Gå til innhold

Asus P5K Premium liker ikke store disker...


holtiz

Anbefalte innlegg

Etter mye prøving med en Samsung 500GB disk, viser det seg at det ikke er noe feil med disken, men trolig SATA kontrolleren på Asus P5K Premium.

 

Dette er en feil som gjør at disken egentlig ser ut til å virke ved oppstart. Men når du skal kopiere data til disken......starter den helt normalt opp med 50-60KB/S overføringshastighet til disken. Etter 15-20sek så faller den hastigheten plutselig brått, og da låser den nesten maskinen helt, og dataene tar enormt lang tid å kopiere. Jeg har disken min i Windows XP X64 og Vista X64 og det er samme problemet. Flere ganger går maskinene i blåskjerm og jeg må restarte. Får noe Kernel feil....

 

Ska jeg kopiere fra disken til noen av de andre diskene mine, blir det enda verre. Men greier delvis å lese av den disken, ved filmavspilling.

 

Jeg har fått skadet flere filmfiler og annet data grunnet heng og blåskjerm.

 

Er det flere som har samme HK eller problem, kan de sjekke ut ASUS sine forum sider for kortet. Hvor det er flere med samme problem...

 

 

Bør jeg kontakte Komplett.no, angående dette problemet, ved eventuell reklamasjon? Eller bør jeg vente på ny BIOS? (har lagt inn Bios versjon 204 nå, som er nyeste på ASUS webben.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har p5k deluxe, slet med diskene mine jeg og. Helt til jeg koblet sata-brennern min på en annen kontroller (pci kontroller jeg hadde liggende), da virket alt som det skulle.

Tenkte bare å nevne det siden hovedkortene er i samme familie... Vet ikke om du har SATA brenner engang :-)

 

edit: Du kan se etter feil i eventloggen, de kommer opp som utropstegn og har med satakontroller å gjøre.. (Intel matrix) var slik jeg fant utav det...

 

venter tålmodig på ny bios som fikser problemet...

 

sof

Endret av sof
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei! kom over de problemene som har vært med asus premium kortet...er det noen som vet om disse problemene har blitt luket ut nå med biosoppdateringer eller om det kun er noen få som har problemet med dette?

 

har bestilt nettopp det oppsettet her fra netshop og kjekt å få vite ting før det blir eventuelt sendt så jeg kan forandre ting nå :)

 

Corsair strømforsyning 620W

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Western Digital 500GB S-ATA II 2 stk

Asus P5K PREMIUM/WIFI-AP Black

Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra 2stk

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort PC6070BSCANDV2

Lian Li kortleser, Aluminium, Sort

Arctic Silver 5 Termisk Pasta

MSI GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 OC version

Lenke til kommentar

så du har asus p5k premium hovedkortet med en 750 giga western digital disk og det funker greit??

 

lenge sia du kjøpte det hket da?

 

og har du gjort noen bios oppdateringer etter det?

 

for grunnen til at jeg spør er at det er vistnok en del som har slitt med sata kontrollern på det hovedkortet....

 

forresten vet du om det er gjort noen tester av det kortet?

har bare funnet av deluxe varianten hittil

Lenke til kommentar
så du har asus p5k premium hovedkortet med en 750 giga western digital disk og det funker greit??

 

lenge sia du kjøpte det hket da?

 

og har du gjort noen bios oppdateringer etter det?

 

for grunnen til at jeg spør er at det er vistnok en del som har slitt med sata kontrollern på det hovedkortet....

 

forresten vet du om det er gjort noen tester av det kortet?

har bare funnet av deluxe varianten hittil

9584748[/snapback]

 

Eg har P5K Deluxe/wiif, men trur hovedforskjellen er litt bedre strømforsyning på premium kortet.

Har flasha biosen ja, jamt og trutt oppover, kjøpte kortet i sommer, juli ein gang vil eg tippe.

 

If it aint broken, repair it! (bios oppdateringene) Trur eg har bios 0503 nå... asus heimesida er ikkje heilt frisk for øyeblikket.

Lenke til kommentar
jeg har testet å kjøre raid  2x500 - raid0, ICHR9.. Men da er det kun bluescreens og få.. OG det er rimelig hardt å bare få installert windows, måtte prøve flere ganger.. Så er løsningen å la være å kjøre raid? skaffe seg en annen controller..

9585172[/snapback]

 

Tja.

 

Jeg hadde problemer med det samme på min P5k Deluxe (ichr9). Koblet vekk SATA brennern, satte denne på egen SATA-pci-kontroller, og da løste alle problemene seg. Kjører 2xsamsung i raid0 idag, funker helt supert.

 

Ikke samme HK, men samme chipsett, så det går an å teste.

