Gå til innhold

Ny iMac-familie lansert


Anbefalte innlegg

demeyfint: Du burde virkelig drite i å kritisere priser på produkter du ikke har prøvd. La du merke til noe spesielt med rambrikkene? (det burde du), cpuene som er brukt? (det burde du)

 

Har du lagt merke til at to skjermer kan være forskjellige selv om str er lik? Finnes noen som betaler for å få litt mer riktige farger osv. Ikke bare det, men apple sin 23" er billigere en dell sin 24" (vanlige priser). Ser at du liker store pixler, er ikke alle som gjør det. Noen sitter ganske nærme skjermen, dvs under 1meter og ikke liker å se hver eneste pixel så tydlig, men heller det som skal være på skjermen.

 

Du trenger ikke hisse deg opp. Kan du ikke heller redegjøre for hvorfor maskinvaren skulle tilsi en slik pris? Jeg går ikke rundt og er sint på Mac, jeg lurer bare på hvorfor det er slik. Jeg la ikke merke til noe veldig spesielt ved hverken CPU eller RAM (mulig jeg linket til laptop-minne, du får rette meg om jeg linket feil) annet enn at jeg syntes det var merkelig at prisen ble så høy på. Grafikkortet koster rundt 500 kroner og en nærmest identisk harddisk til PC koster ikke 4000 kroner.

 

Har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke er noen skjermekspert (jeg trengte hjelp til å kalibrere min skikkelig ), men jeg har vondt for å tro at tydelige pixler er en plage for deg med en 22" skjerm med 1680x1050-oppløsning. Nå sitter jeg omtrent en halv meter fra skjermen, og jeg kan ikke se dem med mindre jeg virkelig fokuserer. Til å være en skjerm til 5200 kroner vil jeg også legge til at den med kontrast på 700:1 og responstid på 14 ms ikke nødvendigvis er overlegen andre skjermer spesifikasjonsmessig. Hvordan farger og bilde oppleves i praksis, kan jeg ikke si noe om. Det er derfor jeg er interessert i hvorfor den koster så mye mer enn andre skjermer.

 

Prisen på skjermen illustrerer på mange måter mitt poeng med Apples produktprising. Ved å posisjonere seg som et noe "unikt" produkt som ikke nødvendigvis er sammenliknbart med PC, kan man få forbrukere til å betale litt mer for noe som kunne vært byttet ut med et tradisjonelt PC-produkt. Jeg er ganske sikker på at min skjerm kunne fungert fint som skjerm til Mac Pro, men jeg tror ikke så mange som kjøper Mac Pro komplett bestiller den med noe annet enn en skjerm fra Apple. Dermed har Apple oppnådd det de ville. Er ikke alle som finkjemmer prisguiden hver gang de skal kjøpe noe.

 

EDIT: Link til Mac Pro for interesserte

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har en litt "underlig" pripolitikk i forhold til PCer i mine øyne, da noen produkter er ganske billige, og andre ikke er fullt så billig, oppgraderinger er som vanslig med ferdig-evrandører ikke særlig billig. Men som tidligere poengtert her, det er liten vits å sammenlikne direkte med en stasjonær, det koster å få ting mindre, det er en kjennsgjerning, og noe mean betaler for.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt sært å sammenligne en iMac med "standard"-PCer. Produksjons/utviklings/kvalitetssikrings-kostnadene for en iMac er større enn en PC med et standard ATX-kabinett. Tar man det med er kanskje ikke prisen så himla gærn. Så får det være opp til den enkelte om man MÅ skvise maskina inn i skjermen :)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Litt sært å sammenligne en iMac med "standard"-PCer. Produksjons/utviklings/kvalitetssikrings-kostnadene for en iMac er  større enn en PC med  et standard ATX-kabinett. Tar man det med er ikke prisen så himla gærn. Så får det være opp til den enkelte om man MÅ skvise maskina inn i skjermen  :)

9234622[/snapback]

 

Hva apple bruker på produksjonskostnader er likegyldig for meg. Ditoo med produksjon, og kvalitetssikring (bruker de så mye mer penger her, så virker det ikke som de brukes på en fornuftig måte). Som konsument så ser man på prisen og prodktet man får. Gir de en dårligere deal, så er det bakenforliggende årsakene til det stort sett irrelevant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Argumentet med høye utviklings- og produksjonskostnader synes jeg ikke passer så bra her. Apple har vel ikke laget de vitale delene i maskinen som CPU, RAM, GPU, harddisk? De lager flott programvare og lekker innpakning.

