Gå til innhold

Dyr maskin, for å spille nye spill. Er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvem sitter ikke på en 1-10år+ gammel maskin og ikke får startet et spill som er kjøpt. Selvsagt kreves det noe for at spill med dagens "kvalitet" skal kunne spilles, mens synes du det er dumt at det skal koste så mye bare for å kunne spille dagens nye spill?

Min maskin er ca 2år, steingammel i data verden mao. Når jeg spille cs:s må jeg ha alle innstillinger på lav og grafikken yter ikke mer en 40-50 fps på det beste. Ikke det at det er så viktig men kjøper jeg ett nytt spill idag kan jeg neste bare glemme å få en hyggelig opplevelse.

Noe av poenget er vel jeg synes det dumt å måtte fornye maskinen hvert år bare for å kunne holde tritt med å spille nye spill uten måtte ha grafikk som commadore 64\128 (jada, tøyer strikken langt jeg)

Hva synes du?

Endret av regga
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjønner egentlig ikke helt poenget ditt.

Ja, alle synes dette er kjipt. Ingen har lyst til å punge ut masse penger hvert halvannet år for å spille de nyeste spillene, men hvis du ikke liker det, så er jo alternativet bare å droppe det?

De fleste hobbyer koster penger, gaming er også en hobby.

Endret av TCi
Skrevet (endret)

Nja.. jeg har en 3 år gammel PC som kjører CS: Source helt glatt på fullt (min forrige). Det kommer veldig an på hvilke komponenter du kjøper. Er "blandingen" feil blir ytelsen deretter.

Det er slik utviklingen er og ingenting vi kan gjøre med det, annet enn å gjøre det beste ut av det. Er du smart, kjøper du etter best ytelse for prisen. Her kan du velge mellom en rekke ting.

Jeg oppgraderer komponenter som RAM og skjermkort relativt ofte, mens fullstendige oppgraderinger skjer rundt hvert 2-3 år. Føler jeg får mest ut av pengene på den måten.

Men ja det er dyrt og slik vil det fortsette å være. Teknologi er dyrt og vil utvikle seg for hver dag som går. Kjøper du derimot smart kan du få det til å lønne seg litt mer.

Endret av TCi
Skrevet

Hvor mange år en pc er sier vel egentlig lite om ytelse. Klarer sikkert å bygge en helt ny pc som ikke klarer å kjøre noe som helst. Enn topp hjemmebygd pc som er 2 år gammel klarer å kjøre det meste av nye spill i dag helt fint, selv om at en middels pc fra elkjøp som er 2 måneder gammel ikke klarer det.

Skrevet

Kom med flere meninger og synspunkter.

Hvis en sammenligner pc med konsoll er jo det stor forskjell på hva du får for pengene. Xbox har en flere år før neste modell kommer og utlegget for en box koster ikke i nærheten av hva pc og pc-deler gjør!!

Synes du det er verdt det "in the end", når du har bygget maskinen, hatt den noen mnd og neste prosjket står for dør?

Og ja, velget er ditt og jeg spør hva du mener om det.

Jeg bare kverulere litt rundt emne jeg :p

Skrevet

Det er nok ikke vanskelig å enes om at takten i de økende krav i spillenes spesifikasjoner er skremmende høy. Dette er jo ikke spillutviklernes bord heller, da deres verden drives i forhold til kundenes krav.

At en PC ikke blir gammel før den er steinalderfossil blir mere og mere tydelig. Farten i utvikling er faktisk sånn at det ikke er noen type skole\utdannelse som holder følge med realitetenes verden lenger. Utviklingen på hardvaresiden er mildt sagt eksplosiv, og dermed blir kravene til mykvaren som skal stappes inn i disse tekniske vidundrene voldsom!

Dette bildet flyttes også naturlig over til spillene, der man i dag forlanger et produkt som gir en en "nesten" ekte opplevelse i alle mulige (og umulige) deler av dette markedet.

Det er ikke bare PC-siden av spillenes verden som er i rask fremmarsj. Den som f.eks. kjøpte seg en Gamecube fra Nintendo for en tid siden føler seg nok rimelig overkjørt nå: Wii-konsollen kom jo og overtok nesten før salget av Gamecube var skikkelig etablert!

Jaja, med hensyn til pris tilslutt da: Jeg synes ikke at prisnivået på hardvaren (PC og konsoller) er avskrekkende. At denne siste PS-konsollen er noe høy pris på har jo sin forklaring - det vil du oppdage den dagen du skal kjøpe en av den nærmeste tids spiller\opptaker for Blue Ray..

