Gå til innhold

bluescreen ved formatering!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bluescreen ved start av formatering!

0X0000007E (0XC0000005, 0XF786B0BF, 0XF7CB7208, OXF7CB6F08)

noen som vet hvorfor?

9283028[/snapback]

Si meg , formaterer du maskinen mens du er i Windows ? eller er det en slave disk du skal formatere ?

Litt mere info hadde vært greit her.

Hvis du skal formatere maskinen på nytt , så er det greit å boote opp på en dos disk ( feks win98 boot disk ) og starte fdisk for så å slette / sette opp disken(e) på nytt for så å formatere dem i dos linjen.

Skrevet

noen som vet hvorfor?

9283028[/snapback]

Si meg , formaterer du maskinen mens du er i Windows ? eller er det en slave disk du skal formatere ?

Hvis du skal formatere maskinen på nytt , så er det greit å boote opp på en dos disk ( feks win98 boot disk ) og starte fdisk for så å slette / sette opp disken(e) på nytt for så å formatere dem i dos linjen.

9283414[/snapback]

booter opp med win xp cd, menn før jeg får valg om noe som helst får jeg blåskjerm, har kjørt fdisk btw. ser ut till å være hardware feil.

Skrevet

noen som vet hvorfor?

9283028[/snapback]

9283414[/snapback]

booter opp med win xp cd, menn før jeg får valg om noe som helst får jeg blåskjerm, har kjørt fdisk btw. ser ut till å være hardware feil.

9283921[/snapback]

Ja , en XP installasjon fungerer også som en hardware test og man vil få feil mld hvis feks Ram, CPU , HK etc etc er skadet. Jeg ville ha forsøkt å bytte ut Ram først , siden XP kan være kresen der.

Skrevet

Min erfaring er at det er ofte man får BSOD grunnet ustøttet nettverks adapter - som gjør noe krøll med installasjonen eller vise-versa.

Jeg bruker alltid å deaktivere eth/lan adapteret i BIOS før xp-install (samme med IE1394).

Etter inst er ferdig legge inn drivere , deretter etter restart inn i BIOS for å enable eth/lan adaper(ene) / IE1394 igjen.

Skrevet
Min erfaring er at det er ofte man får BSOD grunnet ustøttet nettverks adapter - som gjør noe krøll med installasjonen eller vise-versa.

Jeg bruker alltid å deaktivere eth/lan adapteret i BIOS før xp-install (samme med IE1394).

Etter inst er ferdig legge inn drivere , deretter etter restart inn i BIOS for å enable eth/lan adaper(ene) / IE1394 igjen.

9284493[/snapback]

Dette har jeg aldri vært borti i alle mine år i It bransjen , en installasjon av XP der en enhet ikke støttes vil bli lagt inn som ukjent enhet når installasjon er ferdig slik at man da kan legge inn enhets drivere.

Drivere til nettverks enheter blir etter det jeg kan huske lagt inn sent i en installasjon , skal man benytte seg av nettverk under installasjon ( feks unattended rollout ) så pleide iallefall jeg å boote opp med en premade floppy.

Men det finnes unntak det feks NIC er ødelagt og ikke fungerer , dette finner man raskt ut med å ta kortet ut før man legger inn et OS.

Hvis man deaktiverer disse funksjonene i bios før en installasjon vil ikke ev drivere som er støttet i OS bli lagt inn og disse må legges inn etter at man aktiverer dem igjen.

Skrevet (endret)

Har opplevd dette mange ganger med spesifikke chipset og onboard ethernet controller(e) ( og så det er sagt jobber jeg også i IT-Bransjen) .

Endret av syar2003
Skrevet
Har opplevd dette mange ganger med spesifikke chipset ( og så det er sagt jobber jeg også i IT-Bransjen) .

9284738[/snapback]

Kanskje komme med litt info om hvilke brikker dette gjelder ? Greit å vite for flere kanskje hvis du deler litt knowledge ;)

Skrevet

Kommer ofte ved "detecting hardware" fasen , og har erfart det spesielt mye på nvidia chipset. Derfor lagt meg til rutine å disable alt unødvendig onboard fjas i BIOS inntil chipset drivere er installert.

Skrevet
Kommer ofte ved "detecting hardware" fasen , og har erfart det spesielt mye på nvidia chipset. Derfor lagt meg til rutine å disable alt unødvendig onboard fjas i BIOS inntil chipset drivere er installert.

9284786[/snapback]

Er dette kanskje på nyere hovedkort ? mulig XP har problemer med diverse ny teknologi og arkiktektur. Det er en grunn til at endel hardware ikke støtter XP slik som for noen år siden da endel hardware ikke støttet Win98.

Men dette er bare en teori :)

Skrevet (endret)

Nei . første gang jeg erfarte dette var på nForce 3 250GB .

Idag på min egen workstation fikk jeg bluescreen i Vista32bits SP1 etter å ha lastet ned Microsofts anbefalte WHQL driver(fra windows update) for nvidia AC97 codec versjon 457. Resulterte i BSOD IRQ NOT LESS OR EQUAL - NVMCP.SYS ved avspilling av MPEG/WMA video i mediaplayer.

Oppdaterte deretter driver versjon fra XP's 6.86 audio mappe v.465 i "device manager" og problem løst.

Så teorien med at inkludert hw drivere i OS'et driverdatabase er problemfrie (selv om de er WHQL) holder ikke.

Edit:

Glemte å nevne at også onboard lyd bør disables i BIOS hvis man har BSOD under hw detection fasen.

Endret av syar2003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...