Kjekssmulen Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Hei. Jeg er en som har lyst til og lære å spille gitar. Jeg har en aukustisk gitar som jeg ikke tror er stemt. Har ikke peiling på hvordan man stemmer en gitar. Forslag? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Enklest, kjøp en tuner: Ellers bør du ha en stemmegaffel eller et eller et annet instrument du kan stemme den mot, i værste fall, stem dypeste streng (E-strengen) 'passe', stem A-strengen (nest dypeste) så den har samme tone som 5. bånd på E strengen, 3. streng (D) skal være som 5. bånd på A, 4. streng (G) skal være som 5. bånd på D, 5. streng (H) skal være som 4. bånd på G og 6. streng (E) skal være som 5. bånd på H, men også samme tone som dypeste (om enn to oktaver høyere) Hvis du søker litt på nettet, burde det være forresten mulig å finne en midi-fil med stemmetoner for gitar. Jeg kan eventuelt lage en senere i dag. Håper dette hjalp!, Lykke til! M. Edit, evt snakk med noen du kjenner som spiller gitar, evt musikklærer.. Endret 10. august 2007 av mysjkin Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 Ultimateguitar.com har noen guides. Lenke til kommentar
JorgenSeverin Skrevet 10. august 2007 Rapporter Del Skrevet 10. august 2007 - Du kan kjøpe deg en stemmemaskin. - Hvis dere har piano/keyboard kan du stemme etter det - Summetonen i telefonen din er en A (streng nummer to fra toppen), den kan du stemme etter. Når du har en av disse tonene kan du stemme resten av gitaren med dette systemet; Du plaserer en finger i femte bånd. Da skal strengen under ha samme tone, hvis gitaren er stemt. Dette gjelder alle strengene, bortsett fra g-strengen. Der skal du holde inne fjerde bånd. Håper det hjelper. Hilsen Jørgen Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) - Du kan bruke danskebåten, tuta på den er det samme som en mørk Hb på Tenor saksofon (Det er vel en veldig mørk G på gitar) - Tuner Bare trykk på stemmeskruene så kommer det tone Du hører om 2 toner er like ved at det ikke er svingninger. mer svingninger jo lenger fra er de. Endret 14. august 2007 av Hidephix Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 15. august 2007 Rapporter Del Skrevet 15. august 2007 tuta på den er det samme som en mørk Hb på Tenor saksofon 9278825[/snapback] Vel, nå er det ingenting som heter Hb, men derimot B. Derimot heter det Bb i England. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. august 2007 Rapporter Del Skrevet 15. august 2007 Denne siden lar deg høre hvordan strengene skal klinge. Så gjelder det å bruke ørene. http://www.kjetils.nettsider.no/tomdooley/gitarstemmer.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå