Gå til innhold

Hvordan drive lovlig+billig med media uten Vista?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe ny PC, og vil drive mye med media: Se og behandle bilder og video, lage musikk, osv. Tenker at jeg derfor trenger en PC med Windows Vista Premium, for da følger jo alt dette med gratis. Det jeg har allerede er bare XP Home edition.

 

Noen som vet om en annen mulighet for å drive med media billig og lovlig?

Kanskje oppgradere XP til WP premium? I så fall: Hva koster det?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Skal kjøpe ny PC, og vil drive mye med media: Se og behandle bilder og video, lage musikk, osv. Tenker at jeg derfor trenger en PC med Windows Vista Premium, for da følger jo alt dette med gratis. Det jeg har allerede er bare XP Home edition.

 

Noen som vet om en annen mulighet for å drive med media billig og lovlig?

Kanskje oppgradere XP til WP premium? I så fall: Hva koster det?

 

Mvh

9350113[/snapback]

 

Du finnes mye gratis programvare som du kan laste ned gratis (og lovlig). Dette er ofte programmer som er vel så bra som dem som følger med Vista. F.eks Gimp til bildebehandling.

Lenke til kommentar

Voldsomt avansert er ikke den programvaren som følger med Vista til bilde- video- og lydredigering, så om du tror du får med det du trenger til slikt bruk gratis med Vista tror jeg du vil bli skuffet.

 

Du finner sikkert bedre svar på dette andre plasser enn i bærbar-forumet, men om du vil ha billige/gratis programmer til slikt bruk kan du prøve Paint.net til bilderedigering (gratis) evt. Adobe Photoshop Elements til kr 598,-. Til lydredigering bruker jeg Audacity (Gratis/Open Source).

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hvis du ikke selv ser noen hensikt i å velge Vista så er det heller ikke det. XP fungerer vel så bra til slikt bruk, og ettersom det krever mindre av maskinvaren, er det i mange tilfeller raskere enn Vista.

 

edit: Om du likevel velger å kjøpe Vista, gå heller for Home Premium enn Business. I Home Premium får du med DVD maker og Movie Maker HD, til ditt bruk har ikke Business noen fordeler.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Det beste musikkprodusksjonsprogrammet jeg vet om er FL studio. Koster ikke allverden. ellers kan du se på Reason. Fl er bra til lydredigering og, vis jeg husker rett ;) under bilderedigering ville jeg anbefalt Adobe photoshop. Koster litt, men er min favoritt. (sier IKKE at jeg kjøpte det (A)). Til videoredigering har jeg ikke peiling, men det er vel bare å søke på google.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal kjøpe ny PC, og vil drive mye med media: Se og behandle bilder og video, lage musikk, osv. Tenker at jeg derfor trenger en PC med Windows Vista Premium, for da følger jo alt dette med gratis. Det jeg har allerede er bare XP Home edition.

 

Noen som vet om en annen mulighet for å drive med media billig og lovlig?

Kanskje oppgradere XP til WP premium? I så fall: Hva koster det?

 

Mvh

9350113[/snapback]

F.eks Gimp til bildebehandling.

9350132[/snapback]

Om du har brukt Photoshop lenge vil du aldri kunne gå tilbake til Gimp. Men om du bare skal gjøre litt casual bilderedigering går det nok fint.

 

Vi på media & kommunikasjon får CS3 pakken installert på vår private bærbare så lenge vi går der. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...