Gå til innhold

Windows XP på Acer 5920


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte for 3 uker siden en 5920g, men liker ikke Vista og vil installere XP på denne. Jeg vet hva problemet er, pga Intel Turbo memory som ikke støttes av XP, så finner den ikke harddiskene.

Jeg lurer på hvordan man skrur av Turbo memory, har lett i bios men der er det ikke mye til valg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
kan jeg spørre hva som er galt med Vista?

9419817[/snapback]

 

Jeg droppet i hvertfall Vista fordi det ikke hadde noen spesielle fordeler sammenlignet med 2000/XP, og da var det lite vits i å kjøre ett OS som bruker så mye maskinvareressurser når jeg kan gjøre akkurat det samme med ett som krever mye mindre.

 

I tråden for Compal IFL90 snakkes det om at man må deaktivere ACHI i BIOS for at XP-installasjonen skal finne harddisken, er det ikke noe slikt på 5920?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Visst du oppgraderer biosen på 5920g,last ned versjon 3708 fra acer sine hjemmesider. Når du har oppgradert biosen vil du få et valg i biosen, satamode eller no sånt (husker ikke helt i farten, men du finner det lett),da kan du endre fra Achi mode til IDE mode. så er det bare å sette xp cden i maskin å installere :)

 

hær finner du xp drivere til 5920 : ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/asp...not_authorized/

 

 

her er en annen tråd med mye nyttig informasjon:

http://forum.notebookreview.com/showthread...t=160161&page=2

Lenke til kommentar

Kan noen være så snill å sjekke ut hvilken chip Acer Aspire 5920xx bruker på blant annet FireWire?

Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette, last ned Thsycon System Info og se om det f. eks er Texas Instrument-, Ricoh-, VIA-chip etc.

 

Dette er viktig for meg å vite siden svært få nye maskiner fungerer dårlig hvis det ikke er en TI-chip og maskinen skal brukes i sammenheng med profesjonelle FireWire-lydkort som f. eks RME Fireface 800.

 

Hvis noen også gidder, så last også gjerne ned DPC Latency Checker og kjør dette for å se hvordan maskinen oppfører seg?

 

På forhånd takk!

 

PAL

Lenke til kommentar

Skulle være Ricoh i følge info fra enhetsbehandling i hvert fall. Skulle gjerne ha sendt deg en test på Latency gjort med et PreSonus Firepod lydkort. Men skal først finne ut hva slags harddisk som faktisk står i maskina. De visste ikke på supporten! Skal også installere XP. Hva er best. La være å bytte ut harddisk og stream audio til en ekstern harddisk med USB? (Jeg får håpe at det er faktisk 5400rpm står i da eller så er det på grensa til svindel! Eller bytte til en 7200rpm disk? Spurte om dette til support.

Sitat fra support: det som følger med på pc og som følger garantien er 4200rpm.

Utover det garantere ikke vi noe."

Lenke til kommentar
Skulle være Ricoh i følge info fra enhetsbehandling i hvert fall. Skulle gjerne ha sendt deg en test på Latency gjort med et PreSonus Firepod lydkort. Men skal først finne ut hva slags harddisk som faktisk står i maskina. De visste ikke på supporten! Skal også installere XP. Hva er best. La være å bytte ut harddisk og stream audio til en ekstern harddisk med USB? (Jeg får håpe at det er faktisk 5400rpm står i da eller så er det på grensa til svindel! Eller bytte til en 7200rpm disk? Spurte om dette til support.

Sitat fra support: det som følger med på pc og som følger garantien er 4200rpm.

Utover det garantere ikke vi noe."

9437322[/snapback]

Underlig om noen skulle selge en ny maskin i dag med bare 4200rpm?

Fant faktisk ut at det sannsynligvis var Ricoh-chip i maskinen med å sjekke drivernedlastingen hos Acer. Det betyr i værste fall at du desverre risikerer dårlige resultater med PreSonus Firepod.

Se f. eks denne tråden på RME-forumet. Eller søk med ordet "laptop" i Firewire series-forumet. Scott som skriver en del der jobber for ADK Pro Audio som har spesialisert seg på maskiner for musikkproduksjon.

 

Det er helt tydelig vanskelig i dag å finne nye Santa Rosa modeller med TI-chip. Men i natt fant jeg til slutt det danske firmaet Zepto som blant annet har modellene Zepto Znote 6224W og Zepto Znote 6625W som heldigvis ser ut til å ha TI-chip. Dette fant jeg ut med å sjekke nedlastingen for CardBus-driverne til maskinene. Disse maskinene får man også konfigurert med 7200rpm-disker.

