Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på 2x2Ohm og 2x4Ohms spole?


Henning-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en 2x2 ohm spole kan kobles i 1,2 og 4 ohm (tåler mindre effekt i 2ohm)

 

en 2x4 ohms spole kan kobles i 2,4 og 8 ohm (tåler mindre effekt i 4ohm)

9275252[/snapback]

 

Den tåler akkurat samme effekten, den krever mer effekt jo lavere den ohmske motstanden er.

Lenke til kommentar
Den tåler akkurat samme effekten, den krever mer effekt jo lavere den ohmske motstanden er.

9277779[/snapback]

Den vil ikke kreve noen effekt. Den vil kreve høyere strøm for å oppnå den samme effekten, fordi spenningen blir lavere. Effekten er da i praksis lyden man hører (+ masse varme). Det finnes tilfeller hvor en kan ha masse strøm, men 0 spenning, og dermed ingen effekt.. det skjer rett og slett ingen ting fordi 0(spenning) * x(strøm) = 0(effekt). Man trenger dermed tykkere kabler for å oppnå den samme effekten som en kunne oppnådd med tynnere kabler på f.eks 16ohm. Det er derfor å foretrekke med så høy impedans som mulig om en kan designe dette fritt.

 

Når man snakker om "ohm" i høyttalere/spoler, så snakker man om impedans. Impedans er vekselstrømsmotstand. Impedansen er også forskjellig ved forskjellige frekvenser. På en spole blir impedansen høyere når frekvensen blir høyere, og lavere når frekvensen blir lavere. Det betyr nødvendigvis da at f.eks forsterkeren må levere mer strøm for å oppnå samme effekt på lavere frekvenser på høyttalerene. .. men nok om det.

 

Impedans på vekselstrøm er mer eller mindre det samme som når man snakker om resistans i likestrømsforstand, bare at de ikke kan brukes om hverandre (en spole gir f.eks full kortslutning ved lkestrøm, altså 0Hz frekvens).

 

Det finnes to typer grunnkoblinger du kan koble to resistanser i, og det gjelder da også for impedans i høyttalere:

 

Seriekobling: Plusser sammen alle impedansene til den totale. F.eks 4ohm + 4ohm = totalt 8ohm

 

Paralellkobling: Når impedansene/resistansene er like kan man plusse sammen og dele på antallet. F.eks har man to 8ohm og paralellkobler dem, så blir det 4ohm totalt. (Formelen for ulike resistanser/impedanser er 1/rt = 1/r1 + 1/r2 + 1/rn)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
en 2x2 ohm spole kan kobles i 1,2 og 4 ohm (tåler mindre effekt i 2ohm)

 

en 2x4 ohms spole kan kobles i 2,4 og 8 ohm (tåler mindre effekt i 4ohm)

9275252[/snapback]

 

Den tåler akkurat samme effekten, den krever mer effekt jo lavere den ohmske motstanden er.

9277779[/snapback]

Tør du vedde subwooferen din på det?

 

Kjør på 3500 watt rms inn på 2 spoler på ett element som tåler 800w rms

deretter kobler du vekk den ene spolen (kortslutter den spolen du kobler bort)

og kjører på like mye effekt på den ene spolen alene, og se hva som kan skje da..

Lenke til kommentar

jaja.. var vel egentlig ikke ment til meg uansett, men jeg svarer likevel :p tror uansett jeg bommet litt på svaret mitt i forrige innlegg som gjorde det noe uklart, så jeg oppklarer litt på hva jeg egentlig mente.

 

For det første: Du kan ikke kjøre effekt inn på noe. Effekt er noe som oppstår fordi noe trekker strøm fordi det blir levert spenning. Effekten bestemmes av strømmen som trekkes multiplisert med den tilførte spenningen. Strømmen bestemmes av spenningen tilført dividert på motstanden.

