Gå til innhold

Er innvandrere dumme?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Det er mye som står skrevet om de ulike sakene.

Når han ble slått ned i parken, så var det INGEN som tok gjerningsmannen.

Hvorfor ikke?

Var det INGEN som hadde baller nok til å gå sammen to-tre stykker, og grisebanket gjerningsmannen slik at han ble liggende (helst for godt, men ihvertfall til politiet kom).

Når politiet kom, HVORFOR prioriterte de ikke å ta gjerningsmannen som masse vitner utpekte?

 

Skal man få et noenlunde likt syn uansett hudfarge og religion, så må innvandrerne mer på banen.

De må klarere vise at de tar avstand fra æresdrap og kjønnslemlestelse.

Det forundrer meg også at med så mange tøffe gjengmedlemmer i Oslo, så tør INGEN av dem å røske opp i de som driver med slike ting.

Samme dag som en ble tatt for kjønnslemlestelse skulle det dratt 4-5 stykker rett hjem til de som hadde gjort det og torturert fyren så grovt at ingen andre turde å gjøre noe slikt igjen.

Tilsvarende skulle æresdrap blitt møtt med grov tortur mot de som hadde gjort det.

 

Hvis det er så få drittsekker blandt innvandrerne som ødelegger for de greie, og jeg har mange innvandrervenner...., så burde det vært desto enklere å rydde opp i ugresset.

 

Selvsagt skulle nordmenn bli straffet like hardt, en drittsekk er en drittsekk, men det er ekstra viktig at det ryddes opp i innvandrermiljøet for å unngå at nordmenn diskriminerer alle som en.

 

Skal man leke seg med statistikk, så står det litt her:

 

http://www.ssb.no/ssp/utg/9903/1.shtml

 

http://www.ssb.no/magasinet/blandet/art-2006-05-08-01.html

 

Og slik omtales somaliere....tilfeldig valgt, forøvrig:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/14/420284.html

 

Litt mer om andre ting:

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2002/02/06/310909.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste innvandrerene jeg kjenner vil sende "bråkmakerne" tilbake.

9353714[/snapback]

 

De aller fleste innvandrerne alle kjenner vil sende bråkmakere tilbake. Problemet er at alt for få kjenner innvandrere. Derfor kan det føles som om vi alle innvandrere har samlet "oss" mot "dere".

Lenke til kommentar
synes det er helt greit å samle familien for å drepe dattera fordi hun har gjort ett eller annet de ikke liker.

......................................................................................................................

Slik saken om bl.a Obiora er blitt fremstilt, så klagde han til en som sparket fotball veldig nær en barnevogn....hvorpå han som sparket slo han ned.

9351904[/snapback]

Ankh, du roter litt nå, ikke sant :yes:

Selv om det er innblandet innvandrere i begge sakene som du nevner, så er det faktisk nordmenn som er gjerningsmennene.

 

I første tilfelle, så er det Dungs norske ektemann og hans norske familie som er mistenkt for ugjerningen. Det kan godt være dansker eller svensker, men stort flere alternativer er det neppe for en familie som heter Larsen som etternavn. Og det er neppe etniske svensker eller dansker du henviser til når du beklager deg over æresdrap og kjønnslemlestelse, så vi kan godt likestille familien med etniske nordmenn. (de er jo alle hvite, ikke sant?)

 

I det andre tilfellet, så ble Obiora drept av norske politifolk som overkompenserte sin makt, og slettes ikke på grunn av noen barnevogn og hodespark. (du roter her)

 

I begge tilfellene er det altså etniske nordmenn som står for disse drapene. Det er innvandrere som i begge tilfelle er offrene her. Det er da ytterst pinlig at du bruker disse eksemplene for å forsvare ditt syn på innvandrere. Du gjør nemlig som så mange andre nordmenn. Når en innvandrer er innblandet i voldsepisoder så formoder de det at han er gjerningsmannen.

