Gå til innhold

Mitt syn på spillets utvikling.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den neste exp-pakken ser jo ut til å dra inn mye av det middelalderpreget.  Det er noe av det jeg har savnet mest i wow - har hele tiden syntes at Outlands er litt for fantasy-preget.

9214355[/snapback]

Som om jeg skulle sagt det selv. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ting er bra, noen er dårlige.

Blant det bra er paladin og shaman til begge factions. Jeg var skeptisk men det funker bra.

Noen områder er fantastisk vakre, som Zangarmarsh og Nagrand.

Det er flere muligheter til å skaffe gear, du må ikke raide for epics. Heroic drops, badge rewards, PvP rewards og craftede items er gode greier som kan skaffes uten å måtte forholde seg til et raidguilds strenge timeplan.

Det er lagt inn noen fine questede lore-hendelser som Thralls ankomst til Outland og lvl15-16 belf-questen The Lady's Necklace. Siste er så bra at man bør kjøre den uansett horde-rase.

Så det som sugde. De gjorde alt som ikke var morsomt med gamle WoW til ledende prinsipper i TBC. Reputation grinds? Yep. Lange og kjipe attunements? Yep. (heldigvis har de fjernet de verste) Bossfights basert på flaks og uflaks? Yep. Trenger du grinde gull for repair og er dyre consumeables en nødvendighet for raids? Yep.

Og så bommertene på raid-design. Forandringen av raid cap fra 40 til 25 feilet totalt, det skulle gjøre det lettere å raide men det er færre som raider 25-man nå enn det var folk som raidet 40-man i WoW. Hovedårsaken er at de gjorde den første raid-instansen til 10-man, ikke 25. Så da er de fleste guilds fucked. Enten har du 3 raidgrupper i Kara og misfornøyde guildies som ikke får være med i 25-man, eller så har du 2 Kara-grupper og for lite folk til å kjøre 25-man. Steget fra 10-man til 25-man er hardt og langt for ethvert guild. På min server var det minst 6 guilds som kjørte 40-man, nå er det 5 guilds som er i stand til å kjøre 25-man. Så fallet i raidere er fra rundt 240 i WoW ned til 125 i TBC på min server.

En annen raid-bommert var kullkastingen av klasser og roller for TBC. Det traff spesielt druid, priest, paladin og warrior. Før hadde prot warrs og holy priests et monopol på å være de beste av de beste på hovedoppgaven sin, tanking og healing. De betalte for dette med null grindekapasitet. Det ble godtatt, man betaler noe for å få noe. Men for TBC så ble druid buffet inn i tankerollen og paladin inn i både tanke og heal-rollen. Kult for de som spilte druid og paladin, ikke riktig så kult for de som spilte warrior og priest. For druid og paladin fikk beholde sine ekstras, som god grinekapasitet og survivability. Warrior og priest fikk beholde den gamle baksiden, null grindemulighet, samtidig som de blir out-tanked og out-healet i de fleste situasjoner. GG Blizz og hva tenkte dere en guild master skulle gjøre med tanke- og healrekka si? Bare kicke dem på trynet ut?

Nei forresten det er ikke Good Game, tilfeldigheten som råder mye av PvE-designet suger hestepikk. :thumbdown:

Skrevet

Jeg har aldri spillt WoW og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Jeg venter på AoC fordi jeg har vært fan av Tegneseriene å bøkene til forfatteren så lenge jeg kan huske. Står noen hundre kilo med blader å pockets i skapene mine.

Warcraft Universet har eksistert i 17 år? Mens Conan universet har eksistert siden 1900 tallet.

Da jeg endelig fikk vite det skulle komme et spill ble jeg lykkelig som faen. Snart kommer en verdig visuell opplevelse

Skrevet
hvis dere hater spillet å skal slutte og gud vet ikke hva, tror dere at dere får en større E-penis av å lage en whine tråd på et forum?

Det syns jeg er patetisk at folk skal liksom prøve å få litt fame av å lage,  hei jeg har spilt wow i 2 år, nå kommer et nytt  tilleg til spillet og de øker den med 10 lvler som kommer til å ta meg en uke å lvle, *whine whine* og nå slutter jeg for det er for stress for meg og alt tier4 gearet mitt som har blitt utdatert for lenge siden, *cry cry* å nå må jeg kjempe for nytt sett igjen *buhu* for jeg fikk ikke prøvd black temple fordi guilden min suger ,så cya i AOC..

Cya in 6 months sier jeg bare, AOC er så oppblåst at det går ikke ann, vent og se.. blir AKKURATT som LOTRO... samme med warhammer, dere som raider og skal til WAR kommer til å bli skuffa når dere finner ut at WAR hander BARE om pvp, er noe "pve" som er lattelig og dere kommer til i PVP delen å bare fighte frem og tilbake om de 2 samma byene hver jævla dag..

men smaken er som baken , og jeg sitter ikke her å sier at wow er best og alt annet suger , seff ser andre spill fett ut og jeg skal faktisk prøve WAR litt selv , men hvis du har spilt litt andre mmo`s så er _ingen_ andre mmo`s pvp like skill basert som i wow

9208997[/snapback]

Par ting jeg reagerte på her. Så du sier at du er den eneste som har lov til å poste meningene på dette forumet? Og at alle som er negative til spillet ikke har lov til å være det? Her er det jo snakk om hans tanker rundt spillet, og at han gjerne vil vite hva andre tenker om det samme. Kom deg av den høye hesten din.

Så...PvP i WoW skillbased? Jeg lot godt av denne kommentaren. Har du i det hele tatt spilt andre MMOs hvor du faktisk trenger å bruke hode litt når du PvPer? I WoW derimot, er du jo garantert gearet ditt, bare du har tid nok, og gidder. Såklart, litt "skill" korter kanskje ned tiden, men det meste kommer jo regelrett ned til gear og tid brukt.

Som andre i tråden har sagt, tror jeg flere av oss har gått lei av den simple grunn at vi har spilt lenge. Enkelt og greit. Personlig liker jeg ikke utviklingen Blizzard har tatt, og det hele ser ut til å bli rushet. Men det får bli deres problemer, og ikke mitt.

Oh, og hverken Warhammer eller AoC (eller noen av de andre mmoene) satser jo på å "ta ut WoW". De setter jo sikte mot ett helt annet sjikt. Blizz gjorde noe genialt, og gikk mot en bred brukergruppe. Ingen av de nye spillene gjøre det samme, og det blir mer "nisje" aktig.

Men men, la folk si sine meninger uten å kalle dem tåpelige, idiotiske eller lignende. Og heller kom med noen skikkelig tilsvar.

Skrevet (endret)

Tror nok det er endel folk som har blirr bortskjemt etter og ha spillt for mye WoW.

Førsteposten beskriver veldig generelt hvordan det var når han levlet, ville det vært gøy og spille ett spill hvor det eneste man gjør er og levle. For min del og for mange andre som LIKER og spille wow så starter spillet først på lvl60(nå lvl70).

Levling er en fin del av spillet men ikke nok til og holde på folk. Tror dere skal ha store problemer med og presentere ett MMO som er av bedre kvalitet og balanse enn WOW, selvfølgelig innrømmer jeg at blizz har gjordt noen feil men når de har oppdaget dette så prøver de som regel og gjøre noe med det.

Warhammer kommer til og bli alt for nisje til og bli noe særlig for min del (liker litt variasjon ikke bare pvp), AoC lover utrolig mye og hvis de kan holde det så kommer de langt men det er uhyre tvilsomt. Tror nok endel folk kommer til og få en vekker når de bytter MMO.

Jeg selv skal prøve Warhammer og AoC, men har sterk tro på at når WoTLK kommer så er takk og farvel til de andre.

Er så lei av WOW whinere, gå og spill noe annet, det er ingen som tvinger dere :)

EDIT: Leif

Endret av Hoon
Skrevet (endret)

Dere har helt rett. Man vil alltid gå lei av et dataspill før eller senere. Da jeg tilslutt valgte å avinstallere World Of Warcraft var det ikke fordi jeg var så overdrevent irritert over den nye utvidelsespakken, men fordi jeg var trøtt av hele mekanikken i spillet. Selv den beste utvidelsespakken ville ikke kunne holde meg gira for alltid. Den kritikken jeg hevder er fortrinnsvis ikke ment som en protest over at jeg tilslutt gikk lei.

Det jeg kritiserer er en tendens jeg var oppmerksom ved mens jeg fortsatt var en ivrig og fornøyd spiller. Lenge før TBC i det hele tatt ble lansert. Jeg sikter helt tilbake til patch 1.4 og patchene som fulgte etter. Grelle epicmounts, juletre-lignende epicgear og flere tidkrevende raid instancer. Jeg sikter til Ahn'Qiraj, Zul'Gurub, Blackwing Lair, Naxxramas osv. Hvor var gleden for de ikke fullt så ambisiøse spillerne? Hvorfor måtte man se ut som en nyttårsrakett hvis man skulle ha bra utstyr? Hva hadde jeg ikke gitt for en god rustning som så litt jordnær ut, eller en hest som ikke var tildekket av metall og ornamenter? Hvorfor lage så mange elitedungeons som bare et fåtall kunne benytte seg av, men nesten ingen nye land eller oppdrag for de som syntes det var morsommere å spille selv og ikke være en del av en stor maskin. Dette er småpirk som irriterte meg da, og som jeg gremmes ved nå fordi utvidelsespakkene følger den samme tendensen. Alt vokste seg bokstavelig talt ut av proporsjoner, og spillets mål ble for lineært. Og som jeg skrev i første post tror jeg grunnen til dette er at spillet ble for kommersielt. Men som dere sier, Blizzard skal holde på spillerne og det kan vel diskuteres hvor lønnsomt det hadde vært dersom WoW skulle utvikle seg i den retningen jeg selv hadde ønsket.

Jeg planlegger ikke å returnere til World Of Warcraft. Men etter å ha brukt så mye penger og tid på spillet må jeg i hvert fall få lov til å spekulere :yes:

Endret av Do_the_Bender
Skrevet
hvis dere hater spillet å skal slutte og gud vet ikke hva, tror dere at dere får en større E-penis av å lage en whine tråd på et forum?

Det syns jeg er patetisk at folk skal liksom prøve å få litt fame av å lage,  hei jeg har spilt wow i 2 år, nå kommer et nytt  tilleg til spillet og de øker den med 10 lvler som kommer til å ta meg en uke å lvle, *whine whine* og nå slutter jeg for det er for stress for meg og alt tier4 gearet mitt som har blitt utdatert for lenge siden, *cry cry* å nå må jeg kjempe for nytt sett igjen *buhu* for jeg fikk ikke prøvd black temple fordi guilden min suger ,så cya i AOC..

Cya in 6 months sier jeg bare, AOC er så oppblåst at det går ikke ann, vent og se.. blir AKKURATT som LOTRO... samme med warhammer, dere som raider og skal til WAR kommer til å bli skuffa når dere finner ut at WAR hander BARE om pvp, er noe "pve" som er lattelig og dere kommer til i PVP delen å bare fighte frem og tilbake om de 2 samma byene hver jævla dag..

men smaken er som baken , og jeg sitter ikke her å sier at wow er best og alt annet suger , seff ser andre spill fett ut og jeg skal faktisk prøve WAR litt selv , men hvis du har spilt litt andre mmo`s så er _ingen_ andre mmo`s pvp like skill basert som i wow

9208997[/snapback]

Tviler på at AoC er så oppblåst som du sier, hvis pvp delen i AoC fungere så bra som den ser ut så vil den kreve mer skills en wow, og wow pvp handler langt ifra bare om skills, gear er også en veldig stor del av det, og ikke engang prøv og nekt på at gear spiller en stor rolle i pvp i wow, for det gjør det. En warrior med grønt lvl 70 gear taper sannsynligvis mot en warrior med fult epic lvl 70 gear, selv om han med grønt gear er veldig skilla.

Selv spiller jeg wow, og det er konge, ser ikke hva folk whiner på her, at det tar lang tid å levle osv i TBC, jeg brukte 5dager fra 65-70 med priest første gang, uten å bruke noe guide. Ja wow var gøy og sjarmerende første gang jeg levlet til 60, men samme hva blizzard hadde gjordt med expansionen hadde jeg ikke fått den same følelsen igjen, pga at mye av den følelsen var basert på at alt var nytt for meg, nå kan jeg kontrollene, det meste om addons og det meste om de forsjellige classene osv + jeg vet det meste om hvordan spillet fungerer.

Personlig synes jeg TBC var en grei expansjon, selv om jeg ikke liker outland så godt :p det blir for mye "ørken" men spillet er fortsatt gøy. Skal teste AoC når betaen starter, og kommer sannsynglivis til å kjøpe det, lever det opp til forventningene blir det et konge spill, hvis ikke har jeg jo alltids Wrath of the Lich King som blir den neste tilleggspakken til Wow

Skrevet
En annen raid-bommert var kullkastingen av klasser og roller for TBC. Det traff spesielt druid, priest, paladin og warrior. Før hadde prot warrs og holy priests et monopol på å være de beste av de beste på hovedoppgaven sin, tanking og healing. De betalte for dette med null grindekapasitet. Det ble godtatt, man betaler noe for å få noe. Men for TBC så ble druid buffet inn i tankerollen og paladin inn i både tanke og heal-rollen. Kult for de som spilte druid og paladin, ikke riktig så kult for de som spilte warrior og priest. For druid og paladin fikk beholde sine ekstras, som god grinekapasitet og survivability. Warrior og priest fikk beholde den gamle baksiden, null grindemulighet, samtidig som de blir out-tanked og out-healet i de fleste situasjoner. GG Blizz og hva tenkte dere en guild master skulle gjøre med tanke- og healrekka si? Bare kicke dem på trynet ut?

9233025[/snapback]

Pah. Hør med de forskjellige guildene på serveren din, hvor mange har en warrior som MT kontra druid eller paladin? Selv om det er flere klasser som kan tanke skikkelig, så sliter du ikke akkurat med å få gruppe/guild som en godt utstyrt prot-warrior.

Så kan du også ta en LFM tank to xxx og en LFM dps to xxx. Jeg tør vedde en femtiøring på at du får flere warriorer som vil være dps enn tank, og gjerne godt utstyrte druider og paladiner som vil bevise for verden at de kan tanke skikkelig. Mener du det hadde vært bedre om man hadde valget mellom en prot-warrior eller en arms/fury-warrior med skjold og dps-gear?

Nei, BC gjorde ting betraktelig bedre for alle klasser, spør du meg. Druids fikk gjerne en ekstra fin bonus ved at tanke- og dps-spec er i samme tre.

Skrevet

Det at flere klasser kan fylle flere roller er bare fint. Så blir man ikke altfor avhengig av å måtte ha akkurat den og den klassen til ting. Man har også flere spillere å velge fra hvis akkurat den tanken/presten du hadde med deg viste seg å ikke kunne gjøre jobben sin for fem flate øre (og de er det joggu en god del av også)

Skrevet

Mitt syn er at selvet spillet har utviklet seg i svært god retning når det gjelder klasser, items, våpen, rustninger, mounts og denslags. Men dem må passe seg for å nærme seg for mye starcraft armor etc..

Story-messig har det også vært bra syntes jeg.

Mulighetene spillerne har til å velge blandt pvp, pve og solo for tilnærmet end-game utstyr er sinnsykt mye bedre enn før.

Eneste er at landskapet og hele storyen bak outland ikke faller i smak hos meg. For meg er Outland kun et sted hvor jeg farmer til bedre gear. Jeg har ingen følelser for det stedet.

Northrend kommer som en gudegave...og vi får en tilbakekomst til det "middelalderaktige" og mer "realistisk" natur. Men selvsagt vil vi ikke ha ekte realistisk natur. Vi vil ha fantasy-eventyr-grafikk-natur :) Men som ivaretar tyngdekraften i noenlunde grad (Noe outland på ingen måte gjør)

Skrevet
er _ingen_ andre mmo`s pvp like skill basert som i wow

9208997[/snapback]

??