 

Grunnen er enkelt og greit at du dobler spenningen, og dermed firedobler effekten når du kortslutter den andre. Det som skjer er at strømmen fordobles fordi spenningen fordobles. Det gir dobbel strøm (I) og spenningen(U) er allerede fordoblet. Setter en det inn i P(effekt) = U * I, så ser man at effekten da firedobles.

 

En høyttaler har aldri en gitt impedans ved alle frekvenser. Den oppgitte impedansen er en "typisk verdi" som svært mye annet elektronisk utstyr. Denne impedansen oppnås kun ved bestemte frekvenser. Andre frekvenser kan og vil ha helt andre impedansverdier. Det gjør at om du f.eks tar to høyttalere som skal ha 4ohm impedans og paralellkobler dem, så skal du teoretisk sett ha 2ohm. Realiteten kan være alt mellom f.eks 1ohm og 4ohm, alt etter frekvensen og de aktuelle høyttalerenes impedanskarakteristikker. Det samme vil gjøre seg gjeldende ved seriekobling.

 

Den vil kreve høyere strøm for å oppnå den samme effekten

Jeg mente btw. bare èn av de to med denne. Totalt sett i en seriekobling blir effekten uansett kraftig redusert i forhold til en paralellkobling fordi spenningen på hvert element blir lavere, og dermed blir strømmen redusert.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Effekt er ett resultat av minst 2 av disse: spenning og ampere og motstand.

Dvs at har man lav motstand så vil en få høy effekt.

Om du har 0 spenning så har du 0 strøm også. spenning er hastigheten på elektronene. Lastebil uten fart = ingen pakker frem ;)

Samt om man øker spenningen så minsker man strømmen også DERFOR bruker man utrykket EFFEKT.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
en 2x2 ohm spole kan kobles i 1,2 og 4 ohm (tåler mindre effekt i 2ohm)

 

en 2x4 ohms spole kan kobles i 2,4 og 8 ohm (tåler mindre effekt i 4ohm)

9275252[/snapback]

 

Den tåler akkurat samme effekten, den krever mer effekt jo lavere den ohmske motstanden er.

9277779[/snapback]

 

Grunnen til at det blir sakt at den tåler mindre effekt i 2 ohm på en 2x2 ohm og 4 ohm på en 2x4 ohm basser er jo fordi man må kjøre kun en spole for å oppnå denne impedansen.

 

Og ett spørsmål til en annen bruker her. Hvem i all verden kostslutter spolen som ikke er i drift i denne sammenheng?

 

Og til slutt. En spole får økt impedans jo høyere frekvens som dere skriver, men i høytalersammenheng stemmer ikke dette, da også den mekaniske motstanden vil krølle til denne kurven. Derfor vil impedansen i spolen være høyest rundt resonansfrekvensen for elementet, som igjen også kommer ann på kassa høytaleren sitter i.

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor i allverden han vil kortslutte den ene spolen jeg da... hvilken hensikt har det??

9281863[/snapback]

Fordi dette ble testet, og vist at subben spillte like bra med bare en spole som med to, hadde visstnok noe å gjøre med spolens forhold til magneten, skal se om jeg finner artikkelen senere så kan jeg hive den ut..

 

Når det gjelder å kjøre effekt inn på noe, så jo det kan man gjøre, man bestemmer selv spenningen man kjører inn på elementet, om denne er 30 eller 140 volt er det brukeren som bestemmer..

 

 

Grunnen til at en subwoofer tåler mindre effekt ved bruk av 1 spole istedet for 2 er jo akkurat fordi den har bare 1 spole å fordele tilført spenning og strøm på, istedet for 2.

 

(Og dette gjelder da selvfølgelig elementer med 2 spoler eller mer)

Lenke til kommentar

At høytaleren spiller like greit med kun en aktiv spole er jeg med på. Ofte er det den mekansike begrensningen som må gi tapt først hvis man har en bra forsterker. Men (har ikke prøvd det selv) men vil anta at den spolen du kortslutter vil jo brenne opp grunnet induksjonen som oppstår? Det er greit hvis du lar den andre spolen være åpen.

Lenke til kommentar
At høytaleren spiller like greit med kun en aktiv spole er jeg med på. Ofte er det den mekansike begrensningen som må gi tapt først hvis man har en bra forsterker. Men (har ikke prøvd det selv) men vil anta at den spolen du kortslutter vil jo brenne opp grunnet induksjonen som oppstår? Det er greit hvis du lar den andre spolen være åpen.

9282989[/snapback]

 

Skal gi deg ett konkret eksempel her

Du har ett basselement som tåler f.eks 800w rms, 2000w maks.

Så du mener det at hvis man har 2x2 ohm spoler, og bruker begge spolene og tilfører la oss si, 2000w ved f.eks 60Hz, så går dette greit.

 

Og deretter kobler vi bort den ene spolen, og tilfører 2000w og 60Hz på den ene som er igjen, så går dette akkurat like greit?

Lenke til kommentar

Kong Tom: dersom du kortslutter spole nr. 2 vil den fungere som en form for dynamisk demping, nettopp på grunn av induksjonen. Jo mer svingspolen beveger seg, jo mer vil den dempe membranutsvingene. Dersom man kobler til en motstand eller et potmeter vil man kunne justere system Q bare ved å endre verdiene på motstanden. Riktignok ikke en altfor god måte å gjøre det på ettersom den dynamiske dempingen også vil medføre dynamisk kompresjon, men..

 

Dan Wiggins artikkel om flerspolede elementer anbefales. Kan dessverre ikke finne den i farta :(

 

EDIT: pokker Frode :!:

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Lurer på om spolen kan brenne opp uten å være kortsluttet jeg.

Dette er bare spekulasjoner.

Men med Trafomåling av strøm i kabler SKAL måletrafoen enten være tilkoblet måleutstyr eller kortsluttet ved drift av anlegget for å ungå at den brenner seg.

 

Edit: Tviler egentlig på det da det er bare en surret ledning i motsetning til en måletrafo som er en jernkjerne/ring.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
Lurer på om spolen kan brenne opp uten å være kortsluttet jeg.

Dette er bare spekulasjoner.

Men med Trafomåling av strøm i kabler SKAL måletrafoen enten være tilkoblet måleutstyr eller kortsluttet ved drift av anlegget for å ungå at den brenner seg.

 

Edit: Tviler egentlig på det da det er bare en surret ledning i motsetning til en måletrafo som er en jernkjerne/ring.

9283267[/snapback]

Neida, spiller ingen rolle sånn sett..

Men det som er, nå som jeg har fått innlegget til tydeligvis en ved navn frode, og epifant så er det som følger. (er samme artikkelen jeg leter etter)

 

hvis du kobler til en spole på en dvc sub, og lar den andre spolen stå uten noen form for kobling så har du halvert ytelse, halvert effekten elementet tåler og t/s parametrene er endret i forhold til spesifikasjon, slik at kasse osv kan bli helt på tryne om man bygger slik det står i bruksanvisningen..

 

OM man kortslutter den andre spolen så tåler elementet fortsatt bare halvparten av effekten, men det de fant utav var at under kortslutning av den spolen som ikke er tilkoblet så er t/s parametrene bortimot som spesifikasjonen sier.

Lenke til kommentar
Effekt er ett resultat av minst 2 av disse: spenning og ampere og motstand.

Dvs at har man lav motstand så vil en få høy effekt.

Om du har 0 spenning så har du 0 strøm også. spenning er hastigheten på elektronene. Lastebil uten fart = ingen pakker frem ;)

Samt om man øker spenningen så minsker man strømmen også DERFOR bruker man utrykket EFFEKT.

9281012[/snapback]

Det er fullt mulig å ha 0 spenning men likevel ha strøm. En kan også ha negativ spenning, og positiv strøm, samt negativ strøm og positiv spenning. Det skjer hele tiden når en kobler en kondensator eller en spole på vekselspenning. Det er derfor mer enn bare strøm og spenning som sier hva som skjer i en spole og en kondesator når disse kobles til en vekselspenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...