Gå til innhold

500 MHz på 1 Watt


Anbefalte innlegg

Det er viktig å innse at en CPU ikke bare benyttes til å se video eller spille spill (selv om en del av debatantene tror dette er eneste bruksområdet) Faktisk har microcontrollere et MYE større bruksområde enn vanlige PC'er.

Nå er vel denne CPU'en overkill iforhold til microcontroller markedet, men det viser at grensene mht strømforbruk blir stadig mindre.

Fordi som skal bruke PC utsyr til noe annet enn å spille eller se film (og det er noen selv, om enkelte ikke har fått øynene opp for annet enn eget bruk), tror jeg det kan bli et veldig spennende alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig at det er et helt annet marked, deriblant roboter. Disse har sjeldent behov for masse videodekoding - men trenger derimot rå CPU power eller flere CPU'er splittet opp på flere kort. Det viktigste i disse er strømforbruk. Jeg har selv vært på jakt etter et verdig alternativ til Via CN13000 rett og slett fordi det yter for lite og bruker for mye strøm. Hvis f.eks. Via kunne lage hovedkort som inkluderte en av disse nye 1 watts CPUene og som i samlet pakke ikke brukte mer enn f.eks 5 watt med chipset og alt så har dette stort potensiale i embedded batteridrevne systemer, som f.eks roboter. Da kunne man kjørt flere slike kort med dedikerte oppgaver for å øke ytelsen etter behov.

Lenke til kommentar
1 watt 500  mhz

2 watt 1000 mhz

3 watt 1500 mhz

Gi meg ein kilowatt!

9306393[/snapback]

Det er ikke så lineært. Etter det jeg kunne finne ut på VIA sine sider så er de mest effektgjerrige prosessorene deres:

 

400 MHz 2,5 W

500 MHz 1,0 W (ULV-versjon. Den vanlige er 3,5W)

600 MHz 5,0 W

800 MHz 5,0 W

1000 MHz 3,5W (ULV-versjon. Den vanlige er 5W)

1200 MHz 7,0 W (ULV-versjon. Den vanlige er 7W)

1500 MHz 7,5 W (ULV-versjon. Den vanlige er 12W)

1600 MHz 15 W

1800 MHz 15 W

2000 MHz 20 W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...