Gå til innhold

4 gig RAM 32 bit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Tenkte jeg skulle kjøpe ny bærbar en gang i tiden, så har jeg drivi å sett litt på multicom da.. Vil jo såklart ha 4 gigabyte RAM, men trenger jeg da 64 bit prossesor?

Eller gjelder dette bare for "RAM over 4 gigs" ?

Tusen takk for hjelp:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

med en tweak skal det i hvertfall være mulig å få til å bruke 4GB ram i 32-bits XP/Vista, ettersom disse uansett ikke klarer å utnytte en 64-bits prosessor vil jeg anta du ikke trenger 64-bits prosessor for inntil 4GB ram.

Men de fleste nye pc'er har jo uansett 64-bits prosessor (Core 2 Duo/Celeron M520/AMD Turion 64)...

Skrevet (endret)

Du kan liksågodt bestille med 4GB i og med at ram nå fremdeles er billig. Med 64bits prosessor OG 64bits operativ system får du utnyttet alle 4GB ram. Med 32bits operativsystem begrenser det seg til 3 - 3.5 avhengig av PCI enheter og bios i systemet . Men 3GB++ er uansett bedre enn 2GB .

Om du "trenger" mere enn 2GB totalt vil jo selvfølgelig være avhengig av bruksområde/bruksmønsteret ditt.

Edit:

Med tweak (såkalt PAE) må applikasjonen(e) også støtte det for å faktisk benytte det "overskytende" minneområdet .

Endret av syar2003
Skrevet
Du trenger jo 64-bits CPU for a kunne ha 64-bits OS :p

9358611[/snapback]

jaja, seff. men lurte på om xp/vista 32 bit kan dra 4 gig

9359862[/snapback]

Ja du kan 4 gig installert, men du får kun utnyttet ca 3.5 gig i 32 bit XP/Vista.

Men stor sett er det få programmer som støtter mer en 2 gig likevell.

Skal du kjøpe ny maskin og OS ville jeg gått for 64 bits Vista.

Skrevet

32-bit støter i teori opp til og med 4gig, men pga adresseområdet brukes til noen andre ting av operativsystemet også får du som regel ikke mer enn 3-3,4 gig ut av et 32-bit OS, avhengig av konfigurasjon.

-Stigma

Skrevet

du må ha 64bit prosessor får å kjøre 64 bits oprativsystem som du ha får å bruke 4gb++ ( kjøper du 4gb til 32bit blir bare 3,2 gb brukt som ram :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...