Gå til innhold

Huuse og lygte i Roma + sort/hvitt


PMnormal

Anbefalte innlegg

På vei ut fra Vatikanet, kom jeg over denne perlen av et motiv. Jeg kunne jo ikke annet enn å peke 50mm'eren mot motivet og trykke av. Ut over at jeg har brukt 50mm f/1,8 på f/4, så er de øvrige data 1/125s og iso 200.

 

Edit: Det finnes en sort/hvitt versjon lenger nede i tråden.

post-76334-1187275963_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildet er litt skeivt. burde være helt rett for at det skal funke =)

9296079[/snapback]

 

Men hva er rett her? Jeg trodde først bildet var skjevt, men jeg tror det er bildevinkelen som spiller oss et puss. Roma ble ikke akkurat bygd igår heller, så alt er vel mer eller mindre skeivt...

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i komposisjonen, men fargene er fine og diffuse. Lampa får meg til å tenke på Narnia...

 

Tom

 

Edi: Leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hrmf, hvorfor skal alt tilsynelatende være snorrett i alle bildene som presenteres her i bildekritikken? :hrm: Alt er faktisk ikke rett her i denne verden. Litt fallende linjer må man regne med når man tar bilder av motiver som faktisk er høyere enn en selv. Ser dere for dere at man må drasse rundt på en lift for å kunne ta bildene i korrekt høyde? :p

Endret av kak
Lenke til kommentar
"Hrmf, hvorfor skal alt tilsynelatende være snorrett i alle bildene som presenteres her i bildekritikken?"

 

Fordi dette er ett ekstriør bilde og de skal være i vater og ha rette linjer :=)

thats just the way it is. portretter osv er det jo ikke noe nøye på ^^

9298211[/snapback]

 

Dettte vil jeg faktisk protestere på... Vi lever i en skakk-kjørt verden, så jeg protesterer mot alle rette linjer ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Im sure you do, but no one cares =)

 

(usikker på om du var ironisk, så velger å ikke gi deg tvilen til gode :=))

9298295[/snapback]

Tror du er litt for opptatt av det du lærer om produktfoto for tiden, og ikke tar deg tid til å se mer enn form for farge. Det finnes ingen regler mot fallende linjer, men i produktfoto tar man gjerne med stiger og lifter for å unngå slik. I den ikkekommersielle verden ser vi litt andre verdier enn de strengt antiseptisk cleane som regjerer i reklameverdenen. Gud så kjedelig hvis alle filmskapere og fotografer kom fra reklameverdenen, og tok med hele dens estetikk over i sitt øvrige virke.

Lenke til kommentar
Im sure you do, but no one cares =)

 

(usikker på om du var ironisk, så velger å ikke gi deg tvilen til gode :=))

9298295[/snapback]

Tror du er litt for opptatt av det du lærer om produktfoto for tiden, og ikke tar deg tid til å se mer enn form for farge. Det finnes ingen regler mot fallende linjer, men i produktfoto tar man gjerne med stiger og lifter for å unngå slik. I den ikkekommersielle verden ser vi litt andre verdier enn de strengt antiseptisk cleane som regjerer i reklameverdenen. Gud så kjedelig hvis alle filmskapere og fotografer kom fra reklameverdenen, og tok med hele dens estetikk over i sitt øvrige virke.

9298343[/snapback]

 

 

alle regler er til for å brytes ;)

Lenke til kommentar
Meget nostalgisk motiv/følelse, (noe) ødelagt av det tilsynelatende vel moderne og skinnende gitteret i vinduene..

9299826[/snapback]

The curse of any street photographer, Autodidact. Det vet naturligvis en reisende onkel Mac som deg. Når det gjelder disse gittrene, så finnes de på nesten alle bygg i Italia. De er kraftig murt inn i vinduskarmen, uten at det nødvendigvis sier noe om hvor gamle de er. Det med innbrudd i hus er vel ikke et så gammelt problem. Nå skal det samtidig sies at jeg aner ikke hvor gammelt dette huset er. Det er ofte vanskelig å tidfeste bygg i Roma, for mye er bygget for å passe inn i omgivelsene.

 

Takk for all oppmerksomhet, folkens. Det er litt gøy når et bilde kan avkomme litt debatt også, for vi kan jo aldri bli helt enige om alt heller.

 

Pst: Noen som har et greit T/S til noen hundrelapper til meg :whistle:

Lenke til kommentar
Pst: Noen som har et greit T/S til noen hundrelapper til meg  :whistle:

Du får skaffe deg en lisens på DxO Optics elns. vet du, gjør mye av jobben...

9300254[/snapback]

Sant nok, men da må jeg også skifte ut normalzoomen, som desverre ikke har støtte i DxO. Synd at de har utelatt et så skarpt og greit objektiv fra sine profiler. Bildet av de muslimske kvinnene viser jo tydelig at det er skarpt selv på full blender (sett bort fra i ytterste periferi), og er ikke modent for utskifting enda. Jeg blir jo bare mer og mer fornøyd med dette :D .

I sommer har jeg forresten testet ut Canon 28-105/3,5-4,5. Det falt totalt gjennom sammenlignet med den billige Sigmaen mht skarphet, så det ble levert tilbake.

Lenke til kommentar
Sant nok, men da må jeg også skifte ut normalzoomen, som desverre ikke har støtte i DxO.

Da får du et påskudd for å kjøpe Sigma 18-50 f/2.8 vet du ;o)

9300371[/snapback]

Og da blir DxO fire ganger så dyrt :!: .

Det er klart at jeg kommer til å bytte ut normalzoomen etter hvert, men jeg venter til jeg får råd til en 17-40. Foretar ikke store investeringer til aps-c, siden jeg helst ønsker å beholde mest mulig av optikken ved overgang til FF eller aps-h. Derfor er det mest sannsynlig at det kommer en fast 28mm i bag'en først. De objektivene har nok støtte i DxO, så da får fremtiden vise om hva som kommer først.

Lenke til kommentar

Hmm. Det ser ut som jeg alltid tar meg i å kommentere bilder lagt frem av alles PMnormal. Dette er ikke et unntak.

 

Jeg er litt uenig med de som mener at de hvite "greiene" fremfor vinduene ødelegger. Jeg synes de plukker opp litt av hvitfargen fra resten av bygningen, og de gjør det godt. Det hadde jo vært enda mer snaskens om de hadde vært av tre og røde eller grønne eller noe, men man kan jo ikke banke på døren til fremmedfolk og be de skifte heller.

 

Jeg ser også hvordan folk kan synes at det ser skeivt ut, men for min del så gjør det ikke noe. Jeg tror også at det er en liten optisk illusjon ute og går der, med tanke på vinkling av kamera og slikt. Jeg fant meg selv i å stadig se på lykten. Fascinerende at den er så "støvete" eller malt på en slik måte at det som man skulle tro var glasset er omtrent i samme farge som resten av lykten og bygningene.

 

Til sist synes jeg blåfargen på gaten aksenterer resten av bildet på en alldeles udmerket (for å bruke litt det samme språket som PMnormal brukte i tittel). Er dette et crop fra et større bilde eller? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke får den samme ubestemmelige fuzzy følelsen som av muslimene.

 

Alt i alt, et flott gatefoto. Dette ble vel ikke så mye kritikk som skryt, men det går gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...