 

Og på generell basis: Bør man betale mer for et gitt produkt fordi det har høyere utviklingskostnader enn konkurrenten? Individets tilpasning blir jo å velge det som kan tilfredsstille et gitt behov for minst mulig penger.

 

Forstod ikke helt om ibrotha mente iMac eller Mac Pro, men jeg har mer forståelse for at iMac koster litt ekstra pga utviklingskostnader enn Mac Pro :)

Lenke til kommentar
Forstod ikke helt om ibrotha mente iMac eller Mac Pro, men jeg har mer forståelse for at iMac koster litt ekstra pga utviklingskostnader enn Mac Pro :)

9234706[/snapback]

Først og fremst iMac jeg tenkte på ja. Som ATWindsor og du har påpekt koster det å få ting mindre.
Lenke til kommentar

Vel, man kan ikke sammenligne en stasjonær pc med en iMac. Dette er to relativt godt forskjellige produkter med sine fordeler og ulemper. Det er to forskjellige produkter som forsøker å tilfredstille to forskjellige markedsbehov. Det er i høyeste grad irelevant om du kan få en pc billigere med lik maskinvare om du trenger et oppsett der maskinen er stappet inn i skjermen.

Lenke til kommentar
Kan du ikke heller redegjøre for hvorfor maskinvaren skulle tilsi en slik pris? Jeg går ikke rundt og er sint på Mac, jeg lurer bare på hvorfor det er slik. Jeg la ikke merke til noe veldig spesielt ved hverken CPU eller RAM (mulig jeg linket til laptop-minne, du får rette meg om jeg linket feil) annet enn at jeg syntes det var merkelig at prisen ble så høy på. Grafikkortet koster rundt 500 kroner og en nærmest identisk harddisk til PC koster ikke 4000 kroner.

 

Leste du spekken på den Mac Pro som du nevnte som et eksempel på overpriset maskin? Siden du mener at den er så overpriset så kan jo du få lov til å bevise det med å trekke frem et eksempel. Du kan du jo gå inn på sidene til komplett og lage en maskin med tilsvarende spekk.

 

Her er noen par hint om hva du må se etter:

 

Hovedkort, se etter socket 771 hovedkort siden en Mac Pro har muligheten til å ha to prosessorer (du kan ikke ha to prosessorer med socket 775 som du sammenlignet prisen med). Du kan ikke ta det billigste hovedkortet siden det bare har plass til 6 minnebrikker og derfor ikke har like god kapasitet som en Mac Pro som har 8 minneslotter. Du kan heller ikke velge det nest billigste hovedkortet jmfr. brukererfaringen til han som oppdaget at pci-e 16x port var ubrukelig.

 

CPU. Velg to stk. Xeon 5150 (socket 771). Det er den samme typen som i konfigen til Apple som du linket til.

 

Allerede nå vil du kanskje ha oppdaget at du allerede har kommet til kr. 16.269,- og det bare for et hovedkort og 2 cpuer.

 

I tillegg må du ha et kabinett som støttet E-ATX standarden, du må ha en strømforsyning som matcher dette hovedkortet (EPS-standard), du må ha minne (som skal virke på dette hovedkortet og som har ECC siden macen har det).

 

Skjermkort har du jo allerede funnet en pris på. Men skjermkortet må ha én «single-link»-DVI-utgang og én «dual-link»-DVI-utgang for å matche Mac Pro, og det hadde ikke de billigste kortene til kr. 500. Harddisk og DVD-brenner må du også ha. I tillegg må du også finne et kort med to stk. firewire 800-porter for å kunne matche Mac Pro. Lydkort med optisk utgang må du og ha hvis du virkelig vil sammenligne identiske maskiner. Mus og tastatur må du også ta med. Ikke glem OS helt til slutt. Hva ble sluttprisen på? Var virkelig Mac Pro så overpriset sammenlignet med en tilsvarende PC som du hevdet?

 

Har du husket å ta med portoen på alle delene?

 

Men en ting skal jeg være enig med deg i. Det er tydeligvis ikke billig å sette ting inn i et kabinett heller...

 

For ordens skyld, jeg er ingen mac fanatiker. Jeg eier ingen mac og har heller aldri prøvd en mac.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kan du ikke heller redegjøre for hvorfor maskinvaren skulle tilsi en slik pris? Jeg går ikke rundt og er sint på Mac, jeg lurer bare på hvorfor det er slik. Jeg la ikke merke til noe veldig spesielt ved hverken CPU eller RAM (mulig jeg linket til laptop-minne, du får rette meg om jeg linket feil) annet enn at jeg syntes det var merkelig at prisen ble så høy på. Grafikkortet koster rundt 500 kroner og en nærmest identisk harddisk til PC koster ikke 4000 kroner.

