svalbard Skrevet 20. august 2007 Skrevet 20. august 2007 Hei. Har sett at Coop har medlemstilbum på en lumatron dvd opptaker med 320GB harddisk og HDMI utgang. Men er den verdt pengene? Hvordan er bildekvaliteten? Opptakskvaliteten? Lyden? etc. Er den verdt de 2000kr, eller finnes det andre dvd opptakere i den prisklassen som er bedre?
Alastor Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Tja, om du er ute etter mest mulig HDD så er det sikkert et godt kjøp. Jeg ville kjøpt en merkevare med bedre byggekomponenter og mindre disk, du får svært gode spillere til 2500,-.
marama Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Kjøpte denne opptakeren å er svært fornøyd med den. ville ha billigst mulig med hdmi..... selvfølgelig kan man kjøpe bedre.... men mer enn bra nokk for meg
Artec Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Jeg har også kjøpt denne opptakeren, men får ikke lyd på annet enn dvd og scart-kanalen.. Når jeg installerer kanalene fra Kabel-TV er de uten lyd.. Noen som har noen tips om dette? Setter stor pris på om noen kunne hjelpe meg..
superjenssen Skrevet 18. september 2007 Skrevet 18. september 2007 Jeg kjøpte denne på min lokare Prix... Jeg byttet den første etter et døgn, da jeg fikk samme problemet som artec beskriver her.. av/på knappen var heller ikke helt sånn som jeg kunne tenkt meg.. ville liksom ikke komme ut når jeg slo av Nå har jeg kjøpt meg en panasonic 42" plasma-tv... egentlig helt greit bilde til mitt bruk, MEN!! når jeg kobler til dvd-opptakeren, får jeg et dårlig kornete bilde, med ujevne kanter og ellers ganske store firkanter.. virket egentlig greit på den gamle tv'n, men denne er kanskje mer kresen... jeg har koblet den slik: satellit->tv med scart satelitt->dvd med scart ->tv med super vhs har andre samme problemet ? i tillegg plages jeg med å få åpnet den for divx... Tips noen av dere guruer ?
Simen1 Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Hvordan var egentlig menyene og sånt på denne? Jeg ser Coop Obs har tilbud på den igjen. Denne gangen til 1790 kr. Går det an å få åpnet for diverse DivX-formater? Har noen sett en test av den?
Svinks Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har ikke sett noen test av den, men jeg har hatt den og brukt den siden medlemstilbudet i august. Menyene er greie nok, jeg finner stort sett fram i dem. Men det er mye blått som dekker TV-bildet, ikke bare når man bruker menyene, men også den digre progressbaren som viser hvor man er i et opptak ved avspillig av harddisk-opptak eller når man bruker den til time-shift. Den dukker opp i tide og utide når man når man bytter kanal, trykker på pause, ja nesten når som helst. Manualen er på svensk og dansk, og den forteller lite utover det man selv finner ut ved å se i menyene eller ved å kikke på kontaktene på baksiden. Det går an å åpne den for DivX-VOD (video-on-demand), et sted i menyene finnes en kode for dette. Den skal ha støtte for mpeg-4, men jeg har ikke fått den til å spille mpeg-4-filmer fra Google Video. Spilleren tror det er skadde mp3-musikkfiler. Stort sett virker den greit. Her er noen + og - : - Jeg får ikke lyd ut av den på HDMI. Eller er det en feil på TV-en? Greit nok, jeg får lyd fra spilleren til stereoen med RCA-kabler. - Det har noen ganger hendet at den har hengt, og man må trykke av og på på powerknappen for få den i gang, og da: - Den nullstiller alltid klokka om man skrur den helt av, eller om det er strømbrudd. Det er tydeligvis noe back-upstrøm på minnet til TV-kanalene, men ikke til klokka... - TV-tuneren er ikke den beste jeg har vært borte i. Den automatiske programsøkingen fant ikke alle kanalene, kjeg måtte stille dem inn manuelt. Og TV-bildet er ofte mer kornete om jeg bruker tuneren i Lumatronen enn om jeg bruker tuneren i TV-en. + Stillegående, har ikke vifte. (Bør stå luftig for å ikke bli glovarm.) + Så vidt jeg kan se kan man programmere inn et uendelig antall timeropptak. Hvis det er noen grense har jeg ikke nådd den. + Stor harddisk. Man har aldri tid til å se alt det spilleren har tid til å ta opp. + DVD-spilleren er ikke kresen, takler fint DVD-er som stopper/hakker på den andre DVD-spilleren min. Vil jeg anbefale den? Tja. Ikke til perfeksjonister eller statusjegere. Men dersom man vil ha en harddiskopptaker nå med stor disk som ikke skal koste for mye fordi man sikkert allikevel kommer til å bytte om et år eller to når man ikke lenger ser på analog TV og derfor vil erstatte den med en dekoder med opptaksmulighet, ja da er den grei nok.