Lommebøkene er jo også blitt gammeldags i dag.. :)

Skrevet

Kjøpt deg en Playstation 3 som holder i flere år om det er ett problem.

Oss andre som ikke har noe problem med det, kan bare fortsette å bruke flere tusen på å oppgradere.

Skrevet

Er helt enig med traadstarter. Er rimelig lei av at pc'en trenger oppgradering annenhver maaned for aa ha mulighet til aa spille de nyeste spillene.

Jeg kjopte meg ny HP baerbar for 2 aar siden. Det var da den absolutt nyeste og grommeste jeg fikk tak i. Kosta meg nesten 18000. Og naa er den utrangert, selges ikke lenger i butikkene lenger.

Saa jeg ble forbanna og gikk og kjopte meg Xbox360, feit stol og 40" sony LCD og lagde meg gaming krok pa kontoret. De storste titlene kommer stort sett pa PC,X360 og PS3 allikevel. De som kun kommer paa pc, skal jeg alltids klare meg uten.

Skrevet

Som andre også skrev her så kommer det jo helt an på komponentene i PCen.

Har nettopp kjøpt ny PC selv, men den forrige klarte seg i fem år (la inn 6600 GT skjermkort og litt mer RAM det siste året) uten problemer.

Det nyeste spillet jeg klarte å spille på den gamle maskinen var Overlord og Gothic 3 (på medium begge to).

Og den maskinen jeg bruker nå fungerer nok også i en god del år.

Hvis du setter sammen riktige komponenter så har du en PC som kan vare i mange år.

For å ta et eksempel så er det ikke noe behov for å oppgradere til Vista (nedgradere vil nok noen si, men min Vista fungerer greit) enda blant annet. Så selv om det kommer nye ting behøver man ikke kjøpe dem med en gang.

I mindre grad gjelder jo dette også konsoller. Innen jeg får råd og lyst til å kjøpe meg PS3 eller 360 så vil den nye varianten ha kommet. I tillegg kommer det hele tiden Slim, Lite, Elite osv versjoner av konsollene så man kan føle seg litt snytt hvis man kjøper med en gang.

Det kommer an på hva man har behov for. Vil du innrede stua di med det tøffe nye designet som naboene har, så gjør du det, men det gamle fungerer jo greit.

Det samme gjelder PC. Vil du ha 100 FPS og alt på topp i innstillinger på de nyeste spillene så kjøper du en ny PC (koster ikke så veldig mye faktisk).

Klarer du å sette ned innstillingene til medium så kan du vente med ny PC eller nye komponenter til du har bedre råd.

Den teknologiske utviklingen vil ikke bare plutselig stoppe. Omtrent ingen nye filmer blir solgt som VHS lenger, og det er vanskelig å i det hele tatt finne en ny VHS spiller. Dermed er alle de over hundre VHS filmene mine ganske ubrukelige siden de tross alt ikke holder så lenge før de begynner å hakke.

Men man kan ikke la alt stagnere for det.

Har man lyst til å følge med så tar man seg råd til det. Ellers får man finne seg hobbyer som aldri endrer seg (de gode gamle strikkepinnene er vel de samme som før :p ).

Skrevet

Dette med "annenhver måned" kan man fint spare seg for. Overdrivelser er ikke nødvendig i saklige diskusjoner. Når det er sagt ser jeg ikke helt problemet. De som ønsker å spille de nyeste PC-spillene kan oppgradere pc-en en gang i blant. Og om behovet er der kan de oppgradere hele systemet. Dette skjer som regel hvert tredje eller fjerde år for de fleste. Som regel trenger man ikke å bruke mer enn rundt 10 til 15 lakener på et helt nytt oppsett. Det er ikke mye med tanke på hvor mye man kan bruke en PC til.

Konsoller er billigere, men har langt på nær alle bruksområdene en PC har. På en pc kan du gjøre alt fra å spille, 3D-modellere, skrive, sette opp regnskap, surfe internett, programmere, edite video, redigere bilder, se på filmer, brenne ut media, rippe media, lagre filer, hoste filer, lage web-server og mye mer. Det er så mye man kan gjøre at konsollene faller litt ifra. Nå skal det riktig nok nevnes at Playstation 3 med en linux-distro innstallert også kan gjøre mange av disse tingene, men primært sett er PC best egnet.