 

Det som da skjer er at alle innvandrere solidariserer seg selv i forholdet til nordmenn. Det er i enda større grad en forståelse av tankegangen "vi, kontra nordmennene" i invandrermiljøene, på tvers av deres egen identitetstilhørighet. Som invandrer får du dessuten innpass i miljøer som er hermetisk lukket for nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Innvandrere står gjevnlig frem i media og klager over forskjellsbehandling.

Samtidig kan man gjevnlig lese om æresdrap, kriminelle gjenger, og bråk innad i ulike innvandrermiljø og familier.

Det er tydelig at noen jobber svært aktivt for å opprettholde nordmenns fordommer mot innvandrere, og noen bør være stolt over at arbeidet de gjør for å opprettholde mange nordmenns negative syn på innvandrere opprettholdes.

SKJØNNER de ikke at de er kommet til et land der familieunderholdning ikke betyr å slå hverandre ihjel?

SKJØNNER de ikke at de er kommet til et (mer eller mindre) sivilisert land og må forholde seg til det landet de er i sine lover, normer, og sosiale regler?

Hva feiler det de som gjør slike ting, og hva må vi gjøre for å forhindre at det skjer mer av det?

De snakker så mye om ære, er det ikke mulig å frata dem ALL ære hvis de begår et æresdrap, omskjærer eller andre ting som de ikke skal?

 

Jeg kunne tenkt meg at norge på ren trass hengte opp muhammedtegningene i H&M reklamestørrelse på ethvert gatehjørne, kjørte tegningene på alle avisers forside i en hel måned eller to, og gjorde ALT for å håne dem og frata dem ALL ære inntil de lærer å oppføre seg!

 

MAKAN!

9348657[/snapback]

 

Jeg skjønner poenget med ditt innlegg, men jeg tror folk her inne må begynne å forstå at det er en del begrep her som må klargjøres! Det er forskjell på innvandrere, asylsøkere og flyktninger! Norge har stort sett hatt innvandringsstopp siden 1975, men tar fortsatt inn asylsøkere og flyktinger!

 

Det å bruke begrepet "innvandrere" er et såpass diffust begrep at det er nesten umulig å kunne diskutere med det! En "innvandrer" er som regel en flyktning, asylsøker eller en 2.generasjons innvandrer (som i teorien er norsk). Disse forskjellige individene (her kalt "innvandrere") er så forskjellig fra tilfelle fra tilfelle og har også ulik etninsk/religiøs bakgrunn at det blir helt feil å skulle sette alle i samme bås!

 

Ja, det er helt hull i hodet å skulle være tilhenger av æresdrap og samtidig syte om forskjellsbehandling, men æresdrap foregår ikke i alle land/kulturer i verden, slik at alle "innvandrere" har ikke automatisk denne hykleriske innstillingen hvis de sier at de blir forskjellsbehandlet. Jeg er helt enig i mye av det du skriver, men jeg liker ikke måten du generaliserer på! Ikke la enkelte individer fra en etnisk gruppe snakke på vegne av alle asylsøkere, flyktninger og 2.generasjons innvandrere i Norge. Det er stor forskjell på folk og det du gjør i ditt innlegg er det samme som å sammenligne kuturen og meningene til en nordmann med en franskmann, kun fordi at vi ser sånn høvelig like ut! Det kan også trekkes inn at det å si at alle muslimer er "gale i hodet", blir det samme som å si at alle kristne er "gale i hodet" fordi vi har enkelte grener innen Kristendommen som er ganske ekstreme.

 

Begynn å se folk som individer, ikke som en samlet "kategori" som inneholder flere hundre millioner mennesker! Jeg er enig i at alt for mange med utenlandsk opprinnelse som bor i Norge er med på å gi flyktninger og asylsøkere et dårlig rykte, men det du sier er at "Innvandrere er med på å opprettholde nordmenns fordommer" og bare i den setningen alene er det et par ting som kan påpekes:

 

1. En fordom er en forhåndsmening, som man fatter uten først å ha undersøkt saken. M.a.o. så sier det mer negativt om nordmenn enn om personen som fordommen omhandler.

