Gå til innhold

problemer med installasjon av win XP.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har fått eg en bærbar pc, men etter at eg formaterte harddisken min å skulle indtalere Win XP pro. så starter eg opp instalasjonen som vanlig, men når eg har kommet inn i installasjonen skal eg trykke enter for å velge hvor windows skal lagre. men det eneste eg får opp er:

 

 

"installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner pådatamaskinen.

Kontroller at harddiskene er slått på og tilkoblet til datamaskinen, etc etc...

 

Ka e feilen?

 

er det noe spesielt eg skal gjøre siden det er en Sata disk?

 

håper på en løsning! =\

 

BIOS finner disken.

 

Min Pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du ha en diskett som inneholder drivere sånn at windows er i stand til å finne harddisken.

 

Og hvis du lurer: En driver er et lite stykke programvare som forteller windows hvordan det skal kommunisere med harddisken. Har du ikke det installert, så "ser" windows at det har koblet på enellerannen del, men vet ikke om det er en harddisk eller et lydkort, bare for å sette det litt på spissen.

 

Windows XP har kun en måte å få lagt inn driveren under installasjon, og det er via en diskettstasjon. Hvis du har en CD som fulgte med maskinen så skal det ligge drivere der. På disketten skal det ligge en mappe med noen få filer i som er selve driveren. Disse filene/mappa skal du kopere fra CD-rommen.

Hvis filene er zippet (en stk zip-fil) så må du unzippe dem til en mappe på disketten.

 

Når du da starter opp maskinen (booter med XP-plata og har disketten stående i) så kommer det et valg der du blir spurt om å installere 3. parts drivere og å trykke F6. Så får du valget om hvilke(n) driver du skal installere.

Lenke til kommentar
Da må du ha en diskett som inneholder drivere sånn at windows er i stand til å finne harddisken.

 

Og hvis du lurer: En driver er et lite stykke programvare som forteller windows hvordan det skal kommunisere med harddisken. Har du ikke det installert, så "ser" windows at det har koblet på enellerannen del, men vet ikke om det er en harddisk eller et lydkort, bare for å sette det litt på spissen.

 

Windows XP har kun en måte å få lagt inn driveren under installasjon, og det er via en diskettstasjon. Hvis du har en CD som fulgte med maskinen så skal det ligge drivere der. På disketten skal det ligge en mappe med noen få filer i som er selve driveren. Disse filene/mappa skal du kopere fra CD-rommen.

Hvis filene er zippet (en stk zip-fil) så må du unzippe dem til en mappe på disketten.

 

Når du da starter opp maskinen (booter med XP-plata og har disketten stående i) så kommer det et valg der du blir spurt om å installere 3. parts drivere og å trykke F6. Så får du valget om hvilke(n) driver du skal installere.

9289763[/snapback]

 

 

Takk! =)

 

Men kan d finne driveren til meg?

har prøvd men finner den ikkje... =\

Lenke til kommentar
Der finner eg ingen sata nedlastning... =(

9290296[/snapback]

Nei, det har du pinadø rett i :omg:

 

Da er vel eneste vei å kontakte HP. Er jo helt utrolig hvis det er tilfelle at dem benytter sata diskkontroller og ikke har driver på hjemmesiden sin, eller i det minste lenke til kompatible drivere. Vil nesten påstå: Typisk HP :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...