Gå til innhold

Nyere politisk interessert - Noen spørsmål?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har aldri vært stort politisk interessert, men pga min kjæreste er litt mer interessert, har også jeg blitt med litt. Jeg var før jeg en FRP tilhenger, men herregud, det partiet virker helt dumdistrig. De debatterer enkelt, slik at de som bare sliter med f.eks utdlendinger, stemmer akkurat det partiet. Men når de stemmer, glemmer de resten av hva FRP står for. Dette opplyste min kjæreste meg om, så jeg er på leten etter nytt parti.

 

Det som er viktig for meg er innvandringspolitikk, eldreomsorg og ting som anngår den enkelte innbygger slik som eiendomsskatt.

 

Min kjæreste stemmer AP, og jeg synes paritet virker greit, men når de fire-doblet eiendomsskatten i Fredrikstad mener jeg det blir for drøyt og for lite innovativt.

 

Hvis noen kunne hjelpe meg på vei, iallefall til steder hvor jeg kan finne ut mer om hvert enkelt parti? Fordi programmene er alt for tunge og FOR like mener jeg.

 

Men uansett; takk til alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å stemme venstre er jo som å kaste bort stemmen. Er jo så vidt de overlever valgene. Stem på et av partiene som har en reell sjangs og som du er delvis enig i.

 

Litt ironisk igjen da, alt som er viktig for deg er faktisk ting FRP jobber for. Så kanskje lese programmet dems nøye for så ta en diskusjon med din kjære?

Lenke til kommentar
Å stemme venstre er jo som å kaste bort stemmen. Er jo så vidt de overlever valgene. Stem på et av partiene som har en reell sjangs og som du er delvis enig i.

9298497[/snapback]

Jeg synes nå slik taktisk virkelig er å kaste bort stemmen sin. Hva er vitsen med et fritt partisystem om alle bare stemmer på de store partiene?
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har aldri vært stort politisk interessert, men pga min kjæreste er litt mer interessert, har også jeg blitt med litt. Jeg var før jeg en FRP tilhenger, men herregud, det partiet virker helt dumdistrig. De debatterer enkelt, slik at de som bare sliter med f.eks utdlendinger, stemmer akkurat det partiet. Men når de stemmer, glemmer de resten av hva FRP står for. Dette opplyste min kjæreste meg om, så jeg er på leten etter nytt parti.

 

Det som er viktig for meg er innvandringspolitikk, eldreomsorg og ting som anngår den enkelte innbygger slik som eiendomsskatt.

 

Min kjæreste stemmer AP, og jeg synes paritet virker greit, men når de fire-doblet eiendomsskatten i Fredrikstad mener jeg det blir for drøyt og for lite innovativt.

 

Hvis noen kunne hjelpe meg på vei, iallefall til steder hvor jeg kan finne ut mer om hvert enkelt parti? Fordi programmene er alt for tunge og FOR like mener jeg.

 

Men uansett; takk til alle svar!

9297475[/snapback]

 

 

Gå til kildene SELV. Skaff deg et par-tre lokalpolitiske programmer. Lukk øyne og øre for det som foregår i avisen og alt av politisk journalistikk, og journaliststyrte debatter i det hele tatt. Det er bare dill hvis det ikke er manipulasjon. Forhold deg heller til det de folkevalgte selv sier, men les fremfor alt partiprogrammene. Snakk så med andre om det du lurer på, ta opp debatter på forum på nettet og på blogger. Glem i det hele tatt hele denne manipulerende journaliststanden på et par tre hundre mennesker her i landet, som forsøker å dominere og skaffe seg kontroll over velgernes valg gjennom sin manipulasjon.

Endret av Nyx
Lenke til kommentar

Nyx har selvfølgelig rett, dette må du finne ut av selv. Sett deg godt inn i ikke bare partiprogrammer, men også hva de ulike partiene faktisk gjør av tiltak/forslag. Siden det ser ut til at du har luket vekk FrP og AP ville jeg tro Høyre er neste "steg" (nei, jeg er ikke Høyre-mann)

 

Å si at en stemme til Venstre eller et annet marginalt parti er å kaste bort en stemme er vel ikke helt korrekt. Å sitte hjemme i sofaen og klø seg i rompa på valgdagen, DET er å kaste bort en stemme.

Lenke til kommentar

Å spørre noen andre om hva du bør stemme er akkurat som spørre dem hva de stemmer. Når du bare lister opp f.eks. eldrepolitikk som en viktig sak, sier ikke det noe til oss om du synes det burde bli privatisert eller ikke. Vi får vite hvilke saker du prioriterer, men ikke hva du synes burde gjøres. Da kan vi heller ikke gi deg et fornuftig svar.

 

Stem FrP du. Det er ikke dumdristig slik du sier.

9298601[/snapback]

Hva med noen som helst argumentasjon for å underbygge påstanden?

Lenke til kommentar
Dette opplyste min kjæreste meg om..

 

Min kjæreste stemmer AP..

9297475[/snapback]

Så snodig at en AP-velger ikke synes noe om FrP-politikk. :whistle:

 

Nei, slike saker som dette må du avgjøre selv. Du må faktisk - enten du liker det eller ikke - lese partienes programmer, ihvertfall på de hovedområdene du er interessert i.

 

Ikke hør på andres babbel. Gå inn i deg selv, og finn ut hva du mener er riktig. Hvilke verdier du står for. Hvordan du mener utfordringene bør løses. Politikk handler, mer enn folk liker å innrømme, mye om følelser. Det er bare du som kan finne ut hvilket parti som er riktig for deg.

 

Hvis du sier mer om hva du synes er viktig, og på hvilken måte, så kan sikkert forumet her svare på hvilke partier som mener det samme som deg, i akkurat disse sakene.

Lenke til kommentar

Takker for masse bra svar her!

 

Jeg burde kanskje fordypet enkelte saker litt mer, beklager for dette..

Når det gjelder eldreomsorg, synes jeg det er viktig at dette problemet blir ordnet opp i, og prioritert ganske høyt. Eldre som må tisse og gjøre fra seg i en bleie om natten fordi det ikke er ressurser til noe annet, synes jeg er helt drøyt. Jeg føler kanskje at privatisering ikke er så dumt, men hvis prisene blir feil, så må vel dette føre til større klasseskille?

 

De som har penger får sikret seg det beste, mens de som ikke er så heldige med det økonomiske må kanskje ta til takke med det offentlige. Er det ikke slik der vil bli?

 

Når det gjelder innvandringspolitikken, så er det vel en del FrP står for som ikke er så galt, men det blir sånn både og. For et par måneder siden hørte jeg om et lovforslag som sa det slik, at hvis en innvandrer gjør noe kriminelt innen en periode har utløpt, tror det var 7 år, så blir denne personen utvist av landet. Hvorfor ikke tenker jeg da; når man er gjest har man ingen rett til å være idiot mot de som har tatt deg imot.

 

Her om dagen var det vel debatt om 3 årsregelen for innvandrere skal bli til en 5 årsregel, når det gjelder stemming altså. FrP sitt forslag dette også. Vet ikke helt om jeg er enig i dette, for når våre nye landsmenn får mulighet til å gjøre noe med hvordan de skal ha det her osv., så tror jeg kanskje dette kan, eller burde, vekke en interesse for og virkelig bli integrert i samfunnet.

 

Når det gjelder eiendomsskatten som jeg kommenterte, så har jeg vel tenkt litt på det. Dette er kanskje en midlertidig løsning, slik at kommunen får inn ekstra inntekter, og kommer seg raskere på bena. Når kommunen først er gjeldfri, så fjerner de kanskje denne eiendomsskatten. Håper virkelig det er slik AP har tenkt det.

 

Utenom dette, er likhet for meg veldig viktig. Jeg synes ikke de rikere skal bli rikere, og de fattige fattigere. Siden de rike har de pengene de har, så ser ikke jeg personlig noe galt i at de betaler litt mer for å hjelpe sine fattigere landsmenn. Vi er jo sammen om alt som blir gjort i dette landet, uansett parti, så er alle i samme båt. Hvorfor ikke gjøre livene til hverandre så bra som mulig, hvis vi er så heldige og får den muligheten?

 

Håper dette var litt bedre!

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje fordypet enkelte saker litt mer, beklager for dette..

Når det gjelder eldreomsorg, synes jeg det er viktig at dette problemet blir ordnet opp i, og prioritert ganske høyt. Eldre som må tisse og gjøre fra seg i en bleie om natten fordi det ikke er ressurser til noe annet, synes jeg er helt drøyt. Jeg føler kanskje at privatisering ikke er så dumt, men hvis prisene blir feil, så må vel dette føre til større klasseskille?

Ingen partier ønsker å jo i prinsippet at de eldre skal ha det dårlig. Men hvordan man vil løse utfordringene varierer.

 

Når det gjelder Fremskrittspartiet, ønsker de å gjøre slik at eldreomsorg finansieres av Staten, ved en fast sum pr person, og så kan man selv velge om man ønsker å bruke offentlige eller private institusjoner. Altså offentlig finansiering, og privat og/eller offentlig drift.

