Gå til innhold

Hvordan få pc`en til å boote bare på ram?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare på ram? Mener du da med alt utenom hdd? :o

Da kan du lage deg en boot disk eller boot cdrom. Last ned for eksempel denne:

http://www.mirrors.org/archived_software/w...es/boot98se.exe

Den booter opp pcen din lager automatis en "disk" av deler av rammen din, legger opp flere av filene på "ramdisken" slik at det skal gå fortere å kjøre filene. Her kan du editere SETRAMD.BAT og eventuelt autoexec.bat/config.sys på a: slik at ramdisken blir større. Herfra kan du da kjøre programmer!

Var det noe slik du lurte på?

 

(edit: bootdisk -> "ramdisken")

Lenke til kommentar

Bare ved å bruke ram?...et kabinett stappa fult med bare rambrikker ikke noe mer? :lol:

 

hehe..litt av et prosjekt...at du gidder.

Vet ikke om dette kan fungere! Here it goes:

Du må jo få lasta opp windowsen opp i minnet...hmm

Da instalerer du windows på en hdd...la oss si win98. lager et image med foreksempel Ghost, legger ghosten på cd...booter opp...lager stooor ramdisk...pakker ut imaget i ramdisken....kjører win.com :)

Hehe sifra hvis du får dette til å fungere(synes da windowsen går kjappt nok).

Lenke til kommentar

Det ER mulig :D !!

 

Du kan enten bruke en Solid state disk som denne (Review her) eller en softwareløsning som oppretter en ramdisk i det du starter pc'n, kopierer boot-partisjonen fra harddisken til ram-disken og booter derfra.

 

Den første løsningen bevarer dataene i ramdisken med batteri, mens software-løsningen bevarer altså dataene på harddisk.

 

Jeg spurte om en slik software-løsning her på forumet for en stund siden(nov/des), og fikk en link til et program som klarer nettopp dette. Jeg har søkt litt, men klarer desverre ikke å finne tilbake til tråden. Jeg er ikke sikker men lurer på om det var dette programmet.

Lenke til kommentar
Men om du først skal kopiere bootstrap'et fra disk til RAM, da er vel strengt tatt tiden du tjener på å boote fra RAM allerede brukt opp?
Vel, oppstart-tiden blir nok litt forlenget, men ytelsen på windows og programmene selv kan ikke måle seg med harddisk-ytelse. Det gjelder særlig programmer som leser mange små filer.

 

Et eksempel er photoshop. Klikk på ikonet og det starter raskere enn du klarer å blunke. Det er fordi du slipper at harddisken bruker 10-15ms på å søke frem hver eneste lille fil. Det blir ganske mye tid når det er mange hundre (over 1000?) småfiler som skal leses før PS har startet helt opp. Database-oppslag vil også bli ufattelig mye raskere med ramdisk enn med harddisk.

 

Så selv om oppstarttiden forlenges noe (ca et par minutter) så virker maskinen veldig mye kjappere i bruk. Bare les hva de sier i denne reviewen her, og ha i tankene at dette er relativt tregt (går over PCI-bussen) i forhold til system-ram.

Lenke til kommentar

Jeg hadde veldig lyst til å prøve dette selv, men trenger noe mer ram. Tenkte jeg skulle oppgradere til 1GB og legge inn en strippa versjon av Win98. Da setter jeg av 512MB til Win98-partisjonen og 512 til ram.

 

PS. om det er noen som fortsatt har SDram-systemer der ute, så er det veldig billig med SDram for tiden (fra 426kr/512MB) Kunne vært gøy å sette 4 sånne brikker i HK'et og lagt WinXP på en 1,5GB ramdisk. Det ville vært rått! DDR er jo fortsatt ganske dyrt (833kr/512MB) og det er max 3 ram-plasser på HK'ene.

 

PPS. gleder meg til Athlon 64 DP kommer med støtte for 8GB ram. Håper bare ram'en er billig og jeg er rik da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har ingen hensikt å boote fra ram, men programmet kan legges der ferdig åpnet. Det er jo slik at deler av operativsystemet allerede legges i ram, men en må også få med alle filene som programmet senere henter fra HD.

Hvis alt dette ligger på en ramdisk istedenfor på HD så har man et rent ram system. HD kan da slåes av. Maskinen må da ikke slås av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...