Simen1 Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Hmm.. Ikke den varmeste anbefalinga altså. Godt jeg spurte her i stedet for å impulskjøpe den. Ellers så kan man vel bruke den etter analognettet slukkes også. Mottagerboksene skal jo fungere med eldre TVer også og da må de jo ha vanlig antenneutgang. Ergo vil opptakeren få signal inn.
Svinks Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Mottakerboksene for digitalt bakkenett, samt digitaldekodere for kabel og parabol, fungerer som TV-mottakere som sender et bilde til TV-en gjennom SCART eller HDMI-kabel. Men TV-en får ikke noe tradisjonelt TV-signal tuneren i TV-en kan bruke. Man kan godt koble denne Lumatronen (eller annen harddiskopptaker med analog tuner) mellom TV og dekoder/bakkenett-boks med SCART-kabler, men da får man bare tatt opp samme program som man ser på, det programmet dekoderboksen er innstilt på, og man får ikke programmert inn opptak fra forskjellige kanaler når man ikke er hjemme, da man selv må bytte kanal på dekoderboksen mellom opptakene.
Simen1 Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Ok, da forstår jeg. Takk for oppklaringen. Ikke for å leke dramatiker, men det høres ut som nok en spiker i kista for TV for min del.
netted Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Kan ikke akkurat anbefale denne , men nå har jeg gammelt tv og prisen var 990. Den har ikke rgb scart utgang. Ellers så funker den sånn passe. Men nå har jeg kommet over et problem, jeg skulle brenne et tv program som var lagret, over på dvd. Det gikk fint å se den filmen på spilleren fra dvden. Ville da ha den over på pc, så trykket finalize, og det så ut som det gikk bra, så den tellet prosenter. Men min pc kunne ikke lese den. Puttet den inn i spilleren igjen, og testet å legge inn et klipp til, da jobbet den til ca 10 prosent, da stoppet den. måtte slå den av og da var selvfølgelig dvden ødelagt. Har testet dette mange ganger nå, og får ikke finalized platene. Lurer på om den ikke klarer å finalize plussplater? Noen som har klart dette? Går jeg inn i filbehandler å brenner ut noen filer, går det bra, pcen leser disse uten engang å finalize.
Svinks Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Min har da RGB på SCART. men man må velge det på setup-menu - video - video-utgang. Det andre problemet: Ja, jeg har brent DVD+R, fra opptak jeg har gjort på harddisken fra TV, lukket dem, og fått dem til å virke på flere forskjellige PC-er. Jeg har aldri brukt noe annet enn DVD+R. Men jeg er enig i at det er en dings jeg ikke anbefaler så veldig varmt. Funker helt greit som DVD-spiller, og til å ta opp MacGyver når man er på jobb eller skole og se det om kvelden. Og nå som prisen er halvert i forhold da jeg kjøpte min i august i fjor, så er den grei nok. I forhold til prisen.
netted Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Det var vel kanskje rgb inn jeg fant ut den ikke hadde da? Og da er man like langt?
dricco Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Heisann! Jeg fikk denne opptakeren av en venn som har kjøpt seg en ny en av et bedre merke.. Når jeg kobler den opp, får jeg lyd, men ikke noe bilde. Har prøvd med både scart og RGB. Noen som har hørt om noe lignende?/Vet hva som kan være feil? Obs! Vennen min har ikke brukt opptakeren på en god stund. og jeg har ikke mulighet for å teste med HDMI atm.
Svinks Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Heisann! Jeg fikk denne opptakeren av en venn som har kjøpt seg en ny en av et bedre merke.. Når jeg kobler den opp, får jeg lyd, men ikke noe bilde. Har prøvd med både scart og RGB. Prøv å trykke på knappen øverst til høyre på fjernkontrollen, merket PS/IS. Dersom den står i PS (progressive scan) får du ikke bilde via SCART, og kanskje heller ikke via RGB (komponentkabler).
dricco Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Aha! Var nok det som var problemet.. Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå