Gå til innhold

Google-nettleser på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En av fordelene med en egen Google-nettleser er at mange av Googles programmer og tjenester vil trolig fungere bedre sammen med en nettleser som Google selv har utviklet.

Oioi! Her lyser varsellampene mine for Embrace, extend, extinguish og lock-in prinsipper.

 

Det virker nesten som Google spiser stadig flere småselskaper når de utvikler nye tjenester. Er google på vei mot å bli den nye Microsoft?

Lenke til kommentar

Er ikke disse ryktene ganske mange år gamle? Og avkreftet? Google har vel registrert så og si alt mulig med "g" forran for å verne navnet sitt og i tilfelle fremtidige produkter.

 

"men nå viser det seg at Google nylig har registrert domenet "Gbrowser.com", og dermed har ryktene fått et nytt liv."

 

whois på gbrowser.com:

Created on..............: 2004-Apr-26

 

Uansett så er det vel små sjanser for at det blir en fullstendig ny browser på markedet. Det vil vel kun være snakk om FireFox med litt google knapper og logoer?

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Hvis jeg skal bytte fra Firefox må det være gode grunner til det.

Ved hjelp av alle tilleggsprogrammene kan man jo få den til å virke omtrent som man vil.

 

Isåfall må nok Google komme opp med noe helt genialt.

9299403[/snapback]

 

Jeg tipper det blir FireFox med nytt navn, et par nye knapper og ny logo :cool:

Lenke til kommentar

Etter å ha lest "artikelen" som oppgis som kilde vil jeg si at dette bare er tøys. Kilde virker som en blog hvor en person mener at det er en grunn til at google bør gi ut en browser. At noen syntes at det er en god idé av Microsoft å lage kjøleskap vil ikke si det samme som at det florerer rykter om at dette faktisk kommer til å skje. Det er, såvidt jeg forstår, ingen nye rykter om dette. Ihvertfall ikke utifra de to "artiklene" som jeg akuratt har lest.

Lenke til kommentar

Hvis firefox selger sjelen sin til google så får de nok endel sinte addon kodere etter seg, og hva skal brukere gjøre da? Forferdelige iexplorer er ikke noe alternativ, så kanskje netscape ser sitt snitt :). Tror mer på det at de vil samle alle internett programmene sine i en pakke, sammen med google earth og picasa, gjerne og en file explorer.

Lenke til kommentar

Husker det var mye snakk om dette i 2004/2005 en gang. I hittil har vi jo ikke akkurat sett mye til denne nettleseren.

 

Men om de har planer om å gjøre det tviler jeg på at det er snakk om å bygge en helt ny nettleser fra bunnen av. Google har hittil vist med sitemap-sammarbeidet, bruken av Jabber/Speech i Google Talk og ønske om at Google Gears teknologien skal bli en åpen standard, et ønske om bruk av åpne standarder.

 

Å utvikle en helt egen webrendringsmotor (og ikke minst vedlikehold en) ville være unødvendig bruka av ressurser og jeg tviler på at Google ville gått for noe annet enn Gecko (brukt av Firefox osv.) eller WebKit (brukt av Safari og KDE-nettleseren). Det er riktig mulig de ville inkludert noen egne teknologier som Google Gears for å få fart på teknologien, men utfra det de hittil har vist tviler jeg på at de ville holdt den for seg selv.

 

De tidligere ryktene har dessuten vært at Google vil bygge nettleseren utfra Firefox og så legge ekstra (Google-)funksjonalitet oppå denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...