 

2. En håndull personer kan sjelden snakke på vegne av flere millioner andre, med mindre mottakeren av denne setningen gjør det mulig med sine fordommer.

 

Så... omformuler innlegget ditt og rett heller meningene dine mot enkelt-personene som står bak disse uttalelsene (noe som er en viktig sak), istedet for at budskapet ditt drukner i fordomsfulle og en smule rasistisk uttalelser (selv om jeg skjønner at det ikke var hensikten din)... :)

Lenke til kommentar

Innvandrere er da vel ikke dumme? Uansett hvilket land de er i fra.

Problemet med at mange nordmenn tror at innvandrere er dumme og alltid lager bråk er fordi: Hvis 10 innvandrere står ved siden av hverandre og bare han/hun ene lager bråk så er det han/hun media går etter for å gi innvandrere ett negativt syn, men egentlig er det bare 1/10 innvandrere som lager bråk. Jeg vet om flere norske personer som lager bråk mere enn alle innvandrerne jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Innvandrere står gjevnlig frem i media og klager over forskjellsbehandling.

Samtidig kan man gjevnlig lese om æresdrap, kriminelle gjenger, og bråk innad i ulike innvandrermiljø og familier.

Det er tydelig at noen jobber svært aktivt for å opprettholde nordmenns fordommer mot innvandrere, og noen bør være stolt over at arbeidet de gjør for å opprettholde mange nordmenns negative syn på innvandrere opprettholdes.

SKJØNNER de ikke at de er kommet til et land der familieunderholdning ikke betyr å slå hverandre ihjel?

SKJØNNER de ikke at de er kommet til et (mer eller mindre) sivilisert land og må forholde seg til det landet de er i sine lover, normer, og sosiale regler?

Hva feiler det de som gjør slike ting, og hva må vi gjøre for å forhindre at det skjer mer av det?

De snakker så mye om ære, er det ikke mulig å frata dem ALL ære hvis de begår et æresdrap, omskjærer eller andre ting som de ikke skal?

 

Jeg kunne tenkt meg at norge på ren trass hengte opp muhammedtegningene i H&M reklamestørrelse på ethvert gatehjørne, kjørte tegningene på alle avisers forside i en hel måned eller to, og gjorde ALT for å håne dem og frata dem ALL ære inntil de lærer å oppføre seg!

 

MAKAN!

9348657[/snapback]

 

Det vi må gjøre for å forhindre dette er integrering!

Det er ikke rart at innvandrerfamilier ikke blir integrert i Norge. Kontantstøtten gjør til at mødrene blir hjemme med barna istedenfor å sende de til barnehage. Altså blir mødrene hjemme, snakker aldri med andre enn sin egen familie på sitt språk, istedenfor å komme ut i arbeidslivet, lære om det norske samfunnet, lære seg norsk og få norske venner. Barna begynner først som 6-åringer å bli kjent med andre barn, har da meget begrensete norskkunnskaper.

 

Høyresiden vil jo at foreldrene skal lære barna norsk før skolen, til og med bot hvis de ikke får det til (Frp). Da er det jo litt dumt at de i samme slengen vil kutte kraftig ned på norskopplæringa på asymottakene, og bidra til at mødrene ikke kommer ut i arbeidslivet (kontantstøtta).

 

Barna som begynner med norsk 6 år senere enn norske barn sliter selfølgelig med å lære norsk. Og Frp vil også fjerne morsmålsundervisninga, språkforskere har sagt at det er viktig å kunne morsmålet godt for å lære andre språk. Bare tenk hvor vanskelig det ville være å lære engelsk, hvis du ikke kunne sammenligne det med norsk!

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar
Jeg forstår heller ikke hva vi skal diskutere, men jeg deler frustrasjonen med deg, Ankh.
Jeg mener media gir feil bilde av begge saker. "Alle innvandrere er kriminelle! Huff huff!"
Jeg er delvis enig med deg, Lurvefranzen, men media tar jo ikke alle under én kam. Det går nesten ikke en dag uten at en innvandrer har gjort noe faenskap. Gå inn på tekst-tv, nettavisen etc hver dag, og jeg kan nesten garantere at det står noe om en innvandrer. Jeg mener at avisene er for snill når det skjer noe med en innvandrer. Slik som ambulanse-Ali. Det samme skjedde med en norsk kvinne. Ble det like mye oppstyr da? Nei.

