Gå til innhold

Spørsmål om sparekonto


citronen

Anbefalte innlegg

Tjente en bøtte med penger i sommer, og ser det som et godt alternativ å sette penga inn på sparkekonto eller noe annet smart. Hva skal jeg gjøre for at pengesokken skal vokse seg enda større - og hvilken bank har best renter?

 

Og, med tanke på skatt - skal jeg skatte av rentene jeg får?

 

Haggbard :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er 18 år ville jeg satt dem inne på BSU Boligsparing For Ungdom konto, veldig god rente på denne!

9337713[/snapback]

For å maksimere utbytte av BSU så forutsetter det at man har en inntekt som utgjør en skatt på mer en 3000 kr per år.

Uansett så er BSU et godt alternativ for sparing også når man er over 18 år.

Ulempen er at man låser pengene til bolig, men det er jo likegreit da man uansett skal ha seg et sted å bo før eller siden!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du er 18 år ville jeg satt dem inne på BSU Boligsparing For Ungdom konto, veldig god rente på denne!

9337713[/snapback]

Ulempen er at man låser pengene til bolig, men det er jo likegreit da man uansett skal ha seg et sted å bo før eller siden!

9342377[/snapback]

 

Er det virkelig en stor ulempe? Kan man ikke bare kjøpe en bolig og selge den igjen nærmest med en gang og sitte igjen med omtrent de pengene som hadde forrentet seg i løpet av årene? Er det noen regler som hindrer en i å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Hvis du er 18 år ville jeg satt dem inne på BSU Boligsparing For Ungdom konto, veldig god rente på denne!

9337713[/snapback]

Ulempen er at man låser pengene til bolig, men det er jo likegreit da man uansett skal ha seg et sted å bo før eller siden!

9342377[/snapback]

 

Er det virkelig en stor ulempe? Kan man ikke bare kjøpe en bolig og selge den igjen nærmest med en gang og sitte igjen med omtrent de pengene som hadde forrentet seg i løpet av årene? Er det noen regler som hindrer en i å gjøre dette?

9428392[/snapback]

Det er omkostninge både ved kjøp og salg av bolig. Ca 2,6% av kjøpesummen når du kjøper, og meglerprovisjon når du selger. Da blir dette fort dårlig butikk. BSU-kontoen er en så god løsning, at den bør du utnytte fullt ut før den innløses. Den kan bare opprettes en gang.

Lenke til kommentar
Hvis du er 18 år ville jeg satt dem inne på BSU Boligsparing For Ungdom konto, veldig god rente på denne!

9337713[/snapback]

Ulempen er at man låser pengene til bolig, men det er jo likegreit da man uansett skal ha seg et sted å bo før eller siden!

9342377[/snapback]

 

Er det virkelig en stor ulempe? Kan man ikke bare kjøpe en bolig og selge den igjen nærmest med en gang og sitte igjen med omtrent de pengene som hadde forrentet seg i løpet av årene? Er det noen regler som hindrer en i å gjøre dette?

9428392[/snapback]

 

Du kan maks spare 15 000kr i året og maks 100 000kr totalt. Maks skattefradrag er altså 20 000kr . Bare det å kjøpe en bolig koster 2,5% av kjøpssummen + div avgifter. Å selge boligen igjen koster fort 40 000 - 60 000kr (for en normal liten leilighet). Det vil altså IKKE lønne seg å kjøpe en bolig for så å selge den igjen med en gang.

 

At BSU grensene ikke er oppjusert er i seg selv en tragedie. 100 000kr i dag holder til 3-4kvm "vanlig leilighet". :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ser at folk anbefaler BSU for renten, og for de 3000 i skattefradrag. Det som er en enda større fordel med BSU, er rente-tilbudene når du senere skal ta opp lån. Man kan få 90%-lån til 60%-rente ! Dette vil si at om du står med 100k i BSU så får du de samme rentevilkårene på 1 mill i lån som en annen person med 400k i en vanlig bankkonto ville ha fått :) Det kan utgjøre en del penger det også ;)

Lenke til kommentar

Fra overnevnte link

Der gikk det blant annet frem at det er ulovlig å sette inn mer enn 15.000 kroner i løpet av et år.

Ulovlig faktisk! For meg så er det som å skyte spurv med kanon. Hva med å heller la være å gi skattefradraget fra offentlige myndigheter, og så kan bankene selv si om de vil gi tradisjonelt gunstige rentebetingelser på bsu kontoen for det overskytende.

Lenke til kommentar
Ser at folk anbefaler BSU for renten, og for de 3000 i skattefradrag. Det som er en enda større fordel med BSU, er rente-tilbudene når du senere skal ta opp lån. Man kan få 90%-lån til 60%-rente ! Dette vil si at om du står med 100k i BSU så får du de samme rentevilkårene på 1 mill i lån som en annen person med 400k i en vanlig bankkonto ville ha fått :)

Det er mulig at enkelte banker spesialbehandler folk som sparer i BSU, men det finnes ingen generell regel som sier at man får lavere rente hvis man gjør det. Vanligvis ser bankene kun på risiko (betalingsevne, egenkapital og generell inntekt på kunden fra andre tjenester de tilbyr).

Lenke til kommentar

Pengemarkedsfond er etter min mening et bra alternativ om du ikke ønsker å binde pengene i BSU (eller om du har mer enn 15000,-). Det gir veldig god rente fra første krone, og har nesten like god sikkerhet som sparekonto (ingen bankgaranti, men i praksis tror jeg nok pengene dine er like trygge som i banken).

 

Men se opp for høye tegnings/innløsnings gebyrer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...