Gå til innhold

Athlon mot duron

Ulven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har et aopen ak33 h.kort her

Va ikke tenkt å legge så mye penger i det. Tenkte bror min skulle få den da til å spille litt. rundt 500 kr kanskje.

ifølge denne skal kortet takle 1.4 ghz

hva menes med morgan duron egentlig?

Skrevet

morgan duron er duron med morgan kjerne. Med andre ord samme kjerne som Athlon XP, men med mindre L2 cache.

Duron Morgan er typisk like rask som Athlon Tbird på samme frekvens, så en 1,3 GHz vil være raskere enn en 1,2 Athlon. Kjøligere vil den også være.

Skrevet

ok, virker denne grei lr? spm er om jeg kan bruke den? se her.

Fekk tidligere i dag vite at jeg kan kjøre athlon opp til 1.4ghz men usikker på denne.

Skrevet

ok, virker denne grei lr? Amd DHD1300AMT1B , CPU Duron 1.3GHz Socket A 200FSB Tray

spm er om jeg kan bruke den? se her.

Fekk tidligere i dag vite at jeg kan kjøre athlon opp til 1.4ghz men usikker på denne.

Skrevet
Her står det at de bare har testet med morgan-duron opp til 1.1 GHz. Hovedkortet har tydeligvis multiplier opp til 14, men du er ikke helt garantert at en 1.3 duron vil virke...men sjansen for det er ganske stor, og duron er ganske billig ;)
Skrevet

Kjøp Athlon.

Den har større chace, høyere Bus hastighet (266Mhz) mot 200Mhz på Duron.

Hovedkortet takler helt sikkert en duron 1.3, viss ikke er det bare en bios oppgradering unna.

Skrevet
Kjøp Athlon.

Den har større chace, høyere Bus hastighet (266Mhz) mot 200Mhz på Duron.

Ehh ... Har du prøvd ? ... Har JEG prøvd ? Ja. og jeg kan fortelle at en Duron 1200Mhz med kun 64kB cache og 100Mhz bus (DDR) tar en Tbird 1200. Grunnen er enkel; Duron som er basert på Morgan-kjernen (som igjen er en nedskalert versjon av Palomino) har Hardware Prefect-logikk i cachen sin. Det betyr at cachen henter inn data selv og optimerer innholdet i cachen MYE bedre enn Tbird. Hva er poenget med en stor cache hvis det du leter etter ikke ligger der?

Jeg har skrevet en lengere post om dette her. Den tråden tror jeg skulle summere opp det som er å si om den saken.

Hovedkortet takler helt sikkert en duron 1.3, viss ikke er det bare en bios oppgradering unna.

Skrevet

ok, interresant. Men selges det athlon t-bird cpu-er(1.4ghz) i norge for tiden? Ser der er noen som forhandler duron opp til 1.3ghz.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...