Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en er "halvdød", HDD m.m vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Skal vi se..

 

Jeg hadde en liten rengjøring i PC'en i går. Brukte så klart verken vann eller støvsuger, men tørre Q-tips (eller vattpinner, bomullspinner om du vil) for å fjerne støv i vifta til både skjermkort og CPU.

 

Når jeg nå skal starte opp PC'en igjen, så både hører og ser jeg at skjermkort og CPU vifte går. Det tyder på at det er liv i de. Strømforsyninga surrer og går som vanlig også, med alle lampene for de ulike voltene lysende grønnt.

 

Det som er litt merkelig, er at jeg hører at harddiskene ikke starter. Jeg har testet begge to i en annen PC, og vet at de fungerer. Jeg får heller ikke til å åpne/lukke CD-rom'en. Det virker som at verken HD eller CD-rom får strøm.

 

Den grønne og oransje lampa foran på PC'en blinker også i et mønster. Først lyser den grønne lampa i 3 sek, før den går over til den oransje, som også lyser i 3 sek, så tilbake til den grønne igjen osv. Har lest i manualen til HK'et, men finner ikke noe som kan hjelpe meg med å tyde denne "koden".

 

Jeg kan også legge til at jeg ikke får opp noe som helst på skjermen. Det lyser kun oransje i lampa, ellers er det stille som i graven.

 

Har testet med andre komponenter (strømforsyning og skjermkort), men fikk samme resultat.

 

Jeg tror kanskje det er HK som er gåent, men kanskje det er noen her inne som har et bedre forslag? Hjelp mottas med takk! :)

 

Edit: Det heter vel helst "HDD" :p

Endret av Tobe__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg testet litt mer..

 

Prøvde å starte med minimum av hardware. Samme resultat.

 

Kablene til IDE diskene passer kun èn vei.

 

Prøvde å starte uten noen harddisker plugget i (bare for å se om den "koden" ble forandret). Samme resultat.

 

Prøvde å starte uten skjermkort. Samme resultat.

 

Har også målt spenninger i alle kontaktene til strømforsyningen. Alt er som det skal være.

 

For meg virker det som at noe på HK'et har røket, slik at disker og CD-rom ikke får strømmen de skal ha. Testing av systemet med nytt HK er det eneste jeg ikke har gjort, siden jeg ikke har tilgang på et annet HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...