Gå til innhold

Hvordan Lutheranismen ble innført i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg vet det meste av historien om hvordan Norge ble kristnet, men når og hvordan ble Lutheranismen/protestantismen innført? Det spredde seg vel hit fra Tyskland vil jeg anta, men var det en "smertefri" overgang eller ble det mye strid over det? Stod kongen frem og erklærte Norge for protestantisk? Fint om noen kan fortelle meg litt om dette, eller gi meg en nyttig link. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet det meste av historien om hvordan Norge ble kristnet, men når og hvordan ble Lutheranismen/protestantismen innført? Det spredde seg vel hit fra Tyskland vil jeg anta, men var det en "smertefri" overgang eller ble det mye strid over det? Stod kongen frem og erklærte Norge for protestantisk? Fint om noen kan fortelle meg litt om dette, eller gi meg en nyttig link. :)

9315327[/snapback]

 

Så vidt jeg husker ble ikke Norge kristnet "smertefritt" nei... Alle som nektet å gå fra de norønne guder til denne guden ble 20 centimeter kortere ifra toppen, det vil si at de ble halshugget! Så kirken har mye å være stolte av....

 

Men dette er det sikkert noen som har studert langt bedre enn meg!

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker ble ikke Norge kristnet "smertefritt" nei... Alle som nektet å gå fra de norønne guder til denne guden ble 20 centimeter kortere ifra toppen, det vil si at de ble halshugget! Så kirken har mye å være stolte av....

 

Men dette er det sikkert noen som har studert langt bedre enn meg!

9316177[/snapback]

 

Stemmer, men dette var ikke den lutherske/protestantiske kristendommen. Er forøvrig interessert i å høre svaret på spørsmålet til trådstarter.

Lenke til kommentar
Husker ble ikke Norge kristnet "smertefritt" nei... Alle som nektet å gå fra de norønne guder til denne guden ble 20 centimeter kortere ifra toppen, det vil si at de ble halshugget! Så kirken har mye å være stolte av....

 

Men dette er det sikkert noen som har studert langt bedre enn meg!

9316177[/snapback]

 

Hahahaha, når du kommer med slike utsagn burde du ha noe å backe de opp med. Kristningen i Norge, og andre skandinaviske land skjedde ikke med massemord og masakrer.

 

Vi fikk kristne mennesker i norge alt på 800tallet. Gud og Jesus ble dyrket sammen med Tor, Odin og hele pakken. Nørron mytologi forbyr ikke dyrkning av flere guder ved siden av de, så dyrke de gjorde!

 

Kirken gjorde og mye godt for landets histore. Den var blant annet med på avskaffe trelldom, selv om det tok 100år før man virkelig sluttet med det. (1100tallet var da man avskaffet bruken av svaver, kalt; Trel, i Norge.)

 

"De kirkelige instittusjonene føte også ett ansvar for fattigomsorg og sykepleie. Da klostervesent fikk fotfeste i Norde på midten av 1100-tallet, ble disse institusjonene sentra for bøde boklig lærdom og praktisk kunnskap".

 

Desuten kunne man nå benytte seg av klosterene til å bli kvitt barn man ikke kunne fø på. Før satte man de i skogen, nå kunne de gis bort til det ett kloster. (Selv om de ikke alltid ble tatt imot, men det var alikevel ett forsøk mer veridg en å sette de ut i skogen.)

 

Ta Island f.eks, ang. kristning; Der ble det vedtatt på alltinget at de måtte bestemme seg for en lands religion. Tinglederen og majoriteten på tinget var hedninger, men de valgte kristendom. Dette gjorde de fordi;

 

"Folk og et land måtte ha èn lov om det slulle bestå. Var det to religioner i landet, ville det bety usikkherhet og uklarhet om hva som var skikk og bruk, lov og rett (...) Det skule være lov til å blote og spise hestekjøtt i hemmelighet, og det skulle fremdels være lov til å sette ut barn det ikke var ressurser nok til å fø opp".

 

Ikke tro at bare kirken var barbariske i sin oppførsel mot folk med annen tro!

 

"De første kristne kongen i Norge var Håkon den gode. (...) Håkons kristningforsøk mislyktes, nordmennene var gjenstridige og tvang kongen til å blote, og da han døde, ble han gravlagt etter gammel hedensk skikk".

 

Kilde; "Menneske og kater i Vikingens Verden".

Endret av J@cob
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for feedbacken alle, men ingen har igrunn svart på det jeg spurte om -- dere snakker om den katolske kristendommen som først ble innført, mens jeg spør om hva som skjedde når vi gikk over til den protestantiske kristendommen som Martin Luther stod for, noe som skjedde rundt 1500-1600 tallet.

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Takk for feedbacken alle, men ingen har igrunn svart på det jeg spurte om -- dere snakker om den katolske kristendommen som først ble innført, mens jeg spør om hva som skjedde når vi gikk over til den protestantiske kristendommen som Martin Luther stod for, som vel var noen hundre år etter den første kristningen.

