Gå til innhold

Valg av stativ og hode.


Anbefalte innlegg

Etter å ha knipset nærmere 3500 bilder siden 20. april med min Nikon D80, har jeg innsett nødvendigheten av et stativ. Har lest tråder opp og ned om de ulike stativer og hoder, og det koker ned til disse valg (tror jeg) :whistle:

 

Stativ:

Manfrotto M190XPROB

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=65318

 

Manfrotto M055PROB

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12596

 

 

Hode:

Manfrotto M488RC4

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12670

 

Manfrotto M804RC2

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=35837

 

Jeg vurderte en stund dette hodet også, Manfrotto M486RC2

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12666

men jeg leste et sted at kamera hadde en tendens til å sige litt når man tok bilder med dette hodet.

 

Forskjellen på stativene er vel stort sett høyden. Er det viktig å ha et stativ så høyt som mulig? Jeg tror det kommer til å bli M190XPROB som stikker av med seieren.

 

Men hodene forrvirrer meg :( leser og "antar" selv at det er enklere å ta bilder med et kulehode på stativet, selv om noen sier det motsatte. Når det gjelder 3-veis hode har jo det fått bra kritikk og har sikkert sine fordeler. Det er vel her jeg trenger mest hjelp av dere erfarne fotografer :yes:

 

Hva bør jeg satse på?

 

 

Utstyr så langt: Nikon D80, 18-70mm kitobjektiv, Sigma 70-300mm APO, SB-600 Blitz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i kjøpsmodus jeg og. Har sett litt på disse alternativene dine. For meg blir deg nok M055PROB, på grunn av høyden. Og ikke minst stabiliteten. Jeg likte ikke M190XPROB da det var alt for vinglete og spinkelt. Når det gjelder hode, er jeg fremdeles usikker. Men det blir nok 488RC4 for min del.

Lenke til kommentar
055XPROB på grunn av høyden og 488RC2/RC4 bør være en optimal løsning!!

9216685[/snapback]

 

Nå var det 055PROB og ikke 055 X PROB som du sikter til. Den er dyrere enn jeg hadde tenkt meg, og høyden er vel nesten det samme på XPROB og PROB. Men hvis X utgaven er mer stabilt enn PROB, så er det kanskje verdt å vurdere :hmm:

Lenke til kommentar
Hvilket hode du trenger er veldig avhengig av behov. En ting du bør tenke over er at disse kulehodene lar deg ikke stille de ulike aksene uavhengig av hverandre.

9216892[/snapback]

 

Jeg trodde faktisk at et kulehodet fungerte slik at man bare løsnet på "skruen", og så kunne man vri og vrenge kameraet i den posisjonen man ønsket. :dontgetit:

Skal liksom ikke kulehodet være mer håndterbart en et 3-veis hode? Og jeg trodde man kunne ta alle slags type bilder av alle slags episoder og komposisjoner med begge hoder. Har jeg gått glipp av noe eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er i kjøpsmodus jeg og. Har sett litt på disse alternativene dine. For meg blir deg nok M055PROB, på grunn av høyden. Og ikke minst stabiliteten. Jeg likte ikke M190XPROB da det var alt for vinglete og spinkelt. Når det gjelder hode, er jeg fremdeles usikker. Men det blir nok 488RC4 for min del.

9217627[/snapback]

 

Jeg har ikke hatt muligheten til å sjekke ut M190XPROB enda, så der kan jeg ikke si noe, men har vært og klådd litt på M055PROB, og det virket jo veldig stabilt og sikkert da. Men for å benytte midtsøylen horisontalt, må man skru av topp og bunn, og det var en kjipern greie syns jeg. Der skal jo M190XPROB være mye enklere, pluss at jeg liker utseendet til M190XPROB bedre (ja jeg veit det ikke er noen catwalk ute i skogen :blush: )

 

 

Men det var dette med høyden da. Hvor høyt opp bør kameraet komme da? Jeg er forresten 1.80 høy selv :)

Lenke til kommentar
Hvilket hode du trenger er veldig avhengig av behov. En ting du bør tenke over er at disse kulehodene lar deg ikke stille de ulike aksene uavhengig av hverandre.

9216892[/snapback]

 

Jeg trodde faktisk at et kulehodet fungerte slik at man bare løsnet på "skruen", og så kunne man vri og vrenge kameraet i den posisjonen man ønsket. :dontgetit:

Skal liksom ikke kulehodet være mer håndterbart en et 3-veis hode? Og jeg trodde man kunne ta alle slags type bilder av alle slags episoder og komposisjoner med begge hoder. Har jeg gått glipp av noe eller? :hmm:

9222496[/snapback]

 

Neida, med et kulehode kan du stille i alle retninger, men du kan ikke låse en eller flere akser mens du stiller inn andre akser, som du kan med mer tradisjonelle hoder.

Lenke til kommentar

Fordelene er vel at du kan velge stativ og hode alt etter din egen preferanse og behov? Forøvrig så er ikke akkurat manfrotto alene om å tilby stativer og hoder løst :) De aller fleste seriøse aktører gjør nettopp det fordi de vet at folk har forskjellige behov :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ja, da ble det stativ på meg i helgen :w00t:

 

Jeg var på Fotovideo i Oslo lørdag, og takket være en tålmodig selger, Arash, og Bruno på lageret (tror han het Bruno), og ikke minst informasjon og bekreftelser fra enda en selger om valget mitt, fikk Fotovideo en fornøyd kunde, og jeg gikk avgårde med et Manfrotto M055PROB stativ og Manfrotto M804RC2 3-veis hode :thumbup:

 

Linker:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12596

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=35837

 

Til dere som vurderer lignende kjøp bassert på hva jeg har skrevet tidligere i tråden vil jeg si følgende:

Jeg hadde i grunn bestemt meg for Manfrotto M190XPROB og Manfrotto M488RC4 kulehode, men da jeg kom inn i butikken og fikk se de to stativene ved siden av hverandre, ble jeg utrolig skuffa over hvor lite og spinkelt M190XPROB var i forhold til M055PROB. Når det gjelder kulehodet så var det endel Benro hoder på de ulike stativer utstilt, og de virket veldig gode, men nokså dyre, over mitt budsjett ihvertfall. Da jeg fikk hendene på M488RC4, synes jeg ikke kvaliteten var noe særlig, så jeg ble i tvil, og det var da alle mine "gjennomtenkte" spørsmål dukket opp :whistle:

 

Jeg fikk bekreftet noe jeg leste her på nettet om at rimelige kulehoder kan ha tendens til å ikke være "tighte" nok, og at kamera derfor kan skli noen millimeter ned etter at du har strammet til og slipper taket på kamera. Dette og endel andre ting som jeg ikke gidder ramse opp her, pluss at kulehodet ikke hadde denne vater-bobbla, gjorde at jeg valgte det nye 3-veis hodet.

 

Valg av stativ var ganske enkelt fordi det virker mye mer solid og sikkert, og er endel høyere enn M190XPROB, og jo høyere jo bedre :yes:

 

Jeg har testet det hele så vidt med kamera mitt, NikonD80, kun innendørs, og er meget fornøyd :thumbup:

Klart det finnes bedre utstyr, men er du på budsjett, tror jeg dette er det rette valget. At det kan være litt tungt å drasse med seg i skog og mark får så være, men litt skal man vel tåle for å utføre hobbyen sin :yes:

 

Anbefales på det varmeste, og nok engang - takk for bra service, Fotovideo :thumbup:

 

Edit: Takk til dere som engasjerte dere i tråden min :)

Endret av preje
Lenke til kommentar

Nå er jeg riktignok HELT for amatør å regne, i disse rekker, men behovet for et stativ har etterhvert meldt seg..... Og en telelinse (skummer innleggene om div. objektiver om dagen!)

 

Har bare lyst til å si - at jeg har INGEN erfaring med stativer, men tok etpar bilder rett ut gjennom vinduet på "gutterommet" i kveld med et nyinnkjøpt Hama Star61 tripod stativ til 299,- hos Elkjøp, for å prøve å fange fargene på himmelen med LANG lukkertid. Synes faktisk resultatet ble tålelig bra jeg :)

 

Slenger ved ett av bildene som et lite "bevis" på at det (vel??) funker greit med stativ også av den sinnsykt rimelige varianten, dersom en ikke har planer om å riste no' jævlig på hendene når man trykker på utløseren... Har dog bestilt "snorutløser", for jeg har inntrykk av at "alle" benytter dette når de knipser med stativ (i hvertfall om de er like skjelvene på hendene som meg....) :)

Bildene tatt med ISO 1600, f/4.0, 6800K, AWB. - kl. 23.00 ++ i kveld. Llitt kornete pga nedskallert til 1024 x nnn - og "saved for web" - for å spare plass. Men det gir en liten pekepinn håper jeg :)

Glemte å nevne - skogkanten er ca. 300m nedenfor vinduet her ;)

 

Mulig jeg gjør meg noen flere erfaringer med billigstativet mitt og får lyst på noe mer "solid" etterhvert, men da kan jeg jo alltids bare gi det bort til fader'n - som jaller rundt med videokameraet sitt uten bildestabilisator :dribble:

post-136430-1187224914_thumb.jpg

post-136430-1187224925_thumb.jpg

Endret av JFK666666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...