Gå til innhold

Fra dv-tape til PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når jeg overfører video fra kameraet mitt og over på daamaskinen min, så kommer det

alltid disse "strekene" når jeg skal se på filen etterpå. Jeg overfører alltid igjennom pinnacle. Disse strekene kommer hver gang jeg flytter kameraet, og når objektet flytter på seg. Det er som om bildet er bygget opp av vannrette streker. Har noen hvert borti noe lignende før? :hmm:

 

Hvis jeg fikk til opplastningen av bildet, så kan dere se hva jeg mener. Dette er en snapshot fra en ganske kraftig bevegelse. Kamerat er nytt(panasonic nv gs230), og jeg har hatt det samme "problemet" på det gamle dv-kameraet mitt.

 

Setter pris på alle svar

 

MVH victor.

post-137438-1187564091_thumb.png

Endret av Victora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strekene er p.g.a av det er Interlace.

 

Her er en forklaring på hva det er og hvorfor det ser sånn ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Interlace

 

Beste er om kameraet kan stilles inn til å gjøre opptak i Progressive istedet for Interlace, men problemet kan vel ordnes i software etterpå, såkaldt deinterlace, men det er nest beste løsning.

 

Har ikke jobbet i programmet du bruker, så der er jeg blank.

Lenke til kommentar
Det er som om bildet er bygget opp av vannrette streker. Har noen hvert borti noe lignende før?

 

Stemmer det, et tv-bilde er bygd opp av linjer (eller striper som du beskriver det)

 

Vil ikke anbefale å ta opp i progressiv modus dersom:

a) du skal bruke TV som visningsmedium (progressiv er egnet til PC/HDTV)

b) dersom du filmer mye håndholdt (uten stativ)

 

Dersom den ferdige filmen din blir slik når du ser den på TV har du sansynligvis feil field-order. Dette fikser du enkelt i redigeringa (swap field order e.l.)

Lenke til kommentar

Nå er NV-GS 230 et SD-kamera, og ikke HD, så det har nok ikke noe med innstillinger som interlaced og proggresivt å gjøre. Jeg vil heller tro at det er den elektroniske bildestabilisatoren. Prøv å skru den av, ta nye opptak og se om det er det samme problemet. Har ikke det problemet på mitt Panasonic-kamera med optisk bildestabilisator. :)

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du har testet bilde ved å kontrollere dette, ved å koble kamra rett på en TV og bilde er bra da.

 

Du sier ikke hvilket program du bruker. Jeg har opplevd noe av det samme selv, ikke i selve bildet, men i overganger jeg har lagt mellom klippene ved bruk av Pinnacle Studio 9. Når filmen blir rendrert og lagt på tape eller DVD er det borte. Tror dette har med at PC'n ikke henger helt med (mye jobbing for CPU).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...