 

Mer sosialistiske partier ønsker heller at det offentlige skal drive alt, at alle institusjonene skal være "like gode", og at de eldre skal være på den institusjonen som det offentlige bestemmer. Altså både offentlig finansiering og drift.

 

Du ser altså valgfriheten FrP ønsker, mot den offentlige styringen som sosialistene ønsker. Verdt å merke seg er at det ikke nødvendigvis er noen av løsningene som gir best mulig tilbud, men historien viser at konkurranse fører til bedre løsninger, noe venstresiden har en tendens til å ignorere.

 

Videre har det offentlige en tendens til å fraskrive seg ansvar. Det er ingen ansvarlige, dersom noe går galt. I det private får det derimot konsekvenser når ting ikke er som de skal.

 

Når det gjelder innvandringspolitikken, så er det vel en del FrP står for som ikke er så galt, men det  blir sånn både og. For et par måneder siden hørte jeg om et lovforslag som sa det slik, at hvis en innvandrer gjør noe kriminelt innen en periode har utløpt, tror det var 7 år, så blir denne personen utvist av landet. Hvorfor ikke tenker jeg da; når man er gjest har man ingen rett til å være idiot mot de som har tatt deg imot.  Her om dagen var det vel debatt om 3 årsregelen for innvandrere skal bli til en 5 årsregel, når det gjelder stemming altså. FrP sitt forslag dette også. Vet ikke helt om jeg er enig i dette, for når våre nye landsmenn får mulighet til å gjøre noe med hvordan de skal ha det her osv., så tror jeg kanskje dette kan, eller burde, vekke en interesse for og virkelig bli integrert i samfunnet.

Enkelt og greit: Hvis man ønsker en reduksjon i asylinnvandring og familiegjenforening, så er FrP et godt valg. Hvis man ønsker at ting skal fortsette som i dag, så er de andre partiene det rette valget.

 

Når det gjelder eiendomsskatten som jeg kommenterte, så har jeg vel tenkt litt på det. Dette er kanskje en midlertidig løsning, slik at kommunen får inn ekstra inntekter, og kommer seg raskere på bena. Når kommunen først er gjeldfri, så fjerner de kanskje denne eiendomsskatten. Håper virkelig det er slik AP har tenkt det.

Det kan du nok bare glemme. Når en skatt først er innført, må det et FrP-regime til for å fjerne den igjen. :p . Så fort kommunen er gjeldfri, vil politikerne finne en masse andre "gode formål" å bruke pengene på.

 

Utenom dette, er likhet for meg veldig viktig. Jeg synes ikke de rikere skal bli rikere, og de fattige fattigere. Siden de rike har de pengene de har, så ser ikke jeg personlig noe galt i at de betaler litt mer for å hjelpe sine fattigere landsmenn. Vi er jo sammen om alt som blir gjort i dette landet, uansett parti, så er alle i samme båt. Hvorfor ikke gjøre livene til hverandre så bra som mulig, hvis vi er så heldige og får den muligheten?

9301689[/snapback]

Det er nok ganske utopisk. Vi mennesker er så forskjellige at det er umulig å lage en slags universell oppskrift på lykke.

 

Når det gjelder likhet, så vil FrP at det skal være likhet for loven. Men mest mulig materiell likhet er ikke en kampsak for FrP. Da blir det heller sosialistiske partier, som ønsker å "utjevne" mest mulig. Problemet med dette er at den totale verdiskapningen synker. Du får selv avgjøre om du synes det er best at noen er veldig rike og noen har det ganske bra, eller at det er best at alle har det sånn passelig..

 

 

(dette innlegget er farget av at jeg stemmer FrP selv)

 

 

Edit: Det du må prøve å finne ut av, er dine grunnleggende verdier. Hva er rettferdighet for deg? Hvor mye makt skal det offentlige ha over individene? Hvem er best egnet til å ta beslutninger som angår deg selv? Hva er rett og hva er galt, i dine øyne? Hvordan kan man maksimere menneskenes streben etter å lykkes, til fellesskapets beste, uten at det går for mye på bekostning av enkeltmennesket? Osv.. Så vil ofte svaret på de konkrete sakene komme av seg selv, utledet av disse grunnleggende verdiene.

 

Å lese litt om markedsøkonomi kan også være lurt, sånn etter hvert.

 

Og til slutt; jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men regn med at etter hvert som du blir eldre, så vil måten du tenker på forandre seg. Ny innsikt og modenhet vil utfordre verdiene dine, og endre dem eller befeste dem.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Stem FrP du. Det er ikke dumdristig slik du sier.

9298601[/snapback]

Hva med noen som helst argumentasjon for å underbygge påstanden?

