Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rørlegger? Dimensjon på rør


Anbefalte innlegg

Bor i et borettslag med totalt 50 leiligheter (3-4 roms). Vi får både varmt bruksvann og oppvarmingsvann via fjernvarme. Bygget 2003. Vi sliter med at varmtvannstemperaturen i kraner/dusj varierer veldig. Varmen fra Viken holder konstant temperatur (ca. 80 grader). Varmtvannet på sekundærside av varmeveksler varierer mellom 30-55 grader. Størt er variasjonene når anlegget belastes mest (0700-0900). Jeg begynner å mistenke at kapasiteten varmtvann som sendes ut i anlegget er for liten og at temp synker fordi det ikke klarer å levere nok varmtvann. Utifra fyrrommet går det ett rør med varmt bruksvann, diameter ca. 30mm. Kan dette være nok til å dekke varmtvannsbehovet til 50 leiligheter? Går utifra at trykket i røret vil påvirke "hastigheten" på vannet og dermed også mengden det kan levere.

 

Noen ideer? Finnes det en "formel" på hvor stort rør man bør ha for å kunne levere nok vann?

Endret av mkarlstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror sikkert det smarteste her er å ta kontakt med ett rørlegger firma.

 

Det er såpass mange faktore som spiller inn, alt etter hvilken type rør, trykk, lengde, fall, fordelingsrør osv.

 

Du skriver ikke noe om hvor gammelt dette her er, noe som kan også være med å spille inn :)

 

 

- Hilsen en håndtverker -

Lenke til kommentar

Hvis det varierer mest når det er høyest forbruk, så har jeg mine tvil for at selve rørene er underdimensjonert. Du nevner ikkeno om at du mister trykket bare temperaturen. Hvis du ikke mister trykk, så er rørene store nok, men anlegget har ikke en stor nok varmeveksler, slik at du får ikke nok varme til på varmtvannssiden, når dere har høyest forbruk. Med andre ord så tror jeg problemet liger i det at Viken enten har satt inn en for liten varmeveksler, eller at de ikke greier å levere varmt nok vann når vannet fra dem når deres boretslag, er varmeveksleren for liten, så går det å gjøre noe med den saken, den kan byttes ut... Er vannet for kaldt... Vel.... Da sliter dere...

 

Ja, det fins formler for beregning av hvor mye vann du får igjennom ett rør, du må ta hensyn til følgende da : Trykk, hvilken type rør det er (motstand i røret) eventuelle insnevringer, høyde på røret (stigning)... Med andre ord det er en del å ta hensyn til.

 

Men, det høres som sagt ut som om det er varmevekslingen som er ett problem og ikke trykkfallet i røret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...