"Dette er rasistisk!" skriver avisene. Alt er rasistisk nå for tiden. Man kan ikke kalle en mørkhudet for neger lenger. Da er man rasistisk. Kallen man en som er lys i huden for hviting, er det ingen som reagerer.

 

Men til emnet: Innvandrere er vel ikke akkurat dumme. De har ikke respekt for andre enn seg selv. Hadde jeg kommet til et nytt land, hadde jeg ikke bedt landet bygge en kirke til meg. Jeg hadde heller prøvd å integrere meg der, prøvd å få meg jobb og leve som en vanlig borger. De skal ikke komme her og tro at de kan gjøre hva faen de vil. En muslimsk kvinne kom til Norge med sin familie. Faren gjorde som de fleste andre innvandrere, han åpnet et gatekjøkken. Resten av familien jobbet svart for han. De pengene de fikk av sosialen sendte de hjem til resten av familien i landet sitt. Slik er altfor mange av dem, uheldigvis. De skal utnytte oss. De er ikke dumme. Tvert imot. De er utspekulerte. Noe må gjøres, ellers blir dette landet et okkupert om noen tiår. Det er vel mange som kommer til å tenke at det er teit å tenke sånn, men imamer har sagt det før. De gjør som Hitler: Dreper alle som ikke er som de selv og skal erobre alle andre folkslag. Tyskland har allerede sagt til innvandrerne som vil ha moskeer at de kan ryke og reise. Det hadde ikke gjort noe om vi ble litt strengere når vi importerer dem til landet vårt.

9351736[/snapback]

 

Så må du tenke på at absolutt alle avisartiklene der det ikke står "en med innvandrerbakgrunn" handler om en "norsk" en. Det er bare media som vinkler det så jævlig rasistisk. Når det står "mann 29 drepte kone og barn", så tenker vi ikke over det. Står det derimot "Somalisk mann 29 drepte kone og barn", hiver Frp seg på og roper ut i media. Det er i grunnen ikke rart at det er så mange med rasistiske holdninger i Norge, men tenk igjennom det. Det finnes drittsekker, de er akkurat like ille om de kommer fra Bærum, Bodø eller Kabul...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Gaidaros: Jeg prøvde å skrive flere saker på en gang, så det ble litt blanding, ja :-)

Navnet på han som kvalte er offentliggjort på så mange sider, så jeg skal ikke si de denne gangen..men ja...han var norsk og dum.

 

Når jeg sier innvandrere, så skiller jeg ikke mellom de som har fått norsk statsborgerskap eller ikke.

For å si det litt flåsete, om en hest blir satt i samme bås som en ku så er det fortsatt en hest....

 

Statistisk sett så har visstnok somaliere (med henvisning til mitt forrige innlegg) klart å oppnå omtale som mer kriminelle enn andre.

Denne statusen er nå så vanlig, at den problemfritt omtales i nyhetene uten å bry seg med å bruke finere ord på det.

Man kaller en spade for en spade.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/14/420284.html

 

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=6562

 

http://universalgeni.wordpress.com/2007/02...nmark-hver-dag/

 

Dette er det inntrykk nordmenn mates med i saker som somalierne selv serverer mediene på sølvfat etter sølvfat.

Hvis somalierne virkelig ønsker å fremstå som like kriminelle som enhver annen, så bør de vurdere å holde seg lovlydige en stund for å bedre ryktet litt.

Det blir selvsagt henvist til ulik bakgrunn og at folk med verre bakgrunn er mer tilbøyelige til å begå kriminalkitet.

Skal vi godta en slik forklaring?

Jeg mener nei.

Forskjellen på rett og galt bør alle vite, og selv om du har opplevd mye fælt så får man ingen fribilett til å begå kriminalitet.

