Gå til innhold

Paulus Hedningens Apostel


Anbefalte innlegg

Vatikanet er bygget på paulus, altså er de hedninger!

 

13 Jeg sier dette til dere som tilhører hedningfolkene. Så sant som jeg er hedningenes apostel, setter jeg min tjeneste høyt, Ved ham har jeg fått nåde og aposteloppdrag for at jeg skal føre mennesker av alle folkeslag til lydighet i tro, til ære for hans navn.

og for det er jeg innsatt som herold og apostel. Jeg sier sannheten, jeg lyver ikke. Jeg er lærer for folkeslagene i tro og sannhet.

 

5 Vi er jo ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i stand til det, 6 han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd.

 

(hva er en ånd, og hva er en bokstav) ... Kristene og ateistene: det er en flyvende sak som flyr rundt i lufta, på et hinsides sted som vi prøver og bevise og benekte heletiden... Ånd det er tull, for bokstaver det finnes ikke og vi merker ikke noen ånd når vi snakker... språket eksisterer ikke, og alt det språkelige inneholder IKKE gud for gud finnes ikke... Han eksisterer ikke som ord, som er hos noen som helst... Vi ser alt og hører alt og vi har også våre meninger om denne overtroiske boken som bare er overtro.... det finnes ingen himmel, og ikke noe helvete, her finnes ingen ting, så vi må søke himmelen gjennom døden... For bibelen sier nettop det, at man skal søke døden og finne den, slik at man da kommer til himmelen.. På¨denne jorda skal vi ikke gjøre noe for fred og forsoning selv.. Vi må vente på jesus kristus, for han skal komme dalende ned fra en sky i den fysiske himmelen, selv om han egentlig er i den himmelen som er hinsides...

 

Slik skal deres forhold til styresmaktene i verden være:

 

Forholdet til styresmaktene

Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 2 Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom. 3 For de som styrer, skal ikke skape frykt hos den som gjør det gode, men hos den som gjør det onde. Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros. 4 Styresmakten er en Guds tjener, til beste for deg. Men gjør du det onde, har du grunn til å være redd. For styresmakten bærer ikke sverd uten grunn, men er Guds tjener som skal fullbyrde hans straff over den som gjør det onde. 5 Derfor er det nødvendig å være lydig, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld. 6 Betal også skatt av samme grunn. For myndighetene er Guds tjenere og har ansvar for alt slikt. 7 Gi alle det du skylder dem. Betal skatt til den som skal ha skatt, toll til den som skal ha toll, vis respekt for den som skal ha respekt, gi ære til den som skal ha ære.

 

Kjærligheten er oppfyllelse av loven

8 Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre! Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. 9 For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv. 10 Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven. 11 Dessuten vet dere hvilken tid det nå er: Timen er kommet da dere må våkne opp av søvnen, for frelsen er oss nærmere nå enn da vi kom til tro. 12 Natten er snart slutt, og dagen er nær. La oss derfor legge bort mørkets gjerninger og kle oss i lysets rustning. 13 La oss leve sømmelig som på lyse dagen, ikke i festing og fyll, hor og utskeielser, strid og misunnelse. 14 Men kle dere i Herren Jesus Kristus, og vær ikke så opptatt av kroppen at det vekker begjær.

 

 

Hat og kjerlighet er motsetninger, fordi likegyldighet for verden det er det som er kjerligheten og det er også den som ikke bryr seg om hatet ;-)

 

 

Foresten, dette står i bibelen, det er helt sant! Dersom det ikke står der, hva står der da? jeg tror det står noe helt idiotisk der, det MÅ være et eventyr som noen fant på for og være jævelige.. Et testamente fra de onde forfedrene våre som ønsket evigheter med overtro, krig og jævelskap...

 

 

Hvordan ser de som leser dere som leser denne teksten På denne teksten i forhold til bibelen, når dere tenker på den uten og se litt i den... Helt lik som det jeg sa nå, bare at jeg har sammlet opp det folk har sagt litt her og der.. og det folk sier angående bibelen når de snakker om innholdet i den... Det forteller meg at de ikke bryr seg om noe annet enn idiotien fra løgenene som de hører vær dag... Det viktigste for folk er og høre løgnen om bibelen og koranen av andre.. og se i den selv og se, det blir helt feil. MMMMM, så godt det er med løgn... Løgnene dreper små barn og splitter familier, dømmer homofile, stenger mennesker ute.. sier at verden blir overbefolket om det blir fred.

