Gå til innhold

Slitasje ved overklokking


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en smule grønn og bekymra når det kommer til overklokking. Jeg er av typen som lar pc’n gå kontinuerlig (og har ingen planer om å slutte med det). Er dette en hindring for et moderat klokka system?

 

Systemet vil mest sannsynlig bli en P5K med luftavkjølt Q6600.

 

Systemet vil være Idle oppimot 90% av tiden. Jeg vil utstyre prosessor med en Zalman og kabinettet 3xMist.

 

Hva slags temperaturer er det akseptabelt å ha i en pc som går 24/7?

Hva må jeg passe meg for?

Hva slags styring bør en bruke på viftene? (har blitt anbefalt den på ASUS hovedkort)

Hvor lang tid kan en forvente at en overklokka PC leve? (ønske > 2år)

 

Håper at noen kan svare på noen av disse spørsmålene; Gi oss grønninger fler bekymringer eller litt falsk trygghet. :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde ikke være noen problemer forbundet med å ha en overklokket cpu stå på 24/7. Det du må sørge for er at den er 100% stabil.

 

Dette kan du sjekke ved å bruke benchmarks som 3dmark eller pcmark osv. Kjør disse etter hverandre i periode på 30-60minutter. Dette burde nok stresse cpu'en såpass at den når den høyeste tempen den vil oppnå.

Hvis den ikke henger seg opp under test perioden kan du være ganske sikker på at den er stabil ved vanlig bruk. Det er fremdeles mulig at den kan kræsje under langvarige spillseanser, i så fall er det bare å skru ned hastigheten litt. Dette får du ekspirimentere deg frem til.

Sørg for at du ikke klokker alt for mye opp med en gang. Sjekk først Idle (lite arbeid) temperaturen på cpu'en ved vanlige instillinger (2.4GHz) og etter noen benchmarks.

HVis de ikke virker unaturlig høye (sjekk hvilke temperaturer andre på forumet har på deres Q6600), kan du starte med å kjøre cpu'en opp til ca. 2.8GHz. Test med benchmarks (pleier bare å kjøre en runde på slike mellomstasjoner). Hvis den ikke kræsjer kan du øke med ca. 100MHz av gangen helt til en benchmark henger seg opp.

Da skrur du ned hastigheten til du klarer en 30-60min benchrunde uten problemer.

 

Jeg er usikker på hvilke temperaturer en Q6600 pleier å kjøre på, men jeg ville nok foretrukket en Idle temp på under 50 grader og Load temperaturer under 60.

 

Vær også oppmerksom på at CPU tempen er avhengig av romtemperaturen, mange har en tendens til å "plutselig" få ustabile pc'er om sommeren.

 

Hvis du vil at CPU'en skal vare en stund bør du nok helst ikke endre spenningen på prossessoren. Den slites fortere desto mer du øker spenningen.

 

Ved en slik moderat overklokk burde den nok glatt klare 2 år eller mer.

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar
Takk for et langt godt og betryggende svar. Føler meg litt mer trygg på å kjøpe en q6600 nå (den må nesten klokkes for å få nok punch pr. kjerne).

 

Ettersom at overklokking plutselig ble et alternativ så er det på tide å drive litt research.

 

Takk igjen  :D

9278858[/snapback]

Har noe ekstra info her. Bruk heller othos til å stress teste. Stresser bedre og den sier ifra vis prosessoren er ustabil. Dette stresser altså 100%. Ved 24/7 burde du stress teste cpu i en 12-24 timer med orthos uten feil. Du må da kjøre to instanser av orthos og så dobbelt sjekke at alle cores kjører 98%-100% hele tiden.

Orthos finner du her: http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...