Det skulle jo tatt seg ut om nordmenn i spania sa at de hadde varige svekkede mental helse etter årevis med kulde, høye skatter, og parkeringsvakter og derfor burde ha rett til å drepe, voldta og rane.

Jeg tror også at hvis ikke så mange hadde en historie, som ambulansefolka kaller det, så ville man unngått slike saker hvor folk forveksles og man lar være å ta med seg skadde på grunn av den skaddes historie.

 

Jeg tror at skal man få likebehandling, så må forutsetningen for likebehandlingen være tilstede.

Når en mørkhudet begår ett eller annet faenskap, så er det veldig lett å stemple han som enda en av de kriminelle mørkhudede og skjære alle over en kam.

Hadde enkelte latt være å begå så mye dritt, så ville flertallet blitt behandlet mer likeverdig...og det er vel i alles interresse?

Lenke til kommentar
Når han ble slått ned i parken, så var det INGEN som tok gjerningsmannen.

Hvorfor ikke?

Var det INGEN som hadde baller nok til å gå sammen to-tre stykker, og grisebanket gjerningsmannen slik at han ble liggende (helst for godt, men ihvertfall til politiet kom).

Når politiet kom, HVORFOR prioriterte de ikke å ta gjerningsmannen som masse vitner utpekte?

9353882[/snapback]

Her nevner du to saker som er generelt for samfunnet vårt.

Hvorfor hjelper ingen offeret når ugjerningen skjer?

Hvorfor prioriterer politiet så rart?

Det er vel en helt annen diskusjon enn den vi har her, selv om man kunne vinkle begge spørsmålene i forhold til invandrerspørsmålet.

 

Skal man få et noenlunde likt syn uansett hudfarge og religion, så må innvandrerne mer på banen.

De må klarere vise at de tar avstand fra æresdrap og kjønnslemlestelse.

 

Hvis det er så få drittsekker blandt innvandrerne som ødelegger for de greie, og jeg har mange innvandrervenner...., så burde det vært desto enklere å rydde opp i ugresset.

 

Selvsagt skulle nordmenn bli straffet like hardt, en drittsekk er en drittsekk, men det er ekstra viktig at det ryddes opp i innvandrermiljøet for å unngå at nordmenn diskriminerer alle som en.

Dette som du nevner her derimot er en tankevekker. Hvorfor er det så få innvandrere som tar denne diskusjonen og viser større vilje til bekjempelse av problemet enn den solidaritet de føler med sine egne. Er det kanskje fordi de slettes ikke regner med å bli møtt av velvilje og likeverd fra nordmenn, selv når de prater nordmenns sak, eller er det redsel for å bli utstøtt fra egne grupperinger ved å ta parti utenfor gruppen? Er det redsel for represalier fra egne grupper og kanskje et skuldertrekk fra nordmennene når de selv trenger hjelp. Er det rett og slett redsel for isolasjon, og manglende sikkerhetsnett?

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar
La oss ta den drapssaken som ligger øverst på dagbladet.no:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/26/510066.html

 

Der handler det om norske mordere, men er det noen som bryr seg, nei. Når det handler om innvandrere, tenner øyeblikkelig idioter som Ankh...

9364387[/snapback]

 

Personangrep kan du holde for deg selv. Om du klarer å se det store bilde som han prøver å få frem så hadde du kanskje skjønt noe du også.

 

Finnes lass av statestikker som sier at det er flere utlendinger som står bak kriminalitet i Norge prosentmessig i forhold til inbyggertallet.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg at norge på ren trass hengte opp muhammedtegningene i H&M reklamestørrelse på ethvert gatehjørne, kjørte tegningene på alle avisers forside i en hel måned eller to, og gjorde ALT for å håne dem og frata dem ALL ære inntil de lærer å oppføre seg!

 

MAKAN!

9348657[/snapback]

 

De fleste innvandrere kan oppføre seg. Det blir for dumt at noen -- om det er flere drittunger og kriminelle som er innvandrere enn ikke i Norge vet jeg ikke -- skal kunne ødelegge for andre.