 

Finn ut om det dere har i tankene om bibelen, faktisk ER i bibelen.. Har lest en god del på forumet nå, og det er absolutt ingen som har noe kunnskap om noe som helst angående den bibelen de enten skal motbevise eller bevise... ikke noe blir sagt med godt belegg, så det er ikke rart at jeg heller blir sett på som et og det samme.. Dere er så vant med og høre bullshit at jeg fikk trang til og skrive bullshit på en sånn måte at det kansje, kansje finnes muligheter for at noen her forstår det. hva folk tror gud er for noe, hersker det store uenigheter om.. men ateistene tror det er en overnaturlig sak som ikke finnes.. De benekter altså det som ikke finnes og det som ikke er noe og benekte.. Dersom gud er ord og ordet er hos gud, så eksisterer ikke gud... han er en himmelnisse, for supermann ble skrevet av folk som leste i bibelen.. og askeladden er klin lik bibelen... askeladden er så utrolig likt bygd opp som bibelen at det er ikke til og tro... Klin lik! Askeladden er Guds sønn, han kan ikke dø, askeladden har også astrologi og gammel visdom som han forkynner, og profetier.. Han gleder folk! Hva er galt med og bruke bibelens ord for morroskyld??

Det er utrolig mye godsaker der dersom man ikke tar den seriøst, men bruker det aktift som om det var blasfemi mot gud heletiden! Det er blasfemien og humoren, som ville ha skapt paradis her!!!! Seriøssst jeg mener det!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elsk deg selv som deg selv \m/

Bare du kan elske deg selv, godt nokk... Ingen elsker deg så; mye som du gjør! ;-P

 

Elsk deg selv, for slik vil du kunne gi mer av deg selv!

-Antikrist

 

tosomelsker.jpg

 

Gazing through the window at the world outside

Wondering will mother earth survive

Hoping that mankind will stop abusing her sometime

 

After all there's only just the two of us

And here we are still fighting for our lives

Watching all of history repeat itself

Time after time

 

I'm just a dreamer

I dream my life away

I'm just a dreamer

Who dreams of better days

 

I watch the sun go down like everyone of us

I'm hoping that the dawn will bring a sign

A better place for those Who will come after us ...

This time

 

I'm just a dreamer

I dream my life away oh yeah

I'm just a dreamer

Who dreams of better days

 

Your higher power may be God or Jesus Christ

It doesn't really matter much to me

Without each others help there ain't no hope for us

I'm living in a dream of fantasy

Oh yeah, yeah, yeah

 

If only we could all just find serenity

It would be nice if we could live as one

When will all this anger, hate and biggotry ...

Be gone?

 

I'm just a dreamer

I dream my life away

Today

I'm just a dreamer

Who dreams of better days

Okay

I'm just a dreamer

Who's searching for the way

Today

I'm just a dreamer

Dreaming my life away

Oh yeah, yeah, yeah

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Det som står i bibelen er stort sett viss vass, det eneste kristendommen har som er bra, er levemåten man skal rette seg etter, ikke skade andre/stjele osv. Resten er totalt ubrukelig

9239247[/snapback]

 

Hvilken planet lever du på da?

Har du ikke hørt om korstog, etnisk uttrydding, og overgrep i guds navn?

 

Synes du dette er fine levemåter?

http://www.bibelguiden.com/18aars_aldersgrense.php

 

Litt for barbarisk spør du meg...

Lenke til kommentar
Det som står i bibelen er stort sett viss vass, det eneste kristendommen har som er bra, er levemåten man skal rette seg etter, ikke skade andre/stjele osv. Resten er totalt ubrukelig

9239247[/snapback]

 

Hvilken planet lever du på da?

Har du ikke hørt om korstog, etnisk uttrydding, og overgrep i guds navn?

 

Synes du dette er fine levemåter?

http://www.bibelguiden.com/18aars_aldersgrense.php

 

Litt for barbarisk spør du meg...

9264338[/snapback]

 

Ja.. kristendommen er totalt ubrukelig.. men det betyr ikke at det som står i bibelen er det.. Saken er jo at de under religionen hører løgn og svada (vissvass). Leve måten man skal rette seg etter er, forsoning blandt mennesker..

 

Lammets gifte mål, er et giftemål blandt mennesker.. Vi er et og det samme og kommer fra det samme.. Bibelen snakker om at vi er brødre og søsken, og at vi bør ungå og dømme hverandre...

