Gå til innhold

Plass mangel på C:\


Anbefalte innlegg

Jeg har no problemer med hvor mye plass jeg har på hdd'n som jeg har vista på.

jeg skjønner ikke helt hva som tar plass eller hvor det ligger.

 

Hvis jeg går på Min datamaskin og kikker på C:\ står det at jeg har 956MB ledig av 18,6GB

Jeg bruker C: bare til windows. programmer og spill instalerer jeg på D: og filmer, musikk ol. lagrer jeg på E:

 

Ser jeg på mappene på C: tar Programfiler mappa 1.1GB, Windows tar 11GB, Nvidia tar 33MB og Brukere tar 206MB.

viser jeg skjulte filer og mapper er det bare en mappe som tar 90MB

Dette er jo ikke 13GB en gang??

 

Hvor er resten av det som tar plass? :hmm::dontgetit:

 

Har kjørt ad-aware spybot diskopprydding CCleaner og alt et der.

Jeg sliter litt når jeg skal instalere ting unzippe og sånt.

helt fram til i går har jeg hatt 3GB ledig men nå har jeg plutselig bare 1GB ledig :cry:

 

Noen som har noen kloke ord om hva jeg kan gjøre? for jeg skjønner ingen ting :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde problemer med å få plass med vistaen på 40Gb. heldigvis så ver totalstørrelsen på disken min på 70Gb når jeg fikk slått sammen partisjonene.

 

Edit

Swap fila/sidevekslings filen kan også ta noen Gb med plass. den er en skjult fil med variabel størrelse.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Jeg synes jeg hørte noen rykter om at man kunne endre partisjonsstørrelsene rett ifra Windows Vista uten å bruke et eksternt program.. noen som vet om dette er mulig? Jeg har Vista Home Premium 32 bit.

9262671[/snapback]

 

Det er mulig ja, under Computer > Manage > Disk Management.

9281073[/snapback]

 

Har norsk versjon. Eneste jeg kommer til er enhetsbehandling, hvor jeg ikke får endret noen partisjoner.. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg synes jeg hørte noen rykter om at man kunne endre partisjonsstørrelsene rett ifra Windows Vista uten å bruke et eksternt program.. noen som vet om dette er mulig? Jeg har Vista Home Premium 32 bit.

9262671[/snapback]

 

Det er mulig ja, under Computer > Manage > Disk Management.

9281073[/snapback]

 

Har norsk versjon. Eneste jeg kommer til er enhetsbehandling, hvor jeg ikke får endret noen partisjoner.. :hmm:

9281480[/snapback]

 

Du høyreklikker på Computer (Datamaskin?) i utforsker, og velg Behandle > Diskbehandling (tror jeg det var på norsk).

Lenke til kommentar
Generelt bør Vista-partisjoner/harddisker ha en del plass. Min fyller allerede 35gb uten noen særlig tunge programmer installert. Partisjonen er på 100gb - så har jeg litt arbeidsplass :)

9283720[/snapback]

 

Tar det virkelig så stor plass? :O

Enda glad jeg bruker vLite, Vista installert tar ganske akkurat 2GB.

Lenke til kommentar
Jeg synes jeg hørte noen rykter om at man kunne endre partisjonsstørrelsene rett ifra Windows Vista uten å bruke et eksternt program.. noen som vet om dette er mulig? Jeg har Vista Home Premium 32 bit.

9262671[/snapback]

 

Det er mulig ja, under Computer > Manage > Disk Management.

9281073[/snapback]

 

Har norsk versjon. Eneste jeg kommer til er enhetsbehandling, hvor jeg ikke får endret noen partisjoner.. :hmm:

9281480[/snapback]

 

Du høyreklikker på Computer (Datamaskin?) i utforsker, og velg Behandle > Diskbehandling (tror jeg det var på norsk).

9282954[/snapback]

 

 

Okay... så ikke at det var høyreklikke du mente tidligere. Thanks. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har no problemer med hvor mye plass jeg har på hdd'n som jeg har vista på.

jeg skjønner ikke helt hva som tar plass eller hvor det ligger.

 

Hvis jeg går på Min datamaskin og kikker på C:\ står det at jeg har 956MB ledig av 18,6GB

Jeg bruker C: bare til windows. programmer og spill instalerer jeg på D: og filmer, musikk ol. lagrer jeg på E:

 

Ser jeg på mappene på C: tar Programfiler mappa 1.1GB, Windows tar 11GB, Nvidia tar 33MB og Brukere tar 206MB.

viser jeg skjulte filer og mapper er det bare en mappe som tar 90MB

Dette er jo ikke 13GB en gang??

 

Hvor er resten av det som tar plass? :hmm:  :dontgetit:

 

Har kjørt ad-aware spybot diskopprydding CCleaner og alt et der.

Jeg sliter litt når jeg skal instalere ting unzippe og sånt.

helt fram til i går har jeg hatt 3GB ledig men nå har jeg plutselig bare 1GB ledig :cry:

 

Noen som har noen kloke ord om hva jeg kan gjøre? for jeg skjønner ingen ting :hrm:

9260834[/snapback]

 

Du har nok anabled for skjulte mapper og filer men ikke for systemfiles siden du ser en mappe på 90MB.

 

Men uansett:

-om du ikke trenger ---sleep/hibernate funksjon, så kan du godt disable den.

 

Hibernate file er like stor som minne.

 

Fra cmd (run as adm)

 

Konfigurere først fra powermanagment for …Never… to sleep/hibernate.

Deretter kan du utføre commando----powercfg –h off , for å disable, da hibernate file bli borte. (powercfg –h on vil anable den igjen)

 

Det andre du skal se etter, er shadowstorage innstillinger dine.

 

Fra cmd igjen……vssadmin list shadowstorage... vil vise deg hvor mye plass brukes til det.

 

Du kan /bør justere til mindre enn det som er maxsize ( partitionsstørrelsex15%)

For deg betyr kanskje 19GBx15%=2,85GB.(hvis alt er allocated space)

 

Utføre følgende:vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=900M (900MB er forslag)

 

 

Microsoft

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har no problemer med hvor mye plass jeg har på hdd'n som jeg har vista på.

jeg skjønner ikke helt hva som tar plass eller hvor det ligger.

 

Hvis jeg går på Min datamaskin og kikker på C:\ står det at jeg har 956MB ledig av 18,6GB

Jeg bruker C: bare til windows. programmer og spill instalerer jeg på D: og filmer, musikk ol. lagrer jeg på E:

 

Ser jeg på mappene på C: tar Programfiler mappa 1.1GB, Windows tar 11GB, Nvidia tar 33MB og Brukere tar 206MB.

viser jeg skjulte filer og mapper er det bare en mappe som tar 90MB

Dette er jo ikke 13GB en gang??

 

Hvor er resten av det som tar plass? :hmm:  :dontgetit:

 

Har kjørt ad-aware spybot diskopprydding CCleaner og alt et der.

Jeg sliter litt når jeg skal instalere ting unzippe og sånt.

helt fram til i går har jeg hatt 3GB ledig men nå har jeg plutselig bare 1GB ledig :cry:

 

Noen som har noen kloke ord om hva jeg kan gjøre? for jeg skjønner ingen ting :hrm:

9260834[/snapback]

 

Du har nok anabled for skjulte mapper og filer men ikke for systemfiles siden du ser en mappe på 90MB.

 

Men uansett:

-om du ikke trenger ---sleep/hibernate funksjon, så kan du godt disable den.

 

Hibernate file er like stor som minne.

 

Fra cmd (run as adm)

 

Konfigurere først fra powermanagment for …Never… to sleep/hibernate.

Deretter kan du utføre commando----powercfg –h off , for å disable, da hibernate file bli borte. (powercfg –h on vil anable den igjen)

 

Det andre du skal se etter, er shadowstorage innstillinger dine.

 

Fra cmd igjen……vssadmin list shadowstorage... vil vise deg hvor mye plass brukes til det.