 

Tenk om hele Norge plutselig bestemte seg for å fornedre alle menn fordi noen menn er tyver, løgnere, drapsmenn, voldtektsmenn, og så videre. Det er i praksis omtrent det samme du foreslår.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget er at jeg føler at de fleste innvandrere sitter på gjerdet i slike saker, uten å engasjere seg.

Man har røsket opp i mange kristne miljøer, fått kvinnelig prester, gitt homofile og lesbiske jobber i kirken, fått omskrevet formålsparagrafen, avskaffet helvete....og alt dette er bra!

Hvorfor kan man så ikke røske opp tilsvarende i muslimske miljøer?

HVORFOR kan man for eksempel ikke spørre en imam direkte om hans synspunkter på ting, og hvis de krasjer totalt med norske lover og regler så bør de nektes å fremføre sine meninger på samme måte som nazister nektes å fremføre sine meninger.

Kunne man ikke backet opp det som shabana og hennes likesinnede står for, kunne man ikke fått frem en dialog med imamene og latt dem si at det venter uendelig straff for de som foretar kjønnslemlestelser, tvangsekteskap, æresdrap osv?

Man har holdningskampanjer gjevnlig i samfunnet, fra at det ikke lenger er lov å si ne**r, at røyking er usunt, sykkelhjelmbruk, antidiskimineringskampanjer mot både rase, kjønn og legning, likestillingskampanjer og alt mulig annet.

HVORFOR kan ikke tilsvarende holdningskampanjer være i innvandrermiljøene?

Jeg skulle virkelig ønske at innvandrerungdom hadde mot nok til å stå imot presset fra familie og tradisjoner.

Jeg HÅPER også at etterhvert som kjønnslemlestede kvinner oppdager at slike ting ikke gjøres i norge, så lar de være å gjøre det mot sine døtre slik at de tradisjonene dør ut med denne generasjonen.

Kunne for eksempel kirke og undervisningsministeren eller noen andre krevd at imamene oppfordrer alle til å slutte med kjønnslemlestelse, slutte med tvangsekteskap, slutte med æresdrap osv.

Kunne han eller noen annen sagt at enten så gjør dere dette, eller så stenger vi hele moskeen?

Man får også håpe at andre fanger i fengslene kjenner sin besøkstid, og gjør livet til de som blir tatt for ugjerningene så jævlig at de varsler andre om konsekvensene hvis de gjør det.

 

Samtidig, hvis det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, så har også nordmenn en lang vei å gå og mye å rydde opp i.

Jeg synes man bør være flinkere og raskere til å "luke i hagen" for å si det på den måten, når konkrete personer gjentatte ganger viser feil holdninger.

Man bør være villig til å innrømme at det blir gjort feil, og at brune holdninger finnes overalt...og ikke unnskylde de ansatte for enhver pris.

 

http://evenhviler.net/2007/05/08/stopp-trond-volden/

 

http://utengrenser.blogspot.com/2007/05/en...orm-gr-fri.html

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/08/28/277889.html

 

http://tumleplassen.blogspot.com/2007/04/r...ng-p-norsk.html

 

Nå står ikke jeg inne for meninger eller politikk som ytres på disse sidene, men jeg tror at når enkeltpersoner konkret bli utpekt så bidrar det til å opprettholde misnøyen mellom nordmenn og innvandrere.

Innvandrere blir skeptisk til politi og ambulansesjåfører, på samme måte som vi har en tendens til å dømme alle innvandrere over en lest, så vil de dømme alle politimennn og ambulansesjåfører over en lest etter slike hendelser.

Dette har jo vært fremme i nyhetene, at ambulansesjåfører blir spyttet etter og hindret i sin jobb etter all negativ fokusering.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195225

 

http://www.siste.no/Innenriks/article2935267.ece

 

Som sagt, drittsekker finnes på begge sider...

 

Jeg mener at det er på høy tid at det tas noen nødvendige grep for å få likebehandling av nordmenn og innvandrere.

Det må ikke bli en populistisk valgsak, men konkrete tiltak og handlinger fra begge parter hvor man jobber mot et felles mål.

