjermbildet dukke opp, så du kan skaffe skikkelige drivere.

 

EDIT: du må kanskje fjerne -phigh for å kunne velge driver, ikke husker jeg

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
du sier ikke noe om hvilket skjermkort du har. start opp i recovery mode fra grub, logg inn som root og kjør "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" og velg oppløsning og sett driver til "vesa". da burde skjermbildet dukke opp, så du kan skaffe skikkelige drivere.

 

EDIT: du må kanskje fjerne -phigh for å kunne velge driver, ikke husker jeg

9362226[/snapback]

 

 

ok.. jeg har et geforce 8800gtx kort

Lenke til kommentar

hadde en følelse av at det var nvidia 8xxx eller ati det var snakk om ja :D jeg har 8800gts. I mitt tilfelle klarte ikke restricted drivers manager å skaffe driver, så jeg måtte gjøre det manuelt fra nvidia's nettsider. Howto:

 

1: last ned driver fra nvidia's nettsider, lagre den i hjemmemappen din

2: restart, start opp i recovery mode. kjør "dpkg-reconfigure xserver-xorg". kjør deretter "telinit 5"

3: cd /home/brukernavn

sudo -s

sh NVIDIA-Linux-x86-100.14.11-pkg1.run

/etc/init.d/gdm restart

 

da skal alt funke. I mitt tilfelle fucka linux-restricted-modules til, så jeg kjørte "sudo aptitude remove linux-restricted-modules-`uname -r`" i tillegg.

Lenke til kommentar

Bare et problem jeg får jo ikke lastet ned driveren og lagt den på området i utgangspunktet iom at jeg ikke får startet ubuntu med gnome desktopen.

prøvde å laste ned driveren når jeg startet opp med livecd men da hadde jeg ikke tilgang til å lagre noe som helst på noen av diskene mine.

 

EDIT: jeg prøvde dpkg-reconfigure i recovery mode... valgte vesa driver osv.. men fikk fremdeles ikke startet opp. men det kan jo kanskje være pga at jeg ikke har fått installert nvidia driveren som jeg forklarte ovenfor.

 

du sier ikke noe om hvilket skjermkort du har. start opp i recovery mode fra grub, logg inn som root og kjør "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" og velg oppløsning og sett driver til "vesa". da burde skjermbildet dukke opp, så du kan skaffe skikkelige drivere.

 

EDIT: du må kanskje fjerne -phigh for å kunne velge driver, ikke husker jeg

9362226[/snapback]

 

 

ok.. jeg har et geforce 8800gtx kort

9362311[/snapback]

Endret av halkal
Lenke til kommentar
nei, i såfall må du mounte den manuelt.

 

Eventuelt kan du legge installasjonsfila på en memory stick og mounte den i ubuntu fra recovery mode, som er den enkleste måten

9364203[/snapback]

 

 

noe som bringer meg over til et annet spørsmål, hvordan mounter man en memory stick i linux.

 

ikke lett å være noob :p, linux er ikke alltid like brukervennlig og selv forklarende.

Lenke til kommentar

neida :p det kommer an på filsystemet. si at den er fat32 da.

 

først kjører du "sudo fdisk -l" for å se hva den nye disken heter. for eksempel /dev/sdb1. så må du ha en mappe å mounte til. lag mappe med "sudo mkdir /media/memstick".

 

så mounter du med "sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /media/memstick". deretter ligger innholdet i /media/memstick.

 

er det ntfs, bytter du ut vfat med ntfs.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
neida :p det kommer an på filsystemet. si at den er fat32 da.

 

først kjører du "sudo fdisk -l" for å se hva den nye disken heter. for eksempel /dev/sdb1. så må du ha en mappe å mounte til. lag mappe med "sudo mkdir /media/memstick".

 

så mounter du med "sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /media/memstick". deretter ligger innholdet i /media/memstick.

 

er det ntfs, bytter du ut vfat med ntfs.

9364494[/snapback]

 

ok gjorde en tabbe.. glemte "telinit 5" :blush: da får jeg opp gnome desktop.

fikk lastet ned driveren og lagret den på hjemmeområdet.

klikket også innom "desktop effects" da begynte den og laste ned drivere virket det som, fikk beskjed om at jeg måtte restarte før de nye driverene trer i effekt.

 

restartet og skjermen går i svart igjen.

 

restartet i recovery mode og prøvde å installere nvidia driveren jeg lastet ned og her var forløpet :

 

1. License agreement, trykket Accept.

 

2. No precompiled kernel interface was found to match your kernel; would you like the installer to attempt to download a kernel interface for your kernel from the NVIDIA ftp site.... Trykket yes

 

3.No matching precompiiled kernel interface was foun on the NVIDIA ftp site;

this means that the installer will need to compile a kernel interface for your kernel.... trykket OK.

 

4.ERROR : You do not appear to have libc header files installed on your system.

Please install your distributions libc development package. trykket OK

 

5. ERROR installation has failed:...... trykket ok og jeg var tilbake til console igjen.

 

 

noen forslag til hva jeg kan gjøre videre?.. kjenner fortvilelsen komme luskende rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
det med kernel intreface gjør ikke noe. angående det andre må du installere libc6-dev-pakken:

sudo aptitude install libc6-dev

9364784[/snapback]

 

Tusen takk for kjempegod hjelp! :)

 

Har fått installert nvidia driveren nå, og etter en GDM restart så fikk jeg også byttet oppløsning til 1680x1050.

 

Men jeg har fortsatt problemer med å starte på "normal måte" dvs at når jeg velger

Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic ifra boot lista (altså ikke recovery mode)

så går den over til "kernel alive" i et par sec, deretter går det i svart. jeg kan høre at harddisken jobber litt i starten men så skjer det ingenting mer.

 

Ingenting mer vises nå på skjermen og jeg må ta en reboot.

 

telinit 5 ifra recovery mode fungerer, da får jeg opp gnome desktopen.

gdm restart fungerte jo også.

 

noen forslag til hva som kan gå feil under "normal" oppstart?

 

når jeg tar "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" så er nvidia valgt der og ikke vesa, dette er riktig?.

 

EDIT: en viktig ting, når jeg tar GDM restart så får jeg opp en feilmelding etter jeg har skrevet inn brukernavn og passord "Internal error. failed to initalize HAL!" hva betyr dette? når jeg trykker close på den feilmeldingen så kan jeg fortsette og bruke gnome desktop uten noe problemer.

(får ikke denne feilm. når jeg tar en telinit 5)

Endret av halkal
Lenke til kommentar
du sier ikke noe om hvilket skjermkort du har. start opp i recovery mode fra grub, logg inn som root og kjør "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" og velg oppløsning og sett driver til "vesa". da burde skjermbildet dukke opp, så du kan skaffe skikkelige drivere.

 

EDIT: du må kanskje fjerne -phigh for å kunne velge driver, ikke husker jeg

9362226[/snapback]

 

 

ok.. jeg har et geforce 8800gtx kort

9362311[/snapback]

 

Ok jeg har fått det til å fungere ENDELIG.. søkte litt rundt på nettet imens jeg kjørte en update, viste seg at det var en bug med splash screen i 64 bit versjonen.

 

måtte forandre boot option i menu.lst fra splash til nosplash.

 

dette fungerte forsåvidt men fikk en feilm når gnome desktopen skulle starte, noe med drivere.. reinstallerte instinktivt nvidia driverene ifra recovery mode, restartet i normal mode og da fungerte alt.. den HAL feilmeldingen var også borte.

 

jippi :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...