 

Ja du burde bruke XP hvis du skal jobbe mye med Audio. Du får ingen fordel med Vista. Heller motsatt. Operativsystemet bruker flere resurser, ikke alle har skrevet fungerende drivere og mange lydprogram er ikke nødvendigvis kompatible. Dette skriver ADK Pro Audio: "Windows Vista of any flavor is no way ready for prime time. You would have to be using nearly no effects or samples as so few work and of those that do they are NOT large memory address aware and therfore would yield no benefit".

Det å bruke ekstern USB2-disk burde være uproblematisk.

 

PAL

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Mye bra info :) Ja det viste seg at de hadde fått feil info heldigvis. Så det står en Hitachi 5400rpm i maskina. Enig med du når det gjelder Vista. Bare fjas foreløpig synes jeg. Masse ressurser som går bort til "fancy smancy" ting som en ikke behøver i vår sammenheng. Får ikke å snakke om drivere..

Når det gjelder TI chip så har jeg faktisk delt erfaring (!) Hadde PreSonus Firestation før Firepod og den funka faktisk IKKE med TI chip (I hvert fall ikke den i den maskina jeg hadde da). Men jeg kan komme tilbake med "resultater" hvis int.?

Ja det skal vel være greit med "de nye" eSata eksterne diskene såvidt jeg har forstått det. Men jeg fant denne disken et annet sted i forumet. (Finner ikke innlegget nå men) Hitachi Travelstar 7K200. Er litt paranoid av meg når det gjelder slike ting og klarer ikke helt å slå meg til ro med at 5400rpm vil fungere like bra..Hehe. Og i tillegg bruker jeg mye VSTi, sånn at access tid vil være viktig (?)..

 

Ehh..Har tydeligvis 2 brukerkontoer her :blush:

Endret av psychokid
Lenke til kommentar
Hei!

 

Visst du oppgraderer biosen på 5920g,last ned versjon 3708 fra acer sine hjemmesider. Når du har oppgradert biosen vil du få et valg i biosen, satamode eller no sånt (husker ikke helt i farten, men du finner det lett),da kan du endre fra Achi mode til IDE mode. så er det bare å sette xp cden i maskin å installere :)

 

hær finner du xp drivere til 5920 : ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/asp...not_authorized/

 

 

her er en annen tråd med mye nyttig informasjon:

http://forum.notebookreview.com/showthread...t=160161&page=2

9436014[/snapback]

 

 

Hei

 

Lurte på å oppgradere bios, har 3508 nå. Har akkurat puttet inn 4gb ram, men den viser kun 3gb ram. Vet du om den nye bios gjør noe med dette eller?

Er litt engstelig for å prøve å oppgradere bios, er det noe problem eller??

 

S

Lenke til kommentar

Installerte xp på min med alle drivere fra Acer.

 

ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/asp...ed/aspire_5920/

 

Fungerer bra.

 

Bortsett fra én ting: Maskinen nekter å ta shutdown eller sleep.

 

Den kommer til shutting down men aldri videre.... Noen som vet hva som kan sjekkes?

 

Ellers kan Vista bli kjappere: Slå av themes service, Aero og velg 'adjust for best performance' i My computer. Nesten like bra som Xp. Men Xp starter kjappere.

Endret av filtvet2
Lenke til kommentar

Jeg får ikke installert XP. og ikke Vista igjen heller. Har sikkert med at Sata driverne ble slettet da jeg formaterte for installasjon (?) Noen som har link til Vista drivere?

Det som skjer er at installasjonen går i loop. Har endret boot rekkefølgen slik at den booter fra cd, og får valg om formatering osv. Men da den skal gå videre i installasjonen sjekker den hardware osv. selv om jeg ikke trykker på noen taster.

Det valget forsvinner også etter restart.

Noen forslag?

Har forresten oppgradert BIOS og byttet ACHI til IDE

Lenke til kommentar

Har oppgradert BIOS og byttet ACHI til IDE

 

Fungerer bra i både vista og xp. Eneste er at xp ikke tar shutdown.

 

Jeg får ikke installert XP. og ikke Vista igjen heller. Har sikkert med at Sata driverne ble slettet da jeg formaterte for installasjon (?) Noen som har link til Vista drivere?

Det som skjer er at installasjonen går i loop. Har endret boot rekkefølgen slik at den booter fra cd, og får valg om formatering osv. Men da den skal gå videre i installasjonen sjekker den hardware osv. selv om jeg ikke trykker på noen taster.

Det valget forsvinner også etter restart.

Noen forslag?

Har forresten oppgradert BIOS og byttet ACHI til IDE

9448047[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...