Så får man se om det menes noe med alle vakre ord som har blitt gjentatt altfor ofte...

Lenke til kommentar
..............................................................................................................

Som sagt, drittsekker finnes på begge sider...

 

Jeg mener at det er på høy tid at det tas noen nødvendige grep for å få likebehandling av nordmenn og innvandrere.

Det må ikke bli en populistisk valgsak, men konkrete tiltak og handlinger fra begge parter hvor man jobber mot et felles mål.

Så får man se om det menes noe med alle vakre ord som har blitt gjentatt altfor ofte...

9366523[/snapback]

Bra Ankh! Velformulert og balansert. :yes:

Dette er virkelig et tema som man kan diskutere rundt. Mye bedre en førsteposten din og adskillig mindre provoserende.

:thumbup:

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Av og til må man vel provosere frem en mening, antar jeg, for i det hele tatt få folks meninger frem.

Men ja, jeg har fått frem hva jeg vil.

Det er en tråd her hvor det også har vært debattert, og det ligger mange linker (har ikke sjekket dem):

 

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=826731&filter=on

 

Jeg tror at det er mange årsaker til at ting har gått som de har.

Jeg tror at bl.a det faktum at rasisme ordet alltid har blitt bragt på bane veldig tidlig har blitt utnyttet av mange innvandrere.

Jeg tror de vet at hvis de gjør noe galt og noen klager på det så kan man slenge ut rasisme påstander og så ender det med at ingen tør protestere, samtidig som ting bygger seg opp i det skjulte.

 

Som holdningsskapere så spiller media en stor rolle.

Det er der de fleste blir matet med samfunnsinfo, og de sakene som dras frem er når innvandrere begår kriminalitet.

Vi bør også få frem flere tommy sharif`er, shabana reham`er, kadra`er osv som tør å fronte innvandrere på en positiv måte og virkelig tør å stå for sine meninger.

 

Men her er resultatet av hva som skjer når de står frem.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150263

 

Hva har skjedd i denne saken?

Igjen var det somaliere......øker det folks positive syn på dem? Nei!

 

Alice Walker har sagt en klok ting:

 

No person is your friend who demands your silence, or denies your right to grow

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Tenk om hele Norge plutselig bestemte seg for å fornedre alle menn fordi noen menn er tyver, løgnere, drapsmenn, voldtektsmenn, og så videre. Det er i praksis omtrent det samme du foreslår.

 

Feminisme kaller man det... :whistle:

 

 

Fra kjøkkenet til alvor, tenk over hva dere legger i "å oppføre seg". Vanlig norsk folkeskikk vet ikke nyannkomne til dette landet i 98,76% av tilfellene noe om. For dem er vanlig folkeskikk sånn det er i det landet de kommer fra, og når du da kommer til et nytt land og en helt ny kultur er det ikke alltid like lett å tilpasse seg. F.eks hvis nordmenn drar til England blir vi ofte sett på som uhøflige fordi vi ikke kjenner til alle regler og normer for hvordan man skal oppføre seg, og det er to relativt like land. Kjønnslemlestelse, æresdrap osv er en del av deres kultur og så innbakt i deres tankesett at det er helt naturlig, og "riktig" for dem, selv om det er forkastelig for oss. Det har ikke noe med at alle innvandrere som gjør det er drittsekker.

 

Ser man det i tilegg til språkproblemet er det ikke vanskelig å skjønne at innvandrere søker til sine "egne", hvor de er trygge på hvordan de kan oppføre seg og faktisk kan kommunisere med andre invider i gruppen. Når de først har lært seg brukbart norsk har de allerede venner og et nettverk, så hvorfor skal man plutselig starte på bar bakke igjen da?

 

Personlig tror jeg at språket er det største hinderet sånn situasjonen er nå, og jeg stemmer for påbudt norskopplæring til alle som kommer inn i landet, og at man faktisk burde bestå en test før man er ferdig med den. Dog kan det bli vanskelig å utføre i praksis da vi vel ikke har et overskudd av lærere..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...