Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på 2x2Ohm og 2x4Ohms spole?


Henning-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samt om man øker spenningen så minsker man strømmen også DERFOR bruker man utrykket EFFEKT.

 

Hvorfor øker da strømmen når jeg øker spenningen da?

9284075[/snapback]

 

Det er ikke mulig det ifølge ohms lov :p når man har høyere spenning så minskes strømmen. Det veit da tilogmed jeg. Men strømmen blir drevet lettere ved høyere spenning..

Lenke til kommentar

Formel for strøm er I = U / R

 

I = Strøm i Ampere

U = Spenning i Volt

R = Resistans i Ohm

 

Hvordan kan I bli mindre dersom U øker og R er konstant? :ermm:

 

Jeg kjenner endel til denne problematikken. Den kommer rett og slett fordi på en strømgenerator, f.eks en strømforskyner eller en forsterker, så står det oppgitt f.eks "200W". Da er det mange som putter dette inn i formelen P = U * I som en konstant, og sier at strømgeneratoren leverer 200W, ferdig med det. 200W = U * I, og har man 100V så blir det 200W = 100V * I, hvor da I blir på en måte den som må regulere seg etter spenningen og effekten. Sannheten er at effekten er ikke noe som leveres, men noe som trekkes i form av strøm på en gitt spenning. Det som står oppgitt på strømgeneratorer er da stort sett hva den leverer teoretisk sett maks på en viss motstand.

 

Strømmen ut fra en strømgenerator vil alltid bestemmes av motstanden i kretsen utenfor generatoren. Økes spenningen, er likevel motstanden utenfor konstant, og derfor øker også strømmen og dermed også effekten.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Samt om man øker spenningen så minsker man strømmen også DERFOR bruker man utrykket EFFEKT.

 

Hvorfor øker da strømmen når jeg øker spenningen da?

9284075[/snapback]

 

Det er ikke mulig det ifølge ohms lov :p når man har høyere spenning så minskes strømmen. Det veit da tilogmed jeg. Men strømmen blir drevet lettere ved høyere spenning..

9286054[/snapback]

Jeg har jobba som elektriker i 10 år, så jeg kan ohms lov ja, men hvem har sagt at motstanden er konstant egentlig?

Dere er vel klar over at jo mer effekt man mater en subwoofer med jo høyere blir motstanden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...