Gå til innhold

Overklokking av E6850 (first timer)


Anbefalte innlegg

Hey, har lest guiden her ganske nøye: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=103676

 

Bynner å skjønne litt hva jeg skal gjøre for å overklokke, skal ikke kjøre den opp så mye... har bare stock kjøler enda.

 

Hvor mye FSB kan jeg trygt sette den opp til første forsøk? jeg mener, før jeg booter windows og tester med Orthos og Coretemp?

Guiden bruker en tregere prosessor, så hvor mye skal jeg bynne med på E6850'en?

 

Skjønner at ingen CPU'er er like, så jeg skal prøve meg frem forsiktig å se hva mitt eksemplar tåler.

 

Hvor tight timing skal jeg sette pc2-6400 rammen første gangen jeg tester?

 

Det er sikkert MANGE på dette forumet som velykket har OC'et en E6850, så dere har vell noen gode tips håper jeg? Skal ikke ha en massiv OC, bare litt.. opp til 3.4 i første omgang eller noe, det går med stock kjøling?

 

På forhånd takk! (og vær så snill å svar :ph34r: )

Endret av Bladoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/bump

 

Er det noen her?! woot får jo ikke svar jo, dere har jo peiling på sånnt...

 

Jeg har pc2-6400 ram, klarer denne rammen å bli overklokket med e6850 eller er fbs'en for høy i utgangspunktet?

 

Når jeg sitter i bios på min nye Pc vil jeg ikke ødelegge noe, så for en lett overklokking, kan jeg bare ta å stille opp fbs feks med 50, utn å måtte gjøre noe anet i første omgang?

Lenke til kommentar

Sett FSB:RAM til 1:1, så kan du stille FSB helt til 400 (forutsatt at CPU-en henger med) FØR du begynner å overklokke RAM-en. Og den kan selvsagt klokkes litt.

 

E6850 er ganske høyt klokket allerede, så noe enormt rom for overklokking med boxed-kjøler er det ikke. Du kan begynne med f.eks. 370, det burde gå greit. Bruk f.eks. Orthos til stabilitetstesting. Kjør det i kanskje en halvtime, går det bra kan du øke FSB med kanskje 5 MHz og teste igjen. Når du får feil kan du gå tilbake 5 MHz igjen og sette på Orthos over natta.

Lenke til kommentar
Sett FSB:RAM til 1:1, så kan du stille FSB helt til 400 (forutsatt at CPU-en henger med) FØR du begynner å overklokke RAM-en. Og den kan selvsagt klokkes litt.

 

E6850 er ganske høyt klokket allerede, så noe enormt rom for overklokking med boxed-kjøler er det ikke. Du kan begynne med f.eks. 370, det burde gå greit. Bruk f.eks. Orthos til stabilitetstesting. Kjør det i kanskje en halvtime, går det bra kan du øke FSB med kanskje 5 MHz og teste igjen. Når du får feil kan du gå tilbake 5 MHz igjen og sette på Orthos over natta.

9271627[/snapback]

 

 

ok tusen takk :) altså 370 burde gå greit første forsøk, før jeg kjører orthos. Er det sannsynlig at jeg greier 3.4 uten å stille opp volten?

Lenke til kommentar

Her er OC planen min: E6850 boxed-kjølinga på :S

 

 

FSB.......... Multiplier.............. Mhz ..............

 

360.............. 9 ............... 3240 ............. Orthos 1time

 

370.............. 9 ............... 3330 ............. ------||-----

 

375.............. 9 ............... 3375 ............. ------||-----

 

Sånn holder jeg på til systemet bli ustabilt(kan bli det før) og jeg følger med temp i to programmer... Hvis det går galt går jeg i bios å stiller ned med 5 og 5 til det blir stabilt?

Hvis jeg finner en temp jeg er fornøyd med, og tilsynelatende stabilt system, kjøre jeg orthos i 8 timer eller noe sånt. Trenger vel ikke extra volt for å nå 3.4 vel?

 

3.4 stock er jeg fornøyd med... har aldri gjort dette før :S *skummelt*

 

Hvilken timing anbefaler dere å skrive inn på rammen? pc2-6400 :cry: i'm scared

 

 

Hvilke instillinger bør jeg disable eller enable før jeg begynner hele OC-prosessen? skal prøve å gjøre meg hjelpt med guiden, men ekte tips fra felles nordmen er tryggest

Endret av Bladoman
Lenke til kommentar
Her er OC planen min:  E6850 boxed-kjølinga på :S

 

 

FSB..........                Multiplier..............            Mhz  ..............

 

360..............                    9      ...............              3240  .............    Orthos 1time

 

370..............                    9      ...............              3330  .............      ------||-----

 

375..............                    9      ...............              3375  .............      ------||-----

 

Sånn holder jeg på til systemet bli ustabilt(kan bli det før) og jeg følger med temp i to programmer... Hvis det går galt går jeg i bios å stiller ned med 5 og 5 til det blir stabilt? 

Hvis jeg finner en temp jeg er fornøyd med, og tilsynelatende stabilt system, kjøre jeg orthos i 8 timer eller noe sånt. Trenger vel ikke extra volt for å nå 3.4 vel?

 

3.4 stock er jeg fornøyd med... har aldri gjort dette før :S *skummelt*

 

Hvilken timing anbefaler dere å skrive inn på rammen? pc2-6400      :cry:    i'm scared

 

 

Hvilke instillinger bør jeg disable eller enable før jeg begynner hele OC-prosessen? skal prøve å gjøre meg hjelpt med guiden, men ekte tips fra felles nordmen er tryggest

9274817[/snapback]

Bare klokk til maskina ikke starter, evt. kjør en rask superpi om du kommer inn i Windows. Rask og grei måte å finne "stabilitetspunktet". Når du har funnet en høy klokk på en grei spenning som er stabil og ikke gjør prosessoren altfor varm, da kan du begynne med Orthos. Timings på minnet er ikke noe å være redd for, timings eller frekvens vil ikke drepe noe hardware, kun spenning og varme gjør det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp klokka min E6850 for første gang nå.. Har ikke klokka helt til systemet blir ustabilt, men har kommet meg til 3555Mhz sålangt med en Zalman 9500LED-vifte :) Da ligger core-temps på 48-49 under load. Jeg fikk litt over 500 mer i 3dmark06 ved å overklokke cpu til denne farten :)

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...