Gå til innhold

Spilldata til maks 16 000kr uten skjerm.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt på å kjøpe en ny Pc. Den skal helst ikke koste mere en 16 000kr uten skjerm.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=52348

 

Der har dere hva som er tenkt akkurat i øyeblikket. Er det noen som har noen forslag/meninger om oppsettet? Jeg skal bygge selv (for første gang) og det hadde vært fint med noen gode råd :).

 

*Grunnen til at jeg ikke har med skjerm i oppsettet er at jeg ikke vet hvilken jeg skal velge. Hvis det er noen som kan hjelpe meg med det, så er det bare å spytte ut :).

 

Edit: Skjermen skal helst være 20 tommer Widescreen.*

 

 

*Har valgt Samsung Syncmaster 226BW

 

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvilket tidsperspektiv du har på oppgradering og slike ting. Hvis du oppgraderer om 1-2 år ville jeg kjøpt dobbeltkjerne prosessor. Disse presterer bedre på spill i dagens marked og firekjerners utnyttelse vil først komme senere. Litt usikker på hvorvidt minnet har noen stor betydning hvis du skal spille. Ville gått for ddr2 tror jeg og spart et par tusen.

 

Skjermkortet er greit og definitivt det jeg ville lagt penger i hvis jeg skulle kostet på meg en skikkelig gaming pc. Likevel tror jeg GTS versjonen er tilstrekkelig.

 

Pengene du sparer kan du bruke på nytt skjermkort neste år, som antakelig er mye bedre.

 

Et alternativ er crucial ballistix 6400, 800 mHz minnebrikkene og e6850 prosessor.

 

Hvis du legger ut litt mer informasjon om bruksområder, hvor lenge til du skal oppgradere og hvorvidt du har penger til å kjøpe "cutting egde" teknologi fremover, så er det lettere å gi råd.

 

Dette blir litt omtrent som å betale 20% mer for bilen for å få kunne fylle en ny type bensin som lanseres neste år. Det er greit hvis du skal ha bilen i fem år, men hvis du skal ha den i 2 år så er det bedre å kjøpe den teknologien om 2 år. Skjønner?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Du mener altså at jeg bør legge mindre penger i RAM og firekjerner, og heller mer i skjermkortet?

 

Er det bedre og heller kjøpe en god oppgraderings PC som jeg kan oppgradere når det trengs i senere tid, eller kjøpe billigere PC nå og selge den senere?

 

Med det oppsettet der hadde jeg regnet med å ha den en stund, vet ikke eksakt antall år, men den er vel framtidsrettet, er den ikke?

 

Bruksområdet blir jo for det meste spilling da. Men hvis du synes dette oppsettet hadde litt for ny teknologi, og har tid, kan du sette opp et oppsett som du synes passer?

 

Jeg oppgraderer vel sånn om 1-2 års tid ja, men den prosessoren du anbefaler.. støtter den 64 bit? Hovedkortet jeg har valgt, støtter det både DDR2 og DDR3? Hvis det er tilfelle, så kjøper jeg DDR2 nå og oppgraderer senere.

Endret av Treasure
Lenke til kommentar

Syntes det er et knall oppsett jeg, ville absolutt gått for 4 kjerner, det kommer alltid nye CPU, skjermkort, så sånn kan man ikke tenke.

 

Du skal trossalt ha glede av denne fra første stund, 8800gtx er dessuten er knall kort, og koster jo trossalt ikke all verdens mer enn gts versjonen.

 

Enetse pekepinn ville være og kjøpt ddr2, ddr3 per dags dato yter ikke så mye bedre enn ddr2 så det er penger i dass, kjøp heller ddr2.

 

Skjermen du har valgt er dessuten et godt valg

Lenke til kommentar
Enetse pekepinn ville være og kjøpt ddr2, ddr3 per dags dato yter ikke så mye bedre enn ddr2 så det er penger i dass, kjøp heller ddr2.

9235254[/snapback]

 

Okey, men støtter Hovedkortet både DDR2 og DDR3? (Jeg var litt for sen med og redigere sist post) :)

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener. Du mener altså at jeg bør legge mindre penger i RAM og firekjerner, og heller mer i skjermkortet?

 

Er det bedre og heller kjøpe en god oppgraderings PC som jeg kan oppgradere når det trengs i senere tid, eller kjøpe billigere PC nå og selge den senere?

 

Med det oppsettet der hadde jeg regnet med å ha den en stund, vet ikke eksakt antall år, men den er vel framtidsrettet, er den ikke?

 

Bruksområdet blir jo for det meste spilling da. Men hvis du synes dette oppsettet hadde litt for ny teknologi, og har tid, kan du sette opp et oppsett som du synes passer?

 

Jeg oppgraderer vel sånn om 1-2 års tid ja, men den prosessoren du anbefaler.. støtter den 64 bit? Hovedkortet jeg har valgt, støtter det både DDR2 og DDR3? Hvis det er tilfelle, så kjøper jeg DDR2 nå og oppgraderer senere.

9235168[/snapback]

 

Prosessoren koster omtrent det samme, når du skal bytte så kjøp dobbeltkjerne på 3Ghz og ikke quad på 2,6Ghz. Du får bedre spillytelse med e6850 i de fleste spill.

 

Fremtidsrettet ja. Synes GTX kortet er bra nok jeg, ikkje kjøp ultra kortet. Neste år kommer 9800 som visstnok skal yte det doble av 8800 ultra så da sier det seg selv at du får lite utbytte for en tusenlapp til :) ultra er vel 10-20% bedre enn standard gtx versjonen.

 

Skjer ned på ram'en og hovedkortet og spar 3K, så kjøper du nytt skjermkort neste år hvis du har set at du har behov for det :) Skjermkortet er primus motor i spill i dag.

 

De som har minne med høyere frekvens enn 800 Mhz og slik har bare en teoretisk nytteverdi av dette. Du vil ikke merke forskjell i praksis. Minnet og CPU kan sies å ligge frempå i forhold til spill, skjermkortet ligger bakpå og må hele tiden jobbe maks. Bakerste mannen i marsjen kan du si ;)

 

Dette var nesten samme oppsettet jeg kjøpte nettopp:

 

Antec P182

Arctic Silver Pasta

Asus P5N32-E SLI PLUS

Corsair HX620W

Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB)

Gainward GeForce 8800 GTX 768MB

Intel Core 2 Duo E6850

Logitech Deluxe 250 Keyboard NO USB Sort OEM

Nec AD-7173

Samsung SpinPoint T166 320GB

Samsung Syncmaster 226BW

Thermaltake Big Typhoon

 

TOTALT ca. 14 000,- Levert fra SHG og PCutstyr.

 

Da sparer du nesten 5K og kan spandere på deg mye oppgradering om bare ett års tid, og da ser du også om du trenger det. :)

 

Du bør kanskje vurdere hovedkort som støtter både ddr2 og ddr3. Prosessoren støtter helt sikkert 64 bits. Det kan jo kanskje noen andre svare på for å være helt sikker, men har ikke hørt noe annet.

Lenke til kommentar

OK, da har jeg skiftet Hovedkort og RAM brikker. Det jeg stusser litt på er prosessoren og om det er lurest og kjøpe 1*2GB brikke eller 2*1GB brikker? Klarer strømforyninga og kjøre SLI oppsett? Finnes det hovedkort som støtter både 4 DDR3 porter og 4 DDR2 porter?

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Ja vel, har du noen forslag på gode hovedkort da?

9235335[/snapback]

asus p5kc støtter både ddr2 og ddr3

9235589[/snapback]

 

Det vet jeg, men den har bare 2 DDR3 plasser. Takk for svar uansett :) Finnes det hovedkort som støtter både 4 DDR3 porter og 4 DDR2 porter?

Lenke til kommentar
Hva slags høytaleroppsett bruker du? Lydkort er nødvendig for de som er veldig kresne bare. Hovedkortet har et integrert kort som kanskje er godt nok?

 

Begynner å bli bra nå :)

9235676[/snapback]

 

Ja, jeg er ikke sånn veldig kresen på lyd. Jeg bruker bare to høytalere fra en CD spiller, men jeg har tenkt til å skaffe meg surround om ikke så alt for lenge. Tror du det interigerte lydkortet er bra nok til det?

 

Grunnen til at jeg valgte å ha med det lydkortet er fordi jeg har lest at det avbelaser prosessoren litt, også fordi det er billig.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er ikke sånn veldig kresen på lyd. Jeg bruker bare to høytalere fra en CD spiller, men jeg har tenkt til å skaffe meg surround om ikke så alt for lenge. Tror du det interigerte lydkortet er bra nok til det?

9235738[/snapback]

 

Ja det tror jeg, om du er i tvil kan du se på hovedkortprodusentens hjemmeside. Mitt asus kort er i hvertfall det.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er ikke sånn veldig kresen på lyd. Jeg bruker bare to høytalere fra en CD spiller, men jeg har tenkt til å skaffe meg surround om ikke så alt for lenge. Tror du det interigerte lydkortet er bra nok til det?

9235738[/snapback]

 

Ja det tror jeg, om du er i tvil kan du se på hovedkortprodusentens hjemmeside. Mitt asus kort er i hvertfall det.

9235861[/snapback]

 

Ja vel, da kan det hende jeg dropper det kortet, men er det noen som vet om den strømforsyninga kjører to GeForce 8800gtx i SLI oppsett?

Lenke til kommentar

Om prosessor: Til multitasking fungerer quad meget bra. Til ren spilling får den BANK av e6850 til samme pris. Jeg ville lett kjøpt e6850 framfor quad. Valgte å bruke litt mindre penger på cpu til min nye pc(enda ikke satt sammen enda, noen dager til alle delene kommer) og kjøpte derfor en e6750 som fortsatt yter bedre enn quadn i de fleste spill.

 

620w bør holde ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...