Lenke til kommentar
Blir litt forvirret av alt du skriver rundt omkring her Lauritius..? Er du kristen eller er du ikke?

9268532[/snapback]

 

Han beskriver seg selv som ikke-kristen, men forkynner bibelske propaganda.

Han sier følgende:

"Så dersom du tar den seriøst, så må du kjempe og da også vise frem hva du mener er logisk og hva du tror på i følge bibelen.... Altså gi dem noe fornuftig.. Selv klarer jeg og gjøre dette meget bra, for jeg forkynner og selv om folk er ateister, satanister eller hva pokker de er.. Så hører de på meg, ganske artig ikke sant?"

Lenke til kommentar
Når religiøse krangler om hvilken retning som er den riktige, så er det som å se på rullestol-hekkeløp i Paraympics...

Nå har vi vel ikke kranglet i denne tråden ;)

 

Men jeg stiller meg skeptisk til en del av det han skriver ja, men mye vil jeg tro er fordi han bruker så vanskelige ord og innviklede setninger at jeg har problemer med å lese budskapet.

Men burde ikke kristne ha lov til å være uenige om hva som er riktig?

Lenke til kommentar
Når religiøse krangler om hvilken retning som er den riktige, så er det som å se på rullestol-hekkeløp i Paraympics...

Nå har vi vel ikke kranglet i denne tråden ;)

 

Men jeg stiller meg skeptisk til en del av det han skriver ja, men mye vil jeg tro er fordi han bruker så vanskelige ord og innviklede setninger at jeg har problemer med å lese budskapet.

Men burde ikke kristne ha lov til å være uenige om hva som er riktig?

9288080[/snapback]

 

åjaajada! uenig kan vi være til krampen tar oss :D

Hvis du synes han bruker vanskelige ord og innviklede setninger at du har problemer med å lese budskapet, så har du ikke lest bibelen :yes:

 

hør nå her min våpenbror, når så mange deler en oppfatning så er det kanskje på sin plass å sjekke det opp litt.

Alt har sin årsak, og ateister er ikke ateister uten grunn i likhet som kristne ikke er kristne uten grunn.

Prøv heller å legge vekt på hvorfor ateister er ateister og kristne er kristne, så blir det lettere å forstå.

 

Gidder ikke å kommentere dette noe mere da forumet er stappfull av info om religion og hvorfor dette ikke er mulig.

isteden for å forsvare din tro, prøv heller å lytte til hva de sier (så lenge det er saklig)

Lenke til kommentar
åjaajada! uenig kan vi være til krampen tar oss :D

Hvis du synes han bruker vanskelige ord og innviklede setninger at du har problemer med å lese budskapet, så har du ikke lest bibelen :yes:

Ok, har vel pløyd gjennom hele 2 ganger, NT 4 ganger + random lesning i en del år, så tror ikke det er det det står på ;)

 

isteden for å forsvare din tro, prøv heller å lytte til hva de sier (så lenge det er saklig)

joda, i lige måde :)

 

Men diskusjon rundt religion mellom ateister og troende er veldig vanskelig. Jeg har personlige opplevelser som veier mer enn allslags synsing og argumenter. Men at jeg påstår å ha hatt personlige opplevelser er selvfølgelig ikke et gyldig argument for ateister :)

 

Edit: leste litt nøyere gjennom nå, og ser en del av det du har skrevet (Lauritus) var påstander og vanlig tankegang hos ateister. Ble usikker fordi jeg lurte på om de var dine egne meninger.

 

Men hva mener du egentlig med dette?

Ja.. kristendommen er totalt ubrukelig.. men det betyr ikke at det som står i bibelen er det..

Regner med du mener at forskjellige trosretningene innenfor kristendommen er ubrukelige, og ikke troen på Jesus Kristus i seg selv? (Troen på Jesus er ihvertfall min definisjon på kristendom)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Det som står i bibelen er stort sett viss vass, det eneste kristendommen har som er bra, er levemåten man skal rette seg etter, ikke skade andre/stjele osv. Resten er totalt ubrukelig

9239247[/snapback]

 

Hvilken planet lever du på da?

Har du ikke hørt om korstog, etnisk uttrydding, og overgrep i guds navn?

 

Synes du dette er fine levemåter?

http://www.bibelguiden.com/18aars_aldersgrense.php

 

Litt for barbarisk spør du meg...

9264338[/snapback]

 

Religion suger, det vet jeg. Tenkte bare jeg skulle si noe positivt for en gang skyld, siden jeg blir rapportert i hue og ræva for postene mine :p

Lenke til kommentar
Når religiøse krangler om hvilken retning som er den riktige, så er det som å se på rullestol-hekkeløp i Paraympics...

Nå har vi vel ikke kranglet i denne tråden ;)

 

Men jeg stiller meg skeptisk til en del av det han skriver ja, men mye vil jeg tro er fordi han bruker så vanskelige ord og innviklede setninger at jeg har problemer med å lese budskapet.

Men burde ikke kristne ha lov til å være uenige om hva som er riktig?

9288080[/snapback]

 

Ingenting av det er riktig, så om dere er uenige eller ikke har ikke noe å si.

Lenke til kommentar
åjaajada! uenig kan vi være til krampen tar oss :D

Hvis du synes han bruker vanskelige ord og innviklede setninger at du har problemer med å lese budskapet, så har du ikke lest bibelen :yes:

Ok, har vel pløyd gjennom hele 2 ganger, NT 4 ganger + random lesning i en del år, så tror ikke det er det det står på ;)

 

 

Hva er det du ikke finner?

At kristendummen stammer fra "faraotidene" ?

At troen på "gud" ble praktisert av egypterene lenge før moses grunnla jødedummen?

 

 

På den tid da Moses ble født var Egypt en stormakt med rikdom og høy kultur. Faraoene lot bygge byggverk og byer til ære for gudene og som minnesmerker over herskerne selv. Isralitten som var kommet til landet 400 år før som gjester

på grunn av hungersnød var nå slavearbeidere, og glemt var alt Josef hadde gjort for Egypt. Isralittene var blitt så mange at farao hadde bestemt at alle guttebarn skulle dø.

 

Moses mor lot ikke sønnen sin drepe,men gjemte ham til han var tre måneder. Da sendte hun ham i en sivkurv nedover elven der han ble funnet av faraos datter. Hun kalte ham Moses som betyr dratt opp av vannet. Han vokste opp som en sønn av faraos datter.En dag da han var voksen, gikk han ut for å se på arbeidet som pågikk. Han ble så rasende på en egypter som mishandlet en av slavene, at han slo ham ihjel Han måtte da rømme og jobbet som gjeter i Sinaiørkenen.

 

En dag møtte han Gud i en brennende tornebuske, 2.Mosebok kap. 3, og fikk i oppdrag å lede Israelsfolket ut av Egypt og inn i Kanaan.

Moses har ikke noe lyst til dette,menGud lover å være med. Moses går til farao, men farao vil ikke høre. Han gjør bare forholdene enda verre for slavene.Gud sender 10 ulike plager til landet, men farao lar ikke folket få reise før etter den 10 plagen da alle førstefødte i landet dør, også faraos sønn.

 

Da lar han folket reise med Moses som leder.Etter en stund angrer farao og setter etter folket med stidsvogner og krigere. Gud gjør det utrolige ved å la havet dele seg i to og lar folket gå tørrskodde gjennom, mens da egypterne kommer dit lukker havet seg og de drukner.

Ved Sinaifjellet stopper folket og Moses går opp og får lovtavlene med de 10 bud, som er en fornyelse av pakten Gud gjorde med Abraham. Paktstegnet nå var de to lovtavlene med de ti bud.

 

Selv om folket sa ja til pakten, klarer de ikke å holde alt det de lover. De bryter budene stadig vekk, og som straff må de vandre rundt i ørkenen i 40 år. Ingen av de voksne mennene som hadde reist ut av Egypt fikk komme inn i Kanaan. Heller ikke Moses for han hadde og trosset Gud. Men han fikk lov å kikke inn i det lovede landet fra fjellet Nebo før han døde.

Lenke til kommentar
Hva er det du ikke finner?

At kristendummen stammer fra "faraotidene" ?

At troen på "gud" ble praktisert av egypterene lenge før moses grunnla jødedummen?

...

Kristendommen stammer ihvertfall ikke fra faraotidene, de hadde nok neppe hørt om Jesus på den tiden. Forøvrig så trodde også Jødene på Gud lenge før Moses...

 

Og hva vil du egentlig fram til? Var det et svar til meg?

Lenke til kommentar
Hva er det du ikke finner?

At kristendummen stammer fra "faraotidene" ?

At troen på "gud" ble praktisert av egypterene lenge før moses grunnla jødedummen?

...

