Gå til innhold

Vekterjobb uten vekterutdannelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Fredag + Lørdager har vi en vekter inne på butikken. Jeg snakker en del med han.

Og når jeg spurte han om kurs div andre vekter info om vekterkurs, svarte han at de er veldig strengt med det akkurat nå, men man kan jo alltid prøve seg sa han. Kan kom fra militæret og spurte vekterfirma om de trengte arbeidskraft, og at han kom just ut fra militæret.

Han gikk ikke på noe vekter kurs da, men fikk et lite "kurs" på 10 timer.

Men har du god erfaring om sikkerhet osv så må du bare prøve deg. :)

 

Noen av vekterfirmaene betaler kurset for deg hvis du jobber for dem xx mnd. Prøv og unngå at du selv må punge ut for vekterkurset som koster 20k. *auch*

Lenke til kommentar

Jobber i Securitas på fjerde året som utrykning/mobil vekter.

 

Vekterurs =

1del heter "Introkurs", 15 timer teori

2del, (tidligere kalt "Vekterkurs del 2"), 30 timer praktisk opplæring

3del, (tidligere kalt "Vekterkurs del 1), 50 timer teori.

 

Så, "vekterkurs" føler jeg trådstarter er noe diffus på.

Hos oss er det vanlig at de som ikke har kursene, får tilbud om å ta

de, mot å binde seg mot arbeidsplassen en viss tid fremover.

 

JEG tok del 1 (dvs 50 timer teori) under førstegangstjenesten, deretter

del 2 med full lønn hos min avdeling. Også sendt på "introkurs" senere,

da det ble lovpålagt å ha alle tre delene ;) St0pid, men kjekt med hotell!

 

Mer du lurer på? Ta kontakt på pm, liker ikke å blottlegge noe særlig

mer om min arbeidserfaring her.. :)

 

edit: Jeg har i tillegg tatt narkotika/konflikttakling, førstehjelp og ransøvelsekurs.

Endret av Chri3tian
Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan bli paspandert vekterkurs av vekterselskaper om man ikke har det fra for? Om man har veldig gode papirer/anbefalinger a stille med tenker jeg pa.

9298587[/snapback]

 

Vekterselskaper kan spandere Intro -og vekterkurs på deg dersom du er rett man for jobben. Har selv vært vekterlærling i 2 år, og skal snart opp til fagprøve i faget. I Securitas sine annonser pleier det å stå at vekterkurs er en fordel, men ikke et absolutt krav. Vakt Service bruker oppfordre folk til å søke selv om søkerne ikke har vekterkurs.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fler vekterselskaper betaler som sagt vekterkurset mot at du binder deg til dem i noen måneder, om de finner deg passende.

 

Selv om du er på kontrakt i forsvaret kan du få billig/gratis kurs via vo om du er heldig, da vekterkursene er forhåndsbetalt for x antall personer, og de ikke alltid er fulle. Vet det var sånn de gjør/gjorde det på Madla, da vi hadde 2 grenaderer og 1 sersjant som fikk kurset når jeg var der.

Endret av Mow
Lenke til kommentar

En vekter med hele vekterkurs er ikke en fullt utdannet vekter. En fullt utdannet vekter er en person som har tatt fagbrev via 2 år skolegang, samt 2 år som vekterlærling, eventuelt gått opp til fagprøve etter 5 år praksis. Først da kan man forvente å velge og vrake i de forskjellige vekterjobbene. Du skal derfor ikke klage om du er fersk vekter med vekterkurs, og havner som billettmann på Oslo S.

 

Som vekterlærling fikk jeg prøve alt. Flyplass, mobilt vakthold, stasjonært vakthold, verditransport, flere resepsjoner, havn, osv. Først da kan man kalle seg utdannet vekter når fagprøven er bestått.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det inngår "endel" mer i jobben en som så.

 

Som nevnt lenger opp i tråden, der er MANGE arbeidsområder for en

vekter. Du snakker om mobilvektere, og nevner et mulig arbeidsområde

innenfor den grenen.

 

-Senter (Er en fordel med erfaring i konflikter/førstehjelp)

-Utrykning/Mobil (Viktig med besluttsomhet og å kunne jobbe under stress)

-Flyplass/Verft/Havn/Adgangskontroll av andre sorter

-Kontroll

-Område

-Ordensvakt

-Teknikk/Service

-Alarmsentral/Vaktsentral

-Verdi

 

Ikke alt er preget av action og adrenalin, de fleste vekterene ser du

omtrent aldri. Rimelig utakknemlig jobb, men ekstremt mye å lære

(om man er åpen for slikt.)

 

Men nok offtopic, for mer info ang kurs/annet ta kontakt på pm.

Lenke til kommentar

Jobbet som vekter i 2,5 år. Hadde fast stilling som mobilvekter natt + sentervakt et par dager i måneden. Hadde ikke vekterkurs, fikk høre man kan jobbe et halvt årsverk før man måtte ta vekterkurset.

 

Var på vei til å bli sendt på kurs da jeg sluttet, da hadde jeg som sagt jobbet der i 2,5 år. Vet ikke hvem som får smellen dersom noe skjer og det kommer fram at vekteren ikke hadde de nødvendige papirene. Må jo gå på arbeidsgiver dersom man informerer om dette ved ansettelse.

 

Uansett tror jeg en med militær erfaring fra Afghanistan stiller sterkere selv uten søknad enn en 19 åring som tok vekterkurset i førstegangstjenesten bare for å bruke tiden på noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Noen som vet om man kan bli paspandert vekterkurs av vekterselskaper om man ikke har det fra for? Om man har veldig gode papirer/anbefalinger a stille med tenker jeg pa.

9298587[/snapback]

 

Hafslund og Securitas har ansatt vektere uten vekterkurs tidligere. Selve kurset kan være intensivt 3-dagerskurs, og koster ikke stort for selskapene.

 

Sjekk også med distriktslokale selskaper.

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
Ok, kort og godt. Hva trenger jeg for å få en vekterjobb? Jeg mener jeg er kvalifisert til det, jeg har god kondisjon og er sterk nok til å takle skurker hvis dem skulle finne på fantestreker.

9577338[/snapback]

 

Det du trenger en en godkjent UPA.

 

Og mange tror at de være sterke og se type BOLE ut, det er feil.

 

I vår jobb er det viktigere å kunne løse ting på en fornuftig måte, uten å bruke muskler.

 

Det at De skriver at De er sterk nok til å takle skurker, vitner om mangelfull innsikt. Det er dessverre slike som offtets havner i "veggen". Og da mener jeg veggen i ordets rette forstand, De kan lett få Dem en Psykisk Vegg. Og dette sier jeg for at jeg har sett folk som "kan takle hele verden" gå på den berømte veggen.

 

Så i utgangspunktet er det en feil holdning :nei:

 

Har selv hatt 8 Politimenn på en av typen "spist russerbol" hver halvtime, så jeg vet hva jeg snakker om :roll:

 

Tvertimot, kommunikasjon, handle raskt med hodet, være meget fleksibel o.s.v

 

En må være meget service innstillt overfor kunder.

 

Kunne ivareta kundens Objekter på best mulig måte.

 

Aldri tror at nettopp du er uerstatlig. o.s.v

 

Og nei, det er ikke ett godt betalt yrke.

 

Eller`s er det meget viktig å forhøre deg rundt, hos folk, eventuellt lese på Facebok.

 

Det finnes mange firma, men bare noen få seriøse.

 

Hafslund Sikkerhet

 

G4S

 

Securitas

 

 

Har selv jobbet i mange år hos Hafslund Sikkerhet, og det var ett godt firma, men jeg ble lysten på å prøve noe nytt. :thumbup:

 

Men det ble heller :thumbdown: er hos Securitas nå. :cry:

 

Jeg kan av ulike grunner ikke fortelle hvor jeg er. Da det er den av avtalen til firmaet som bruker oss.

 

Så for de av Dere som vil bli vektere, lytt, les, og hør nøye på andre, som kanskje kjenner en vekter.

 

For det er mye tull i firmane, selv de 3-tre selskapene jeg har linket opptil.

 

Forøvrig er trådene over, meget vellskrevet.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Ifjord tjente jeg brutto 300 000 Nkr, med fri annenhver uke :roll: , så det er ikke godt betalt, men så bestemte jeg meg for å tenke på fritiden :dontgetit:

 

Og nesten 8 uker ferie :thumbup:

Lenke til kommentar
Trenger man så satans mye opplæring og fagbrev bare for å kjøre rundt i en bil midt på natta, scanne en kode på dører og kjøre til neste plass, altså?

9545359[/snapback]

 

Nei, du trenger ikke satans mye opplæring for å kjøre bil midt på natta og scanne dører, men som fagbrev skal du kunne andre ting i tillegg til dette som gjør deg bedre skikket til jobben. En vekter med fagbrev skal blant annet ha hatt langt større opplæring i førstehjelp. Du skal kunne lover og regler innen vaktvirksomhet, og du skal kunne gjennomføre sikkerhetsanalyser på en bra måte, samt ha mye ekstra utdanning i hvordan å takle forskjellige situasjoner du kan havne i som mobil vekter på natt. Å være vekter er derfor langt mer enn å kjøre rundt og kjenne på dører.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan du være vekter uten vekter kurs : nei

Kan du få jobb uten å ha vekterkurs : ja men da får normal et vekterkurse av jobb inn 6mnd.

 

har ikke en følese at vekterkurse så veldig nyttefult egenlig heller mer at lovpålagt spør du meg.

 

 

tjenter ikke mye men klar meg fint med 330000 i året her 1uke på og 1uke av her.

får del fritid osv så gansk kjekt utenom 5uker fri iåret

 

 

 

Jobber for g4s er på mitt andre år

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...