Gå til innhold

Smalt når jeg prøvde å skru på batteri


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte katoder til lettsykkelen min forgje uke. I dag fikk jeg de og skulle teste de. Jeg satt på cordelene på batteriet, svart på minus først. Skrudde fast (en fastnøkkel bak også skrujern forann).

 

Så skulle jeg gjøre det samme på + siden; skrudde opp, satt nedi(mellom en skru og en kabelsko) cordelene og skulle til å skru igjen. Tok fastnøkkelen i ene håndet, skrujern i andre. Når jeg tok fastnøkkelen nedpå mutteren bak gnistret det og smalt litt. Kjipte meg som søren og jeg ble redd :innocent: Prøvde en gang til, men samme skjedde. Hev fra meg fastnøkkelen og prøvde med bare skrujernet forann. Det gikk.

 

Slo på tenningen og testet lysene. De lyste, så jeg slo av tenningen og skrudde av - siden først siden det gikk bra på den. Så til + siden. Det gnistret det litt, så jeg skrudde litt opp og røsket ledningen ut. Noen cordeler henger igjen, men jeg tør faen ikke røre de ! :nei:

 

Hva må jeg gjøre for å ungå dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vært bot i ramma når du har skrudd?? Hvis du ikke har det er det noe galt med invertern til katodene... Men det er bare tull å sette katoder på en motorsykkel.. lagde spenningsregulator og satt to katoder under bakskjermen på mopeden min, men de tok fort kveld.. Steinsprut dreper dem...

Lenke til kommentar

- går til jord.

 

Hva mener du med å ikke sette på batteriet når jeg er er borti rammen? Ikke røre rammen når jeg rører batteriet?

 

Så jeg skal alså:

 

Ikke røre rammen i det hele tatt.

Skru opp pluss polen og sette nedi den gule ledningen, skru igjen.

Skru opp minus polen og sette nedi den svarte ledningen, skru igjen.

 

Noe jeg burde være forsiktig med mtp. ledningene fra katodene? Ikke la de røre rammen elns? Ha på meg noe? :p Bruke spesielt fastnøkkel?

Lenke til kommentar

"Pluss før minus" er viktigst ved lading (og spesielt dersom du skal få jumpstart av en annen bil). Positiv pol skal da tilkoples først, mens den negative klypa skal koples til chassiet et annet sted enn på batteriet. Dette for å forhindre at sveisebuen som oppstår antenner eventuell hydrogengass som kan bli utviklet av batteriet.

 

Lukkede, vedlikeholdsfrie (gelè)batterier har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar

Største grunnen til at man alltid skal koble av jordledningen først på batteriet når man driver å kobler elektrisk er for å forhindre akkurat det trådstarter erfarte: kortslutning mot jord. Hvis man kobler av plus først er det fare for kortslutning ide man kobler den av fordi nesten alt rundt plusspolen er tilkoblet minuspolen (jord).

 

Har en bekjent som koblet av plusspolen først og fikk skiftenøkkelen han brukte til å komme i kontakt med chassis: Batteriet eksploderte. Heldigvis fikk han ikke syre i ansiktet.

 

Når man kobler til batteriet igjen skal ting i motsatt rekkefølge, dvs. jord kobles til helt til slutt.

 

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar
+ først og så minus. Slik er det på bil.

9314409[/snapback]

Dette er riktig- Samme bør gjøres på lett sykler/mopeder og alt med slike batterier- samt sånn jordingsanordning..

9339206[/snapback]

stemmer ikke helt, har et veterankjøretøy som er "jorda" med pluss, altså + er koblet til chasi. Men som sagt så er det somregel - som er jorda

Lenke til kommentar
+ først og så minus. Slik er det på bil.

9314409[/snapback]

Dette er riktig- Samme bør gjøres på lett sykler/mopeder og alt med slike batterier- samt sånn jordingsanordning..

9339206[/snapback]

stemmer ikke helt, har et veterankjøretøy som er "jorda" med pluss, altså + er koblet til chasi. Men som sagt så er det somregel - som er jorda

9350120[/snapback]

Det er jo som en dråpe i havet da, det er ikke mange slike biler igjen her i landet da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...