 

mvh Sof

Endret av sof
Lenke til kommentar
jeg har testet å kjøre raid  2x500 - raid0, ICHR9.. Men da er det kun bluescreens og få.. OG det er rimelig hardt å bare få installert windows, måtte prøve flere ganger.. Så er løsningen å la være å kjøre raid? skaffe seg en annen controller..

9585172[/snapback]

 

Tja.

 

Jeg hadde problemer med det samme på min P5k Deluxe (ichr9). Koblet vekk SATA brennern, satte denne på egen SATA-pci-kontroller, og da løste alle problemene seg. Kjører 2xsamsung i raid0 idag, funker helt supert.

 

Ikke samme HK, men samme chipsett, så det går an å teste.

 

mvh Sof

9585495[/snapback]

Jeg kjører IDE-DVD-brenner..

Lenke til kommentar
jeg har testet å kjøre raid  2x500 - raid0, ICHR9.. Men da er det kun bluescreens og få.. OG det er rimelig hardt å bare få installert windows, måtte prøve flere ganger.. Så er løsningen å la være å kjøre raid? skaffe seg en annen controller..

9585172[/snapback]

 

Tja.

 

Jeg hadde problemer med det samme på min P5k Deluxe (ichr9). Koblet vekk SATA brennern, satte denne på egen SATA-pci-kontroller, og da løste alle problemene seg. Kjører 2xsamsung i raid0 idag, funker helt supert.

 

Ikke samme HK, men samme chipsett, så det går an å teste.

 

mvh Sof

9585495[/snapback]

Jeg kjører IDE-DVD-brenner..

9585542[/snapback]

 

 

Hei.

 

Hadde samme problem med mitt premium kort. Leste på nett at det e rfeil på en del av SATA kontrollerere på noen partier.

 

Jeg hadde og problemer å få installert Vista. Fant alt normalt i Bios.

 

Jeg returnerte kortet til komplett og byttet i Asus Blitz formula SE. Dette funker utmerket med raid 0 og to Seagate 320 disker.

 

Asus kjenner til at det er problemer på noen kort.

Lenke til kommentar
jeg har testet å kjøre raid  2x500 - raid0, ICHR9.. Men da er det kun bluescreens og få.. OG det er rimelig hardt å bare få installert windows, måtte prøve flere ganger.. Så er løsningen å la være å kjøre raid? skaffe seg en annen controller..

9585172[/snapback]

 

Tja.

 

Jeg hadde problemer med det samme på min P5k Deluxe (ichr9). Koblet vekk SATA brennern, satte denne på egen SATA-pci-kontroller, og da løste alle problemene seg. Kjører 2xsamsung i raid0 idag, funker helt supert.

 

Ikke samme HK, men samme chipsett, så det går an å teste.

 

mvh Sof

9585495[/snapback]

Jeg kjører IDE-DVD-brenner..

9585542[/snapback]

 

 

Hei.

 

Hadde samme problem med mitt premium kort. Leste på nett at det e rfeil på en del av SATA kontrollerere på noen partier.

 

Jeg hadde og problemer å få installert Vista. Fant alt normalt i Bios.

 

Jeg returnerte kortet til komplett og byttet i Asus Blitz formula SE. Dette funker utmerket med raid 0 og to Seagate 320 disker.

 

Asus kjenner til at det er problemer på noen kort.

9585695[/snapback]

 

Vill det si noen kort, altså 1av1000 eller gjelder det hele serien med premium?

 

2x500gb WD er det jeg har..

Lenke til kommentar
Er det jeg også lurer på...har bestilt det kortet med nytt oppsett og det består også av 2 stk wd 500 giga disker....like før jeg dropper hele hovedkortet og går for noe anna men vet pokker meg ikke hva...

9585744[/snapback]

 

p5k deluxe funker i alle fall bra så langt ;)

 

mch sof

Lenke til kommentar

Gå for et annet kort. Nyeste offisielle BIOS er 204 versjonen. Finnes en 302 versjon men den hjelper ikke noe.

 

Er VELDIG mange saker som omhandler dette emnet på support.asus.com:

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board...SLanguage=en-us

 

Gjelder for spesielt for store samsung og WD disker på sata-II.

 

jeg har IDE DVD brenner, og flere samsung disker. Samsung HD501LJ disken min, ligger nå bare på hylle, i påvente av eventuell ny BIOS. Jeg har feilmeldt dette til Komplett.no, men ble enige om å avvente litt, for å se om det kommer en ny bios oppgradering. Kommer det ikke en ny, sender jeg inn kortet og skaffer meg heller et X38 Maximus kort. Blir det problem med det, så blir det ny produsent. (ABIT trolig)

 

Jeg har 1x400GB, 1x250GB, 1x200GB og 1x80GB Samung disker nå. Disse fungerer greit. Men ville bytte ut noen av disse til den 500GB disken, for å minske varme og støy på hovedpc.

 

Har fått hjem vannkjøling nå, men blir ikke montert før jeg har fått byttet eller fikset hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...