 

Leste du spekken på den Mac Pro som du nevnte som et eksempel på overpriset maskin? Siden du mener at den er så overpriset så kan jo du få lov til å bevise det med å trekke frem et eksempel. Du kan du jo gå inn på sidene til komplett og lage en maskin med tilsvarende spekk.

 

Her er noen par hint om hva du må se etter:

 

Hovedkort, se etter socket 771 hovedkort siden en Mac Pro har muligheten til å ha to prosessorer (du kan ikke ha to prosessorer med socket 775 som du sammenlignet prisen med). Du kan ikke ta det billigste hovedkortet siden det bare har plass til 6 minnebrikker og derfor ikke har like god kapasitet som en Mac Pro som har 8 minneslotter. Du kan heller ikke velge det nest billigste hovedkortet jmfr. brukererfaringen til han som oppdaget at pci-e 16x port var ubrukelig.

 

CPU. Velg to stk. Xeon 5150 (socket 771). Det er den samme typen som i konfigen til Apple som du linket til.

 

Allerede nå vil du kanskje ha oppdaget at du allerede har kommet til kr. 16.269,- og det bare for et hovedkort og 2 cpuer.

 

I tillegg må du ha et kabinett som støttet E-ATX standarden, du må ha en strømforsyning som matcher dette hovedkortet (EPS-standard), du må ha minne (som skal virke på dette hovedkortet og som har ECC siden macen har det).

 

Skjermkort har du jo allerede funnet en pris på. Men skjermkortet må ha én «single-link»-DVI-utgang og én «dual-link»-DVI-utgang for å matche Mac Pro, og det hadde ikke de billigste kortene til kr. 500. Harddisk og DVD-brenner må du også ha. I tillegg må du også finne et kort med to stk. firewire 800-porter for å kunne matche Mac Pro. Lydkort med optisk utgang må du og ha hvis du virkelig vil sammenligne identiske maskiner. Mus og tastatur må du også ta med. Ikke glem OS helt til slutt. Hva ble sluttprisen på? Var virkelig Mac Pro så overpriset sammenlignet med en tilsvarende PC som du hevdet?

 

Har du husket å ta med portoen på alle delene?

 

Men en ting skal jeg være enig med deg i. Det er tydeligvis ikke billig å sette ting inn i et kabinett heller...

 

For ordens skyld, jeg er ingen mac fanatiker. Jeg eier ingen mac og har heller aldri prøvd en mac.

9234870[/snapback]

 

Flott, der var det en som kunne gi svar. Da var prisingen litt mer forståelig, plutselig.

Synes likevel minnet, skjerm og harddisk var i overkant dyrt, men da fikk du ihvertfall fram hovedpoenget med at den ikke var så dyr i forhold til PC som jeg trodde.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Hva skal man med doble sokkler? Det er flerkjernerprosessorer som gjelder.

9235042[/snapback]

Akkurat, det er flerkjerneprosessorer som gjelder og av og til er det ikke tilstrekkelig med en quadcore, og da trenger man et hovedkort som støtter to quadcore og mye minne. Da er det man velger en Mac Pro eller en arbeidstasjon, og ikke en imac eller PC.

Lenke til kommentar

Husk at det viktigste argumenet for å kjøpe Mac er at det virker "ut av boksen" og at de henvender seg til folk som ikke har de helt store behovene for oppgradering!

 

Tror det i sammenlikningsperspektiv er viktig å huske på hvilket segment de forskjellige maskinene satser inn mot.

 

iMac er en pen maskin, apple skal ha for det. Kanskje noen er villige til å betale litt ekstra for å ha det designaspektet inn i stuen.

Endret av Nicon
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt greia med at det skal være så tabu og betale litt mer for en datamaskin som ser bra ut.

Folk kjøper jo klær stort sett kun etter merke og utseende. Å kjøpe Diesel og WE bukser til 1300,- er tøft, men å kjøpe en datamaskin som ser bra ut, da er man plutselig homo.

 

En annen ting er at OS X gjør meg så utrolig mye mer produktiv enn hva Windows gjør, så uansett hvor mye raskere en PC hadde vært så hadde Mac'en gjort jobben kjappere for meg.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...