Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

minusen på ett bilbatteri som jording?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes biler, dog ikke nye, som har pluss som jord da.. så alt er ikke en selvfølge. En kan også si at 6V er jording, og la alt annet være +/- 6V :)

 

Men "alle" forsterkere forventer uansett negativ "jord", men internt vil den lage sin egen jord.

9316178[/snapback]

Dette er vel amerikanske biler, av et rart slag er det ikke? - Som bytter om + og -, altså at karosseriet er + og ledninger er minus.

Lenke til kommentar
Dette er vel amerikanske biler, av et rart slag er det ikke? - Som bytter om + og -, altså at karosseriet er + og ledninger er minus.

9316567[/snapback]

Det var noen gamle biler. Husker ikke hvilke biler det var. Det ville vært galskap å gjøre noe slikt på en nyere bil uansett (da snakker man 80+), fordi det er blitt standardisert at minuspolen skal bety 0V/jord.

Lenke til kommentar
De fant vel ut det var mer praktisk å ha minus som jording.

9319105[/snapback]

 

Jeg har hørt at jordningskabelen skal ikke være lengere enn max 20 cm?Stemmer dette?

 

Jordning på minuspolen,fra batteriet til forsterker,da snakker vi om en veldig lang kabel.Har det noe betydning?Lengden altså?

 

Jeg har jordingen på minuspolen,men jeg sliter med dynamostøy. Dette kan skyldes at jordingen er for lang,+/- kabelen ligger ilag,samt med signalkabel.

Jeg gjorde en nybegynner feil når jeg la +/- kabelen og signalkabelen ilag :blush:

 

Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke minusen på ett bilbatteri som jording til en bilforsterker ?

 

Takk for raske svar =)

9301176[/snapback]

Jeg har koblet minusen til karosseriet.

 

Slipper en masse jobb, samt penger til enda mer jordkabel.

9316635[/snapback]

Og får faktisk en utrolig dårlig jord, i forhold til å jorde direkte på batteriet.

Lenke til kommentar

Sansynligvis ikke dersom koblingen mellom batteri og chassis er god, samt koblingen mellom jordkabelen og chassis er god og ikke er for lang. Da vil jordingen sansynligvis bli bedre pga. chassis er en mye større leder enn en vanlig jordkabel, samt at det er primært ikke batteriet strømmen går til, men til dynamoen som er boltet fast i motorblokka, som igjen er boltet fast i chassis.

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke minusen på ett bilbatteri som jording til en bilforsterker ?

 

Takk for raske svar =)

9301176[/snapback]

Jeg har koblet minusen til karosseriet.

 

Slipper en masse jobb, samt penger til enda mer jordkabel.

9316635[/snapback]

Og får faktisk en utrolig dårlig jord, i forhold til å jorde direkte på batteriet.

9334443[/snapback]

Så når det kommer til jording når du bygger annlegg i bilen så burde man faktisk legge egne jordkabler til batteriet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...