9316443[/snapback]

 

Holder på! Skriver as we speak :p

 

Kremt; Norge ble reformert på 1530 tallet. Det regnet vi for Norges største Kulturkatastrofe. Vi kan si dette; Er du ute etter Afrikansk kunst? Dra til London. Vil du se gamle norske kunststykker, smykker osv? Dra til København.

 

"Statskuppet i 1536 gikk hånd i hånd med innføringen av den luthersk-evangeliske øære og reformasjonen førte til et langt dypere skifte i Norge (..) I Damnmark var reformasjonen forberedt religiøst av lutherske predikanter. I Norge kom reformasjonen stort sett som ett diktat utenfra".

 

Kulturkatastrofen!

"Allerede i 1537 fikk Ekse Bille ordre om å skaffe kongen forgylte kobber fra kostrle og kirker nordafjells, og dette danner innledning til en utstrakt plyndring av kirkenes gull- og sølvskatter."

 

Jeg kunne gjerne ha skrevet en laaang liste om hva som ble tatt, og smeltet om til mynter, men det får vente til etterpå, om det er ønskelig.

 

Av nødvendighet ga Christian 3. uttryjjekug befaling om at reformasjonen i Norge måtte skje; "med føie og lempe". Èn ting var å formere en kirkeordinans og fastlegge det nye ritualet; Noe helt annet å sette bestemmelser ut i livet!

 

Kort sagt; 4 superintendenter ble satt inn. Alle hadde sin bakgrunn ifra den katolske kirken. Veldig, veldig, veldig få norske prester ble byttet ut, dette var fordi man skulle innføre reformasjonen sakte og forsiktig, man ville ikke vekket det norske folks harme, enkelt og greit.

 

"Kongen ga lensmennene uttrykelig befaling om p ikke insette nye predikanter, for ikke å; "Vække nogen forskræk eller uenighed blant den simple og uforstandige almue her udi landet".

Kleresiet fra den gamle katolske kirke fortsatte således sitt virke som protestantiske prester i den nye evangeliske kirke. Overganger hadde skjedd med "lempe", som Christian 3. hadde anbefalt."

 

I Trondheim (Stort bispesete!) ventet kongen lenge med å sette inn en superintendtent, Trondheims fordums katolske dompakitlet valgte derfor å insette sin dekanus; "Torbjørn Olavsson Bratt", til superindentent, men han ble først godtatt i 1546, etter 2 1/2 års opphold i Wittenberg. (Måtte bli tilstrekkelig opplært i den lutheranske lære.)

 

Ting skrevet i hermetegn; "", er sitat, eller utdrag, de meste tatt ifra boken; "Norge i Dansketiden".

 

Håper det svarer. Om det ikke gjør det, så skal jeg faene meg finne mer :p

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
En temmelig fredelig reformasjon altså, uten noen "burn, heretic!" elementer høres det ut som hehe... var vel litt for siviliserte på den tida til det...  men det er godt nok svar for meg det, takk skal du ha. :)

9316654[/snapback]

 

Norge har ikke under noen måter lidd under danskene sitt styre. Tvert imot, det var da vi hadde vår gullalder! En hardbarka reformasjon med masse hoderulling er nok noe danmark rett og slett ikke ville hatt råd til. Kirkens brutalitet har blitt veldig mye hypet opp, kan godt forstå hvorfor.

 

De eneste; "Burn, heretic!", tingene som vi hadde ,var att klosterene ble revet, samt kulturkatastrofen da. En katastrofe så stor at man kan gråte over det : (

 

Barre hyggelig å kunne være til hjelp : d

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Situasjonen i utlandet var derimot preget av krig og maktkamp. Å gå over til protestantismen var å bryte kontakten med Roma og paven. Dette var noe den østeuropeiske ortodokse kirken hadde gjort ca 500 år tidligere.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Protestant_reformation

9319311[/snapback]

 

Huff. Ja. England hadde en kåt konge på jakt etter mer kjøtt, Tyskland hadde Luther, vi hadde en grisk konge : (

Lenke til kommentar
Situasjonen i utlandet var derimot preget av krig og maktkamp. Å gå over til protestantismen var å bryte kontakten med Roma og paven. Dette var noe den østeuropeiske ortodokse kirken hadde gjort ca 500 år tidligere.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Protestant_reformation

9319311[/snapback]

 

Huff. Ja. England hadde en kåt konge på jakt etter mer kjøtt, Tyskland hadde Luther, vi hadde en grisk konge : (

9319637[/snapback]

 

Men dessverre, ingenting av dette skjedde. Blåhvalismen sier noe annet. den ene sanne religion.

