Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med oppstart - svart skjerm


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har de siste få dagene hatt problemer med oppstart av maskinen min.

LED på hovedkortet lyser grønt, viftene begynner å gå, men bortsett fra det skjer det svært lite når jeg skrur den på.

Merkelig nok, etter et tilfeldig antall av-på oppstartsforsøk har PCen til slutt virket hver gang!

 

De fleste komponentene i maskinen ble byttet ut for 2-3 måneder siden og har fungert fint helt fram til for noen dager siden.

 

Legger til litt forskjellige småting jeg har lagt merke til mens jeg har trykket på av/på knappen og hatt det forferdelig morsomt:

-Maskinen gir ikke fra seg et lite pip, slik den vanligvis gjør ved oppstart.

-Har til tider hørt noen mistenkelige klikkeklyder fra HDen.

-Skjermen står i standby-modus og kommer tydeligvis ikke på i det hele tatt.

 

Har jaget ut de fleste hybelkaninene fra kabinettet og sjekket at alle kablene står ordentlig i, uten at det hjalp særlig mye.

 

Noen tanker/idéer? Har desverre ikke ekstra utstyr til å teste delene hver for seg, så jeg sitter på en måte litt fast her. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cold boot? Tviler sterkt på at noe er ødelagt siden det er så nytt, hva med en h.d.d sjekk på en annen pc? (eventuelt formatering) :hrm:

EDIT: Så ikke det med ekstra-utsyret.. Så det er vel ingen andre pc'er rundt deg? Men var et forslag, alltid til det gode

Endret av qeamer
Lenke til kommentar

Beklager treigt svar, hadde nesten gitt opp denne tråden.

 

Har også en sterk mistanke om at HDen har skyld i elendigheten, spesielt med tanke på klikkelydene som kommer fra den.

 

Allikevel virker det rart. Er en døende harddisk nok til at en maskin kan restarte helt på måfå, 2 sekunder etter at den er startet opp? :hmm:

Lenke til kommentar

No beeps ifølge her...

http://www.oncallcomputerdoctor.co.uk/faqs...ooting_pc.htm#2

if no beeps sound, the most likely candidates are a dead monitor (easily checked by connecting it to another system), a defective motherboard, or a defective power supply. In some rare instances, you may have a bad CPU, RAM or a bad video adapter, and still not hear any beep codes.

 

Poster maskina,kommer du in i windows?Eller hvor langt?

Ville tro du kunne komme in i bios hvis hd har tatt kvelden.Du kan jo koble dem fra og prøve?

Oppstart uten tastatur?

Sjekke at skjermkablen sitter skikkelig i skjermen?

Lenke til kommentar

Ingen av komponentene kan være helt døde - maskinen starter jo til slutt,og virker som den skal etter et tilfeldig antall restarts.

 

Kan prøve å koble fra diverse ting neste gang jeg skal starte opp, og se om det gjør noe forskjell.

Lenke til kommentar

Ser ut til at HD og tastatur kan frikjennes. Å koble de fre gjorde ingen forskjell på oppstarten.

Skulle gjerne gjort det samme med de andre komponentene, men har som sagt ikke ekstradeler til det. :hrm:

 

Noen tanker?

En av komponentene er tydeligvis vrang, men det kan bli problematisk å finne ut hvilken. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide med en liten bump og en oppdatering her. Problemet ser ut til å bli verre og verre.

 

Å starte maskinen begynner å minne om å starte opp en gammel lada.

Trykker på knappen, viftene snurrer og lysene går, så stopper hele greia og begynner på nytt.

Evt. trykker på knappen, viftene går, og ting blir stående sånn. Ikke noe beep og ikke noe boot.

 

Etter å ha gjort dette et tilfeldig antall ganger starter maskinen til slutt som den skal.

 

Nå i det siste har maskinen også begynt å henge seg opp/restarte ettter at den har bootet som normalt.

 

Fatter ikke hva som er galt her, for noen uker siden fungerte maskinen helt perfekt med de samme komponentene som står i nå.

Noe har tydeligvis plutselig bestemt seg for å ta delvis kvelden, og lage masse problemer i samme slengen? :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...