Gå til innhold

Samsung P-ATA vs S-ATA på rask PC


Anbefalte innlegg

Hei, når man har:

-Q6600

-8800GTS

-P6400 2gig

 

Vil da en vanlig Samsung P-ATA trekke ned ytelsen(flaskehals)? Er det nødvending med S-ATA? Tenker bare slik det er med LAN, du kan ha så mange bit du vil, men restriksjonen er PCen din. Så om disken ikke leser og skriver raskere enn 100MB/s er det lite vits med S-ATA med 300MB/s.

Endret av -_Brukernavn_-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svært liten ytelsesforskjell i praksis mellom pata / sata, men de helt siste sata diskene er kjøligere og har noe raskere responstid. Dette har med ny teknologi og høyere cache å gjøre dog, og ikke med sata/pata.

9334299[/snapback]

 

Så i andre ord er ytelsesforskjellen ikke så stor at man vil merke forskjell i spill? Kan jo alltids kjøpe en WD raptor, men da må noen gi meg 1500kr først. Ble litt mer PC enn jeg først hadde tenkt sånn ca dobbelt så dyr.

Lenke til kommentar

Jeg merket stor forskjell ifra å bruke maxtor 300gb sata disk til wd 750gb sata som system disk. Oppstartstid ifra en 250gb ide jeg har til den 300gb sata var også betraktelig. Ville anbefalt deg å kjøpe en sata disk. Prisforskjellen er liten, og det er bare positivt ellers, synes jeg. Sata er også kompatibelt med ide grensesnittet slik at på nyere, dvs fra noen år tilbake, så trenger du heller ikke drivere for å bruke sata disk som system disk. Skal vel 5-6 år gammelt hovedkort til før at du evt må inn med noen driver for å installere f.eks xp på sata disk.

Lenke til kommentar

Det er ikke det at disken bruker SATA-grensesnittet i seg selv som gjør den raskere, men at datatettheten på platene inne i disken har økt. Mer data kan leses per omdreining og følgelig øker overføringshastigheten. Denne utviklingen skjer på tvers av grensesnitt og ytelsesøkningen må ikke forveksles med overgang fra et grensesnitt til et annet. Derimot muliggjør SATA raskere fart ved å fjerne en flaskehals som PATA (det du kaller ide) representerer, slik at diskene ikke møter denne barrieren når utviklingen tillater hastigheter utover dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...