Kristendommen stammer ihvertfall ikke fra faraotidene, de hadde nok neppe hørt om Jesus på den tiden. Forøvrig så trodde også Jødene på Gud lenge før Moses...

 

Og hva vil du egentlig fram til? Var det et svar til meg?

9336088[/snapback]

 

Ja, men tror ikke det gikk inn :hmm:

kr.dummen som en selvstendig religion eksisterte selvfølgelig ikke på denne tiden, men hvis man leser hele bibelen så står det klart og tydelig at gudstroen eksisterte på denne tiden.

 

stammer ikke kristendummen fra jødedummen?

stammer ikke jødedummen fra "faraotidene" ?

Ville kristendummen eksistert dersom troen på "gud" aldri hadde eksistert?

Var ikke moses sin gud den samme som den mektigste guden til faraoene?

 

"Forøvrig så trodde også Jødene på Gud lenge før Moses..."

Hmm, var det jøder før moses?

Var det ikke han som grunnla jødedummen?

der er vell Isralittene du tenker på ;)

 

-antar at det du prøver å si er at faraoene rappet ideen i fra israelittene mht. gudstro...

Da må du nesten sende en link som bekrefter dette :yes:

Lenke til kommentar
stammer ikke kristendummen fra jødedummen?

stammer ikke jødedummen fra "faraotidene" ?

Ville kristendummen eksistert dersom troen på "gud" aldri hadde eksistert?

Var ikke moses sin gud den samme som den mektigste guden til faraoene?

 

"Forøvrig så trodde også Jødene på Gud lenge før Moses..."

Hmm, var det jøder før moses?

Var det ikke han som grunnla jødedummen?

der er vell Isralittene du tenker på ;)

Pakten til jødene ble gitt til Abraham som var lenge før Moses.

 

Abraham - Isak - Jakob - 12 sønner.

Jakob fikk 12 sønner som ble Jødenes 12 stammer. Benjamin, en av brødrene ble solgt til Egypt, og resten av brødrene kom senere til Egypt under hungersnøden. Her ble disse, som etter hvert ble Jødene i rundt 400 år, og først da kom Moses. Så ja, det var Jøder før Moses. Abraham trodde på Gud, og jødene hadde ingen kontakt med "faraoene" før Benjamin.

 

Og forøvrig trodde vel ikke "faraoene" på èn Gud, men på mange Guder.

 

Edit: og jeg ser fremdeles ikke hvorfor dette er relevant i forhold til hva du quotet...

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

"Og forøvrig trodde vel ikke "faraoene" på èn Gud, men på mange Guder."

 

Egyptisk mytelogi vedrører mange guder, men den mektigste guden var solguden (skaperen) Faraoene var forøvgig guder og halvguder og ikke minst GUDESØNNER selv.

 

 

"Pakten til jødene ble gitt til Abraham som var lenge før Moses."

 

En israelitt er et medlem av Israels 12 stammer, eller en etterkommer av den bibelske patriarken Jakobs 12 sønner. Israelittene i gammel tid ble forfedre til jødene og samaritanerne. Innbyggere i den moderne staten Israel kalles idag for israelere.

 

Jøder er medlemmer av religionen jødedom og/eller medlemmer av en folkegruppe som nedstammer fra Israelittene, og som i utgangspunktet praktiserer religionen jødedom.

 

-Ergo i ordets rette betydning er det umulig av Jøder eksisterte før Jødedummen ble formulert.

 

 

"Abraham - Isak - Jakob - 12 sønner.

Jakob fikk 12 sønner som ble Jødenes 12 stammer. Benjamin, en av brødrene ble solgt til Egypt, og resten av brødrene kom senere til Egypt under hungersnøden. Her ble disse, som etter hvert ble Jødene i rundt 400 år, og først da kom Moses."

 

Jesus 0 BC

 

Moses ca 2150 BC

 

Abraham ca 2550 BC

 

Horus ca 3000 BC

Her er noen korte fakta om den Egyptiske Guden Horus:

Født 25 desember

Født av jomfru

12 disipler

Døpt ved alder av 30 år

Utførte mirakler

Guds lam/lyset

Stjerne i øst

Fulgt/oppdaget av 3 konger

Korsfestet

død i 3 dager

Gjennoppstår fra de døde

 

merkelig sammentreff?

 

Egentlig ikke, Persia, Hellas, India, og mange andre land var flere hundre år tidligere ute med begrepet Guds sønn basert på Egyptisk og/eller Abrahamittisk mytelogi lenge før skikkelsen Jesus dukket opp med så og si identiske spesifikasjoner til som guden Horus.

