Gå til innhold

Nikon D300 og D3

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har du satt kameraet til å bruke batterigrep først, så internbatteri?

Sjekket det nå, og det sto på BG først, så internbatterier

Slå av "long exposure NR" i Custom-menyen, så dobler du bufferet for burst.

Gjorde det, og bufferen gikk opp til tolv. Jeg måtte allikevell ta vekk raw/tiff for å få 8fps. Fortsatt noe jeg gjør feil, eller er det kortet som er for dårlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

MEN, sliter litt med å oppnå 8fps. Har en hel hau med batterier her. Noen er har 8 stk 2500mAh Shine batterier, 6 2300 mAh X-power batterier og 4 2700mAh GP batterier...

Er det oppladbare batterier? I såfall kan det hende de ikke leverer nok spenning (1.2V kontra 1.5V)- uten at jeg vet om det skulle påvirke hastigheten- Ta en kikk i manualen.

For min del understreker dette bare at jeg burde gå for en løsning med EN-EL4a og bytte ut Nikon F100 med en F6, så forenkles verden littegranne.

Hehe. Er oppladbare, men får jo nå 8fps til tider, men kameraet klarer ikke gjøre av med alle bildene virker det som. Virker søkt at raw formatet skaø kreve mer batteri :p

Skrevet (endret)

Hastigheten på kortet påvirker ikke hastigheten på bufferen, bare hvor lang tid det tar å tømme bufferen. Antall bilder som er ledige i bufferen påvirker ikke hvor raskt kortet eller bufferen er.

RAW på 8 FPS gir noe sånt som 20 x 8 = 160 MB/s noe som du bare kan glemme å gjøre direkte til kortet.

For å få 8 FPS så må du bruke 12 bits RAW. Det meste du noen gang kommer til å lure på står sirlig forklart i brukermanualen.

Endret av Kristallo
Skrevet

Tusen takk Kristallo. Det løste mye! Det hadde vell strengt tatt at jeg hadde lest boken grundigere også.

Tror jeg har kommet til s. 100 ca nå. Som menn flest ga jeg f*** i boka...

Skrevet
Eksperter, kan jeg bruke SB-50DX og SB-80DX på D300 uten å ødelegge noe?

Du ødelegger nok ikke noe, men tror ikke TTL-systemet er 100% kompatibelt med kameraet. Skal du ha full kompatibilitet, må du ha SB-400, SB-600 eller SB-800 av normalblitsene.

Skrevet

Lysmåling mot blitsene er lite intresant for min del egentlig, vil SB-80 DX funke helt flott i manuell modus? Og hvor mye kraftigere er SB-800 enn den?

Når jeg lurer på om jeg ødelegger noe tenker jeg på trigger-voltages og slikt, mener å ha lest ett sted at eldre blitser kan grille nyere kameraer. Men disse er jo ikke sååå gamle da...

Takk for svar!

Skrevet (endret)

Jeg tok forresten kontakt med Nikon ang. denne Sb600 til 990,-.Fikk følgende svar:

Må leses underfra og opp.

Nikon Europe Support 02/28/2008 01:33 PM

Hei Jon,

Du kan selvfølgelig prøve det - men det er slik at når det gjelder akkurat denne kampanjen- forhandlere på forhånd bestiler og kjøper "kamera og blits i pakke - og det er ikke alle forhandlare som har gjort det. Kanskje buttiken har mulighet til å bestile en pakke fra oss og at du får blitsen og at de selger kamera separert.

Vennlig hilsen

Bujar B

Nikon Europa, Brukerstøtte

www.europe-nikon.com/support

Jon 02/28/2008 01:22 PM

Vil det da være mulig å spørre butikk om de kan ordne dette?

Nikon Europe Support 02/28/2008 08:22 AM

Hei Jon,

Jeg beklager men som dere allerede vet - vi selger ikke direkte til sluttkunder. Alt går via våre distributører og videre til forhandlere. Når det gjelder "Nikon D300 med SB-600 til redusert pris" kampanje, det er en kampanje som utvalgte forhandlere har valgt å kjøre og det er slik at forhandlere bestiller og kjøper "Nikon D300 med SB-600 blits til redusert pris" som pakke fra oss og videre selger pakken til sluttkunder.

Vennlig hilsen

Bujar B

Nikon Europa, Brukerstøtte

www.europe-nikon.com/support

Jon 02/28/2008 12:30 AM

Hei

Jeg har nylig "ervervet" meg d300 og er strålende fornøyd. Men, i likhet med flere andre som har kjøpt kameraet vil vi, som var tidlig ute med å støtte dere ved å kjøpe D300, gjerne også ha muligheten til å få kjøpe Sb-600 til reklamerte pris (990,-).

Er det mulig at vi kan gjøre en avtale her slik at vi også kan få kjøpt dette? Vi har jo alle kjøpsbevis for at vi har kjøpt kameraet, og dere har jo tjent penger på oss selv om vi ikke kjøper direkte fra dere.

Gleder meg til å høre svar på dette....

Jon

Endret av MyBigMouth
Skrevet

Ettersom ikke alle som kjøper D300 også ønsker SB-600 til 990 kroner, så er det flere butikker som har redusert normalprisen på SB600 en god del. Kanskje ikke like langt ned som 990 kroner, men 1500-1800 kroner bør være mulig.

990 er for øvrig ikke en slavisk fastsatt pris. Der jeg jobber, har vi satt ned prisen på selve huset litt mer enn blitsen. Det betyr at vi selger huset et par hundrelapper rimeligere enn normalt, og blitsen et par hundrelapper over 990. For de som kjøper både blits og hus, blir totalsummen den samme, men samtidig vil de som kun kjøper hus også få en liten rabatt/påskjønnelse, eller man kan kalle det et plaster på såret for de som allerede har blits. Blitsene blir uansett solgt etterhvert.

Skrevet
Når jeg lurer på om jeg ødelegger noe tenker jeg på trigger-voltages og slikt, mener å ha lest ett sted at eldre blitser kan grille nyere kameraer. Men disse er jo ikke sååå gamle da...

Det er ikke særlig farlig med gamle blitser på Nikon. Nikons spec tillater en triggerspenning på et sted mellom 220-250V (husker ikke nøyaktig). ISO-standard (siden 1992) er 24V og Canon EOS er veldig, veldig lavt - 6 eller 12V (så for Canon er gamle blitser potensielt dødlige).

SB-80 har nøyaktig samme ledetall som SB-800.

Skrevet
SB-80 har nøyaktig samme ledetall som SB-800.

Takker! Da blir sikkert dette blitsen min frem til jeg orker å legge ut for en ny SB-800, sett at den funker helt greit i manuell. Har den ikke her, men SB-50 DX funker OK, selv om den ikke kan justeres noe i M

Skrevet

Ett spm til om SB-80 DX, hva har det seg at jeg kan stille på blender og ISO i M modus på denne? Har dette noen innvirkning som helst når jeg stiller på styrken mellom 1/128 og 1/1 ?

Skrevet

Så vidt jeg vet støtter ikke D300 DTTL, kun i-TTL - D200 var i det minste sånn, og jeg kan ikke se noen grunn til at Nikon skulle ha reintrodusert en teknologi som i aller høyeste grad fortjente å dø.

Skrevet

Vet ikke hva The New Nikon Compendium legger i "fully compatible with both film and digital cameras" under SB-80DX, men har man både D300 og blitsen tilgjengelig, er det jo ingen sak å se om den støtter noen form for TTL.

Skrevet

Hehe, 3 svar og alle om noe jeg ikke lurer på. Jeg bruker blitsen min utelukkende manuellt, og skjønner ikke hvorfor det er mulig for meg å plotte inn ISO og blender i tillegg til at jeg kan stille styrken når jeg er i M modus på SB-80 DX ?

Skrevet (endret)

Det fungerer som en kalkulator for å hjelpe deg beregne hvor kraftig blitsen vil være. F.eks at ved 1/64 på iso 1600 f/2.8 gir det deg 4m blitsrekkevidde. (et resultat jeg tok ut av løse luften)

Endret av EivindF
Skrevet (endret)
Hehe, 3 svar og alle om noe jeg ikke lurer på. Jeg bruker blitsen min utelukkende manuellt, og skjønner ikke hvorfor det er mulig for meg å plotte inn ISO og blender i tillegg til at jeg kan stille styrken når jeg er i M modus på SB-80 DX ?

Når du bruker blitzen manuelt er det jo ingen grunn til å plotte inn ISO og blender, blitzen vil jo fyre på den styrken du har satt den til uansett.

Sett den til Auto derimot, da får du gjort det du ønsker og denne "gammeldagse blitzautomatikken" fungerer faktisk forbausende bra.

Endret av Amund_Blix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...