Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

avensis med bremseproblemer


Anbefalte innlegg

har en avensis fra 2002 med skiver foran og trommel bak. etter å ha kjørt nedoverbakke (16% stigning og 8km) to ganger har jeg fått fryktelig dårlige bremser.

 

bremseklossene er nesten nye, men skivene er litt slitte ser jeg. hørte noen sa at om bremsevæsken er overopphetet kan den miste noe av funksjonen..

 

er det så enkelt?

 

hvis ikke? hva kan være galt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har en avensis fra 2002 med skiver foran og trommel bak. etter å ha kjørt nedoverbakke (16% stigning og 8km) to ganger har jeg fått fryktelig dårlige bremser.

 

bremseklossene er nesten nye, men skivene er litt slitte ser jeg. hørte noen sa at om bremsevæsken er overopphetet kan den miste noe av funksjonen..

 

er det så enkelt?

 

hvis ikke? hva kan være galt??

9235850[/snapback]

 

kan jo alltids være bremse-sylindrene som er gått eller at klossene og skivene er slitte...

Lenke til kommentar
16% stigning og 8km

9235850[/snapback]

 

Hvis du brukte bremsene hele veien ned er det merkelig at du hadde bremser i det hele tatt etterpå.

 

Bremseveske tar til seg fukt etterhvert som den blir eldre og ved hard og langvarig oppbremsing kan det dannes damp-lommer som kan føre til bremsesvikt.

 

Bremsevesken bør byttes senest hvert annet år.

 

Jeg har større tro på at du har opplevd "fading" på grunn av overopphetede bremseskiver.

 

Det lønner seg å legge inn et lavere gir for å få bremsevirkning fra motoren i lange nedoverbakker , bremsene på en vanlig familiebil er ikke dimensjonerte for denslags (mis)bruk.

Lenke til kommentar
16% stigning og 8km

9235850[/snapback]

 

Hvis du brukte bremsene hele veien ned er det merkelig at du hadde bremser i det hele tatt etterpå.

 

Bremseveske tar til seg fukt etterhvert som den blir eldre og ved hard og langvarig oppbremsing kan det dannes damp-lommer som kan føre til bremsesvikt.

 

Bremsevesken bør byttes senest hvert annet år.

 

Jeg har større tro på at du har opplevd "fading" på grunn av overopphetede bremseskiver.

 

Det lønner seg å legge inn et lavere gir for å få bremsevirkning fra motoren i lange nedoverbakker , bremsene på en vanlig familiebil er ikke dimensjonerte for denslags (mis)bruk.

9236193[/snapback]

 

misbruk er nok det rette ordet er jeg redd.. men hva kan jeg gjøre for å få tilbake bremseeffekten foruten å bytte kalippere, skiver, klosser og væske?

Lenke til kommentar
Du holder vel ikke bilen bare på bremsene? man må bremse med motoren ellers kan man overopphete bremsene og i verste fall få total bremsesvikt.

9236169[/snapback]

 

jeg vekslet mellom motor og bremser. vel...det ble mest bremsene. og jeg/vi kjente lukta av bremsene inn i kupeen...

Lenke til kommentar
misbruk er nok det rette ordet er jeg redd.. men hva kan jeg gjøre for å få tilbake bremseeffekten foruten å bytte kalippere, skiver, klosser og væske?

9236224[/snapback]

 

Vil tro at det holder å bytte klosser hvis ikke normal bremsevirkning kommer tilbake etter at bremsene har fått kjølt seg ned.

 

Når bremsene blir så varme at fading oppstår dannes det en slags glassur på bremseklossene som er mye hardere enn bremsebelegget og gir dårligere friksjon.

 

Tviler på at kalippere og skiver er skadet, de tåler en hel del varme.

Lenke til kommentar
misbruk er nok det rette ordet er jeg redd.. men hva kan jeg gjøre for å få tilbake bremseeffekten foruten å bytte kalippere, skiver, klosser og væske?

9236224[/snapback]

 

Vil tro at det holder å bytte klosser hvis ikke normal bremsevirkning kommer tilbake etter at bremsene har fått kjølt seg ned.

 

Når bremsene blir så varme at fading oppstår dannes det en slags glassur på bremseklossene som er mye hardere enn bremsebelegget og gir dårligere friksjon.

 

Tviler på at kalippere og skiver er skadet, de tåler en hel del varme.

9236327[/snapback]

 

bremsene er fremdeles fryktelig dårlige 3 dager og 35 mil senere. mens jeg først spør.. bremseskiver fra Biltema..er det noe man kan kjøpe eller er det noe man definitivt styrer unna?

Lenke til kommentar
mens jeg først spør.. bremseskiver fra Biltema..er det noe man kan kjøpe eller er det noe man definitivt styrer unna?

9236342[/snapback]

 

Jeg hadde styrt unna Biltema når det gjelder såpass vitale deler som bremser, har et par negative erfaringer i så måte.

 

Hvis du er i nærheten av Mekonomen vet jeg at de selger kvalitetsdeler mye billigere enn Toyota. :thumbup:

Lenke til kommentar
mens jeg først spør.. bremseskiver fra Biltema..er det noe man kan kjøpe eller er det noe man definitivt styrer unna?

9236342[/snapback]

 

Jeg hadde styrt unna Biltema når det gjelder såpass vitale deler som bremser, har et par negative erfaringer i så måte.

 

Hvis du er i nærheten av Mekonomen vet jeg at de selger kvalitetsdeler mye billigere enn Toyota. :thumbup:

9236408[/snapback]

 

takker :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...