 

-Egyptisk mytelogi var altså først ute med begrepet "guds sønn" og var hele 3000 år tidligere enn de Abrahamittiske religionene hvor av kristendummen er den eneste med den type skikkelse. (islam og jødedummen har kun profeter)

 

Hvis du ikke ser at dette er relevant til dagens tro og praksis av Abrahamittiske religioner, så håper jeg for din del at det er viljen det skorter på.

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro eller tenke, men dette burde i grunn være en tankevekker.

 

Tror du bær se på denne en gang til:

http://zeitgeistmovie.com/

Lenke til kommentar
merkelig sammentreff?

 

Egentlig ikke, Persia, Hellas, India, og mange andre land var flere hundre år tidligere ute med begrepet Guds sønn basert på Egyptisk og/eller Abrahamittisk mytelogi lenge før skikkelsen Jesus dukket opp med så og si identiske spesifikasjoner til som guden Horus.

 

-Egyptisk mytelogi var altså først ute med begrepet "guds sønn" og var hele 3000 år tidligere enn de Abrahamittiske religionene hvor av kristendummen er den eneste med den type skikkelse. (islam og jødedummen har kun profeter)

 

Hvis du ikke ser at dette er relevant til dagens tro og praksis av Abrahamittiske religioner, så håper jeg for din del at det er viljen det skorter på.

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro eller tenke, men dette burde i grunn være en tankevekker.

 

Tror du bær se på denne en gang til:

http://zeitgeistmovie.com/

9340874[/snapback]

Dette blir rett og slett håpløst. Link til en seriøs kilde vedr. egyptisk mytologi:

Wikipedia: Osiris

Father of Horus

 

Later, when Hathor's identity (from the Ogdoad) was assimilated into that of Isis, Horus, who had been Isis' husband (in the Ogdoad), became considered her son, and thus, since Osiris was Isis' husband (in the Ennead), Osiris also became considered Horus' father. Attempts to explain how Osiris, a god of the dead, could give rise to someone so definitely alive as Horus, lead to the development of the Legend of Osiris and Isis, which became the greatest myth in Egyptian mythology.

 

The myth described Osiris as having been killed by his brother Seth who wanted Osiris' throne. Isis briefly brought Osiris back to life by use of a spell that she learned from her father. This spell gave her time to become pregnant by Osiris before he again died. Isis later gave birth to Horus. As such, since Horus was born after Osiris' resurrection, Horus became thought of as representing new beginnings. This combination, Osiris-Horus, was therefore a life-death-rebirth deity, and thus associated with the new harvest each year.

 

Ptah-Seker (who resulted from the identification of Ptah as Seker), who was god of re-incarnation, thus gradually became identified with Osiris, the two becoming Ptah-Seker-Osiris (rarely known as Ptah-Seker-Atum, although this was just the name, and involved Osiris rather than Atum). As the sun was thought to spend the night in the underworld, and subsequently be re-incarnated, as both king of the underworld, and god of reincarnation, Ptah-Seker-Osiris was identified.

 

En aldri så liten kontrast til Jesus, som forøvrig IKKE ble født den 25. desember.

 

Her er noen korte fakta om den Egyptiske Guden Horus:

Født 25 desember

- i motsetning til Jesus, som ikke har noen dato fastsatt i Bibelen

Født av jomfru

I følge mine kilder var han unnfanget av en død mann (Osiris) og Isis.

12 disipler

???

Døpt ved alder av 30 år

Spennende! Han ble altså døpt?! Var det døperen Johannes som reiste tilbake i tid og døpte han?

Utførte mirakler

Som alle egyptiske guder...

Guds lam/lyset

Bullshit. Du har ikke en gang begrep om hva betegnelsen "Guds lam" står for..

Stjerne i øst

Fulgt/oppdaget av 3 konger

I motsetning til Jesus, som ble besøkt av et ukjent antall vise menn ved sin fødsel.

Korsfestet

Kilde, takk!

 

død i 3 dager

Gjennoppstår fra de døde

Han var vel ikke den eneste egyptiske guden som pendlet mellom dødsriket og vår verden..

Uansett så bør du kanskje lese litt mer i Bibelen og fjerne deg litt mer fra populærkultur a la "Reisen til Julestjernen" før jeg kan ta religionskritikken din på alvor. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...