Gå til innhold

Stort brennvidde-objektiv til rundt 3tusenlappen


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Canon EOS 400D for en stund tilbake, og har kun hatt objektivet som fulgte med, kit objektivet, så langt. Til bruket mitt så langt har dette vært ok, selvsagt kunne jeg ønske at kvaliteten på bildene kunne vært noe bedre, men kan leve med slik bildene blir nå som jeg er student. Og jeg får testet ut hvordan et objektiv som har brennvidde på 18-55mm fungerer, på en billig måte. Jeg har lyst til å teste ut andre brennvidder også på en billig måte. Og da er det spesielt mer zoom jeg er på utkikk etter.

Har sett på en del tester av Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 og dette er et objektiv som jeg ser for meg at jeg kan få testet ut og senere komme tilbake til en lignende brennvidde og kjøpe et objektiv som koster et par lapper mer. Noen som har testet ut denne linsen? Eller har noen et annet objektiv som kan kanskje passe enda bedre for meg? Jeg er altså ikke på utkikk etter et objektiv som må være det beste, men som gjerne til sin pris på rundt 3000 kan prestere godt. Jeg skal ta bilder av både det ene og det andre, alt fra bilder av dyr når jeg er ute og går turer, til solnedganger, fartsfylte bilder og som også kan være med inn og ta bilder innendørs slik at jeg slipper å bytte linse for å ta noen familiebilder før jeg igjen hopper ut av vinduet og skyter noen fugler på taket.

 

Takker for alle slags svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tamronen der vil overlappe kit-obejktivet ditt ganske mye, så dety kan være lurere å kjøpe eit objektiv med eit litt snevrere brennviddeomfang, en telezoom på 75-300 kan være det beste, båda canon, tamron og sigma har denne typen objektiv der canon er best på hurtighet (USM-varianten til ca 2000, -) tamron på pris. og sigma på bildekvalitet(APO-variant til ca 2000, - kr.

 

her er dei nevnte objektiva:

 

canon

 

tamron

 

sigma

Lenke til kommentar

28-300 kan være greit som andre objektiv. Vær oppmerksom på at Tamron nettopp har kommet med en ny versjon med bildestabilisator, men jeg vet ikke om dette er i butikkene ennå, elelr hvor mye det vil koste.

 

Det at det er overlapp med objektivet du har er både en fordel og ulempe. Personlig ser jeg det mest som en fordel da du reduserer behovet for å bytte objektiv. Ellers er jeg enig med de andre svarene, både en 70/75-300 og en 18-250 kan være fornuftige alternativ.

 

Genrelt vil jeg si at når du beveger deg opp mot 300mm så er bildestabilisator en stor fordel, men slike objektiv koster gjerne litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...