Så da kan man jo vurdere bruksverdien opp mot kjøpsverdien og finne svaret på om det er verdt det for en selv. Man er så og si nødt til å ha en datamaskin på videregående, og hvertfall etter videregående. Så dette er noe jeg regner som en ting man må kjøpe før eller senere. Så er spørsmålet om man skal kjøpe en PC som takler spill til 10-15 000 eller en pc til enkelt arbeid + en konsoll (6000 + 4000 = 10 000). Som dere ser er det altså ikke prisforskjellen så ille om man ser logisk på det. PC må man uansett ha. Og mitt meget forenklede regnestykke kommer fram til at spill-pc ikke er et så mye dyrere alternativ.

Dermed bunner det hele ut i om man foretrekker å spille på pc eller på konsoll. Liker man PC-spill best er spill-pc veien å gå og vice verca. Så kan man jo også tenke litt videre. PC spill koster generelt sett 100 - 150 kroner mindre enn konsoll-spill. Da tar jeg utgangspunkt i vanlige norske butikkpriser. Konsollspill til 600 -650 og pc-spill til 500. En annen kostnad på konsoll er jo online-abonnement (på Xbox 360) og såkalte mini-fees. Altså kostnader ved kjøp av små tilleggspakker til spill (Stort sett Xbox 360 og PS3). Slike små tilleggspakker er som regel gratis på PC.

Når alt kommer til stykket er det hva du foretrekker som spiller noen rolle. Dyrt blir det uansett. Er du typen som liker å sitte foran storskjermen i sofaen med gode venner på besøk er konsoll klart valget. Er du derimot en hardbarket spiller som trives best i klan/guild-miljøer er helt klart PC å foretrekke. En strategispiller vil naturlig finne seg best til rette på PC, mens en arcade racer-fantast finner seg best tilrette på konsoll og så videre. Spill på hva dere vil og glem pengebruken. Det er spillene, ikke prisen, som har noe å si.

Skrevet
Er helt enig med traadstarter. Er rimelig lei av at pc'en trenger oppgradering annenhver maaned for aa ha mulighet til aa spille de nyeste spillene.

Jeg kjopte meg ny HP baerbar for 2 aar siden. Det var da den absolutt nyeste og grommeste jeg fikk tak i. Kosta meg nesten 18000. Og naa er den utrangert, selges ikke lenger i butikkene lenger.

Saa jeg ble forbanna og gikk og kjopte meg Xbox360, feit stol og 40" sony LCD og lagde meg gaming krok pa kontoret. De storste titlene kommer stort sett pa PC,X360 og PS3 allikevel. De som kun kommer paa pc, skal jeg alltids klare meg uten.

9348754[/snapback]

Vel, hvis du kjøper en bærbar til spilling så synes jeg ikke synd på deg. Alle vet jo at dette ikke er i nærheten til å kunne konkurrere med stasjonære maskiner. En bærbar spillmaskin vil være nærmest ubrukelig etter 1 års spillutvikling.

Men løsninge er nok som du har gjort å kjøpe en konsoll. Aberet her blir at du ikke får bedre og bedre grafikk som du ville ha gjort på en PC, men så er det ikke alle av oss som synes at grafikken gjør et spill.

Skrevet

Tempoet i utvikling av skjermkort, prosessor og spill er helt sinsykt.

f.eks skjermkortet mitt gw6600gt eksistere ikke lengre blant noen minimums krav på enkelte spill og det er vel ca 2 år siden det var anbefalt som godt kjøp som jeg lest ett sted.

Skal du ha en fremtidsrette maskin, kjøper du muligens sli, crossfire e.l.

Hvem vet om 2 år så er det noe nytt som krever nytt HK og gjør sli og de ubrukelig.

Misforstå meg rett, jeg digger utvikling. Men må de kommer med ny oppgradering på samme skjermkort 2mnd etter flagskipkortet er gitt ut..

Forandring på forrige model er jo så liten at det nesten ikke er vits.

Skrevet

Vel, hvis du kjøper en bærbar til spilling så synes jeg ikke synd på deg. Alle vet jo at dette ikke er i nærheten til å kunne konkurrere med stasjonære maskiner. En bærbar spillmaskin vil være nærmest ubrukelig etter 1 års spillutvikling.

Men løsninge er nok som du har gjort å kjøpe en konsoll. Aberet her blir at du ikke får bedre og bedre grafikk som du ville ha gjort på en PC, men så er det ikke alle av oss som synes at grafikken gjør et spill.

9349463[/snapback]

Hvis du ser på grafikken til de første spillene til PS2 kontra de nyeste ser du en betydelig forskjell. Det samme gjelder Xbox 360, og vi vil snart merke forskjell også på Playstation 3. Utviklerne trenger tid til å lære seg å kjenne hardwaren i konsollen. Tid til å lære seg å utnytte den på best mulig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...