Gå til innhold

dobelt så mye ghz med core 2 duo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2ghz er 2 ghz :p Det de kanskje mener er at ytelsen på Core 2 Duo'en kan tilsvarer 4Ghz Intel Pentium 4? (vet ikke om dette stemmer da, men den har det vært "vanligst" å sammelikne med:))

 

Eller så kan det være fordi Core 2 Duo har Dualcore. Altså to kjerner. Da har man 2 Kjerner som operere på 2 Ghz, men det vil ikke si at prosessoren er 4 Ghz fordeom. Mange her som kan forklare dette mye bedre enn jeg kan :)

Lenke til kommentar

ok... Jeg syns det hørtes veldig rart ut jeg også det med at man får dobelt så mye ghz med 2 duo, så det var derfor jeg spurte siden jeg var usikker så takk for alle svar!

Men når jeg skjekker på den siden din og skjekker bf2 så står dette:

Minimum: 1.7 GHz

You Have: 1.99 GHz Performance Rated at 4.94 GHz

 

rated at? den sier jo at jeg har 2 ghz men at den funker som 4,94 ghz det er det jeg ikke skjønner så mye av :ermm:

Lenke til kommentar

ok... dette kommer du sikkert ikke til å skjønne så mye av men det er bare for å demonstrere forskjellen mellom P4 og c2d:

p4 har en pipeline på 31, og c2d en pileline på 12 elns. det vil si at p4 cpuer bruker 31 hertz pr regnestykke og c2d 12.... unntak gjelder da selvfølgelig da enkelte instruksjoner ligger innebygd. :)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
ok... dette kommer du sikkert ikke til å skjønne så mye av men det er bare for å demonstrere forskjellen mellom P4 og c2d:

p4 har en pipeline på 31, og c2d en pileline på 12 elns. det vil si at p4 cpuer bruker 31 hertz pr regnestykke og c2d 12.... unntak gjelder da selvfølgelig da enkelte  instruksjoner ligger innebygd. :)

9237969[/snapback]

 

Vel, du er inne på noe.

Men det er ikke alt som stemmer her.

 

Vi bruker klokkesykler og ikke hertz for å angi tiden på en instruksjon.

 

En lang pipeline er en fordel for lange instruksjoner, der har P4 faktisk en fordel.

 

Lengden på "branch prediction/recovery pipeline" har mye å si dersom "branch prediction unit" tar feil. Denne er 31 steg i P4 og 14 i Core 2.

Ved feil må pipeline tømmes og fylles på nytt med rette instruksjoner.

 

Core 2 har kortere, men mer effektive pipeline's. Større instruksjonsbuffere bl.a.

 

Core 2 kan utføre opptil 4 instruksjoner/klokkesyklus per kjerne, mot 3 på P4/M.

 

I tillegg har størrelse på cache en del å si for Core 2, samt at det er gjort en del andre forbedringer, som SIMD.

128-bit instruksjoner kan utføres på 1 klokkesyklus mot tidligere 2. Det er på SIMD (SSE etc.) at Core 2 har størst fordel i forhold til P4 og Athlon's.

 

Jeg tar selvfølgelig forbehold om feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...