 

Du kan /bør justere til mindre enn det som er maxsize ( partitionsstørrelsex15%)

For deg betyr kanskje 19GBx15%=2,85GB.(hvis alt er allocated space)

 

Utføre følgende:vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=900M (900MB er forslag)

 

 

Microsoft

9285683[/snapback]

 

Takker. var dette jeg var på utkikk etter. shadowstorage? helt nytt for meg.. hehe..

 

Uansett, jeg har installert Vista på en ny harddisk og fjerna den lille. jeg laga ikke no partisjon, så vista'n er på en 320GB hdd. går det ann og partisjonere den nå etter jeg har instalert vista uten at jeg mister det jeg har der? hadde vært fint og hatt den for seg sjøl lissom :D

Lenke til kommentar

Ja du kan ”shrink” den partition du nå har.

(om du skal bruke det du har av verktøy)

 

Fra diskbehandling vil du med å høyre-klikk på din partition kunne utføre det.

 

Med å bare klikk på ”shrink” vil du få et forslag om hvor mye kan denne minskes, og dermed vil resten bli tilgjengelig for en partition til.

 

Prøve deg fram, før du minsker, å redusere pagefile, fjerne hibernatefile, minske den shadowstorage saken til minimum, rense disken på vannlig måtte for unødvendig saker, fjerne gjerne programmer som du kan installere igjen, rense igjen, defragmentere til slutt disken din, for så å utføre ”shrink”.

 

Du vil vel få en kraftig reduksjon på den Vista partition.

 

Om du ønsker kan du utføre den operasjon fra recovery consol.

Dvs, du starter fra din Vista dvdplata men du velger ”repair my computer” nederst til venstre, der som du ellers kan velge ”Install now” .

 

Da velger du CMD og bruker Diskpart til det. (det krever at du leser litt hvordan du bruker Diskpart i text mode). Det er da slik at Vista er offline på denne måten, og alle operasjoner som utføres på offline filer er sikrere enn når de er online.

 

Men det går fint fra Diskbehandlingen. (høyre klikk på…computer---velg…manage…klikk på ..Disk Behandling..)

Lenke til kommentar
Ja du kan ”shrink” den partition du nå har.

(om du skal bruke det du har av verktøy)

 

Fra diskbehandling vil du med å høyre-klikk på din partition kunne utføre det.

 

Med å bare klikk på ”shrink” vil du få et forslag om hvor mye kan denne minskes, og dermed vil resten bli tilgjengelig for en partition til.

 

Prøve deg fram, før du minsker, å redusere pagefile, fjerne hibernatefile, minske den shadowstorage saken til minimum, rense disken på vannlig måtte for unødvendig saker, fjerne gjerne programmer som du kan installere igjen, rense igjen, defragmentere til slutt disken din, for så å utføre ”shrink”.

 

Du vil vel få en kraftig reduksjon på den Vista partition.

 

Om du ønsker kan du utføre den operasjon fra recovery consol.

Dvs, du starter fra din Vista dvdplata men du velger ”repair my computer” nederst til venstre, der som du ellers kan velge ”Install now” .

 

Da velger du CMD og bruker Diskpart til det. (det krever at du leser litt hvordan du bruker Diskpart i text mode). Det er da slik at Vista er offline på denne måten, og alle operasjoner som utføres på offline filer er sikrere enn når de er online.

 

Men det går fint fra Diskbehandlingen. (høyre klikk på…computer---velg…manage…klikk på ..Disk Behandling..)

9290614[/snapback]

 

Såpass ja. det var jo så enkelt at til og med jeg klarte det :D

 

takktakk

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sorry at jeg tar opp en så gammel topic men problemet mitt passet til emnet.

 

Jeg skulle ha utvida C: uten å formatere(må nevnes at jeg bruker Vista).

Har 5gb ledig som jeg tatt ut av en av partisjonen på samme disk som ligger på samme HDD som C: som jeg da tenkte å legge til, men det ville ikke den partition managern som følger med vista gjøre.

 

Så det jeg lurte på om det var noen partisjons program som klarer å legge til de resterende 5gb til C: ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...