 

Mer om blåhvalismen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=816838

Lenke til kommentar
Jeg vet det meste av historien om hvordan Norge ble kristnet, men når og hvordan ble Lutheranismen/protestantismen innført? Det spredde seg vel hit fra Tyskland vil jeg anta, men var det en "smertefri" overgang eller ble det mye strid over det? Stod kongen frem og erklærte Norge for protestantisk? Fint om noen kan fortelle meg litt om dette, eller gi meg en nyttig link. :)

9315327[/snapback]

 

Tar ikke dette på rams, men Norge ble faktisk bannlyst av paven på 1100 tallet (grunnet kong sverre)

 

Den/de luterske keiser/e og den romerske paven drev på denne tiden å kjempet om landområder i europa som skulle berike de i form av kirkeskatt.

 

Mye av historiene rundt dette har tilknyttning til Nidaros-dummen som skulle bli et erke-bispedømme, som ikke ble det alikevell osv.

 

så om du googler litt så finner du nok litt info.

Lenke til kommentar

"Det at pave Celestin III stadfestet den norske kirkes viktigste privilegier og så å si ordrett gjentok den særlige vernebestemmelsen for Nidaroskirken og banntrusselen i Anastasius IVs fundasjonsbulle, betydde i realiteten at Sverre nå var bannlyst. Sverre må nemlig ha kjent til begge deler, men hadde trosset dem uten å bry seg om erkebiskopens advarsler. Da Eirik mottok pavebrevet, lot han det lese opp i domkirken i Lund, og hver søndag stod han opp i koret der og lyste bann over Sverre.

 

Den 6. oktober 1198 sendte paven et skriv til den norske erkebiskopen og geistligheten i Norge. I dette befalte paven dem strengt om å formane hele Norges folk til ikke lenger å følge og støtte den «skjendige helligdomskrenker». Paven ga også biskopene pålegg om å lyse bann over Sverres tilhengere og om å lukke kirkene. Videre skulle det i den del av landet som fulgte Sverre, ikke bli gitt noe sakrament unntatt barnedåp og pønitens for døende, og når noen av Sverres beste støtter døde, skulle geistligheten nekte dem kirkelig begravelse.

 

Etter sagaen å dømme kom det til forlik mellom kongen og kirken sommeren 1202. Dels på grunn av sin alderdom og blindhet besluttet Eirik vinteren 1204-05 å overlate erkestolens gjøremål i yngre hender. Erkebiskopen sendte brev til Tore som da var korsbror i Hallvardskirken i Oslo, og ba ham komme til seg. Tore fór til Trondheim på vårparten, og da han møtte erkebiskopen, sa denne at de ville velge ham til erkebiskop. Tore forsøkte å tale seg fra dette, men på erkebiskopens og andre geistliges bønn ble det til slutt slik at han tok imot valget.

 

Eirik levde i flere år etter sin avgang og døde først i 1213. Erkebiskop Eirik var en stor prelatskikkelse. Med sin europeiske bakgrunn, sin universalkirkelige innstilling, sitt personlige mot og sine urokkelige standpunkter, var han åndelig i slekt med erkebiskop Eskill av Lund. I Eirik fant Eystein en verdig etterfølger og kong Sverre en virkelig stor motstander."

 

Then again, he didn't give a shit. Did he? :p

 

Kort sagt; Norge ble lyst i bann pga. Sverre.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
  • 16 år senere...
jemartinsen81 skrev (På 19.8.2007 den 17.09):

Jeg vet det meste av historien om hvordan Norge ble kristnet, men når og hvordan ble Lutheranismen/protestantismen innført? Det spredde seg vel hit fra Tyskland vil jeg anta, men var det en "smertefri" overgang eller ble det mye strid over det? Stod kongen frem og erklærte Norge for protestantisk? Fint om noen kan fortelle meg litt om dette, eller gi meg en nyttig link. :)

Sitat

Dette står på https://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_kirke?wprov=sfla1 om temaet:

 

Reformasjonen kom til Danmark-Norge i 1536-1537. Den kom som en følge av at kong Christian III konverterte til lutherdommen. I 1537 gjorde han den evangelisk-lutherske tro til rikets offisielle religion. Katolsk religionsutøvelse ble forbudt, men munkene i katolske klostre fikk fortsette som før. Klostrene fikk ikke lov til å ta inn nye, slik at de etter hvert ble lagt ned. Det er kjent at en enkelte steder i Rogaland og Hordaland i 1550-årene på ny ansatte katolske prester, og det var også mer organiserte tiltak fra den katolske kirke – motreformasjonen.

 

Lenke til kommentar

Dette står om temaet på norsk Wikipedia (https://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_kirke?wprov=sfla1) i en artikkel om Den Norske Kirke og dens historie:

 

Reformasjonen kom til Danmark-Norge i 1536-1537. Den kom som en følge av at kong Christian III konverterte til lutherdommen. I 1537 gjorde han den evangelisk-lutherske tro til rikets offisielle religion. Katolsk religionsutøvelse ble forbudt, men munkene i katolske klostre fikk fortsette som før. Klostrene fikk ikke lov til å ta inn nye, slik at de etter hvert ble lagt ned. Det er kjent at en enkelte steder i Rogaland og Hordaland i 1550-årene på ny ansatte katolske prester, og det var også mer organiserte tiltak fra den katolske kirke – motreformasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...