9299774[/snapback]

Han er jo egentlig en FrP'er som han sier selv, men han oppfatter de også som dumdristige osv. FrP er jo ikke det han tror de er.

9302262[/snapback]

Hvis det skal forandre meningen hans må du forklare hvorfor de ikke er det. Et "Det er ikke dumdristig slik du sier" fra en vilt fremmed person er ikke mye overbevisende.
Lenke til kommentar
Jeg var før jeg en FRP tilhenger, men herregud, det partiet virker helt dumdistrig. De debatterer enkelt, slik at de som bare sliter med f.eks utdlendinger, stemmer akkurat det partiet. Men når de stemmer, glemmer de resten av hva FRP står for. Dette opplyste min kjæreste meg om, så jeg er på leten etter nytt parti.

...

Min kjæreste stemmer AP

Din "kjæreste" er tydeligvis en helt vanlig APe, og de elsker som kjent å lyve om Frp. Ikke hør på henne, men undersøk selv. AP har som kjent som strategi å aktivt lyve om Frp, da partiet er APs hovedmotstander.

 

De debatterer enkelt? På hvilken måte?

 

Hva er det Frp står for som folk glemmer?

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Utenom dette, er likhet for meg veldig viktig. Jeg synes ikke de rikere skal bli rikere, og de fattige fattigere.

Her er tankefeilen sosialistene ofte gjør.

 

De fattige blir ikke fattigere av at de rike blir rikere. Selveste SV-Halvorsen måtte medgi at det var færre fattige til tross for økte forskjeller her i landet.

 

Økte forskjeller er ikke noe problem. Og hvis de rikere blir rikere, så vil de investere i nye arbeidsplasser. Dette gjør at flere kommer i arbeid, og det er flere til å betale skatt.

 

Siden de rike har de pengene de har, så ser ikke jeg personlig noe galt i at de betaler litt mer for å hjelpe sine fattigere landsmenn.

Det gjør de uansett. Ingen partier mener at de som tjener mer skal skatte mindre.

 

Hva mener du forresten med "dumdristig"?

 

Men altså: Hva du enn gjør, IKKE hør på påstander om Frp fra AP eller AP-medlemmer! Dobbeltsjekk alt de påstår om Frp! De har for vane å lyve!

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
De debatterer enkelt? På hvilken måte?

 

Hva er det Frp står for som folk glemmer?

9308807[/snapback]

 

Om at de debatterer enkelt, så har de vel en tendens til å legge fram sine saker på en litt enklere måte enn de andre partiene. F.eks hvor et parti ville sagt at de ikke støtter innvandring, men blablabla, ville kanskje FrP sagt vi vil ha stopp på innvandringen. Så tenker kanskje de nye potensielle velgerne at "Oj. Det må jeg si. Endelig et parti som står for det jeg mener". Og da kommer vi inn på det med at da stemmer man på FrP, men så glemmer man det andre FrP står for.

 

Si f.eks en familiefar som stemmer på FrP akkurat pga innvandringen, han kommer allikevel ikke så godt ut av det når Siv vil det hun vil med barnehagene idag. Hun sier privatiserte barnehager vil koste akkurat like mye som de offentlige, men når Jens senest igår spurte henne på Tabloid hvor mye det ville koste, ungikk hun spørsmålet. Sto senere fram i VG idag at de ikke har regnet konkret på hvor mye en privat barnehageplass vil koste, men det er en annen sak.

 

Også finnes det jo noen egoister her i dette landet, slik som de rike som vil betale like mye skatt som de som tjener mindre. Dette må jo klenge feil når man sier at en med årslønn på 240 000,- skal skatte like mye som en med 700 000,- ?

 

Apropo egoister. Tilbake til barnehageplassene hvor Siv vil gi 10 000,- i mnd som barnebidrag til familier, ca 220 000,- i året. Hva skjer med de eldre når en hjemmepleier i dette landet får disse pengene? Vil hun fortsette å jobbe 8 timer hver dag hele året for 240 000,- i året og sende barna til barnehagen, eller vil hun være hjemme å få 220 000,- av staten for å passe på sine egne barn? Såklart velger hun sistnevnte. Hva skjer med hjelpepleiere som f.eks min mor da når de yngre slutter for å være hjemme med sine barn? Eller hva skjer med de eldre når det allerede idag er for lite arbeidende i den sektoren, og enda flere hopper ut pga det nye forslaget til Siv?

 

Helse-Norge må knekke sammen?

 

Fortsatt ikke på noen partiers side her altså. Men tror man lærer mye politikk i diskusjoner, så jeg kjører på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...