Gå til innhold

Vil karakterkrav for unviersitet gå ned etter 09?

HowCome

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I 2009 skal visstnok alle tillegspoeng - unntatt realfagspoeng - forsvinne. I dag kan jo folk tjene opp ekstra poeng ved hjelp av mye rart, slik at de kan komme inn på det unviersitetet de ønsker.

Men hva vil så skje i 2009? Jeg skal søke på universitet i 2010, men tror dere at karakterkravet for å komme inn vil da være noe lavere pga. fjerning av tillegspoeng? Eller vil det holde seg på det samme nivået?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, karakterkravet vil gå ned i antall poeng, men du vil jo fortsatt ha samme mengde søkere med samme karakterer, derfor vil det verken bli lettere eller vanskeligere å komme inn på den linjen man ønsker.

Altså, relativt sett vil nivået være likt, men poenggrensene endres.

• 2 uker senere...
Skrevet

Lurer på noe av det samme.

Har sett på f.eks. "Nanoteknologi" ved NTNU, hvor primærinntaket krever ~64 poeng. Men det sier ikke meg noe om hva jeg bør ha i snitt der for å komme inn. Finnes det en plass hvor man kan se karaktersnittet uten tilleggspoeng?

Skrevet
Lurer på noe av det samme.

Har sett på f.eks. "Nanoteknologi" ved NTNU, hvor primærinntaket krever ~64 poeng. Men det sier ikke meg noe om hva jeg bør ha i snitt der for å komme inn. Finnes det en plass hvor man kan se karaktersnittet uten tilleggspoeng?

9376706[/snapback]

Trekk fra 7 poeng (det er vel omtrent det man får i ekstrapoeng for 2FY, 3FY, 2MX og 3MX), og rent karaktersnitt blir 5,7. Men du kan vel like godt gange snittet ditt med 10 og legge til tilleggspoengene dine for å se om du vil komme inn?

Jeg går nano nå, men hadde spart opp en del alderspoeng.

Skrevet

Ok, takker. Hva hadde du i snitt? (Skal slippe å si det om du ikke vil altså).

Og hvis jeg går i militæret etter VGS, så får jeg vel kanskje poeng for det i tillegg til alderspoeng, eller?

Skrevet
Ok, takker. Hva hadde du i snitt? (Skal slippe å si det om du ikke vil altså).

Og hvis jeg går i militæret etter VGS, så får jeg vel kanskje poeng for det i tillegg til alderspoeng, eller?

9377492[/snapback]

Hadde 5,4 i rent karaktersnitt.

Du får 2 alderspoeng hvert år i tillegg til 3 poeng for militærtjeneste.

Skrevet

Okei. Så man får da 5 poeng for et år i militæret da(?).

Kan trekke fra 3 poeng da (fra primær-inntakskarakterene), siden vi nå kan få 4 ekstrapoeng for fagene. :)

Skrevet
Okei. Så man får da 5 poeng for et år i militæret da(?).

Kan trekke fra 3 poeng da (fra primær-inntakskarakterene), siden vi nå kan få 4 ekstrapoeng for fagene. :)

9379440[/snapback]

Det stemmer.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...