Skill? Det eneste som trengs for å oppnå noe i wow er nok tid til å spille.

Alle (les ALLE) kan få fult epic gear, tonnevis med honor osv..

Har faktisk skjedd meg at jeg har logget på etter en fuktig natt på byen med påfølgende (titt innom wow) og oppdaget nye items og bøttevis med honor.

Skrevet
er _ingen_ andre mmo`s pvp like skill basert som i wow

9208997[/snapback]

Skill? Det eneste som trengs for å oppnå noe i wow er nok tid til å spille.

9242572[/snapback]

Jepp, om man vil dedikere 5-6 timer på kvelden til raids hele uken får man epics.

Og si at ingen spill er like "skill basert" som wow er rett og slett FEIL.

Skrevet
Northrend kommer som en gudegave...og vi får en tilbakekomst til det "middelalderaktige" og mer "realistisk" natur. Men selvsagt vil vi ikke ha ekte realistisk natur. Vi vil ha fantasy-eventyr-grafikk-natur :) Men som ivaretar tyngdekraften i noenlunde grad (Noe outland på ingen måte gjør)

9242489[/snapback]

Får bare håpe at gear også blir i middelalderstil. Blizzard kan gjøre det hvis de vil.

Skrevet

Ja la oss håpe dem ikke tar helt av på gearsiden. Det er sikkert ikke lett for Blizzard å unngå litt ekstreme løsninger på gear fra tid til annen. Dem fleste av oss, enten vi er klar over det eller ei, vil hele tiden ha "kulere" gear.

Personlig er jeg glad for at jeg ikke løper rundt med den armoren vaktene i SW har etc...det hadde blitt litt for kjedelig. Noe av det som fanger meg i wow er at char'en min ser så sinnsykt kul ut i det gearet han har. Men jeg tror vi plate-brukere er mer opptatt av looks enn andre klasser, kanskje fordi plate-armor liksom skal være iøyefallende by default liksom.

At det kommer frisør osv i expansion ser jeg på som en utrooolig stor forbedring. Det gjør at man kan tilpasse håret til rustningen sin:)

Men når alt det er sagt....se på rustningen til Arthas...den er egentlig ganske kul. Dvs at jeg tror blizzard beveger seg i riktig retning angående gear.

Herregud..jeg får helt sjelven her når jeg tenker på Northrend....og skulle så inderlig ønske jeg kunne vært konsept-designer/medarbeider i Blizzard under utviklingen av det stedet....

Skrevet

Gleder meg forferdelig til Northrend selv. Klarer nesten ikke vente. Derfor levler jeg opp en paladin nå.

Min aller første class i WoW var faktisk paladin, og jeg vil gjerne oppleve den greia igjen. Husker når jeg starta. Jeg og en kompis delte account. :!: Vi spilte annenhver gang. Endte med at pallyn min ble sletta. Ble først latterliggjort, naken i Ironforge. :)

Noen som har erfaring med paladin? Blir de lettere å levle med etterhvert? På 70 skal jeg gå holy specc og heale min kjære krigervenn i Arena. Instancer også selvsagt. Har så og si gjort alt bortsett fra healing, så var vel på en måte det jeg mangla nå.

Skrevet
Det som gjorde WoW så genialt, slik jeg ser det, var de små gledene du fikk av å vandre rundt i stemningsfulle skoger med middelalderpreg. Du var en ung eventyrer og hele Azeroth lå fremfor deg. Noen steg fort i gradene men jevnt over var vi alle mer eller mindre likestilte. Istedenfor å tilbringe timevis i en eller annen dragehule, gjennomførte vi små gruppequests i området der vi spilte, som kunne ta en times tid.

9207704[/snapback]

Er til dels enig. Men synes ikke spillet har forandret seg så mye, men spillerne. Og det har nok med at spillet er over 2 år gammelt. Jeg kjenner meg veldig igjen i stemningen du beskriver når jeg startet å spille. Den følelsen får jeg nok aldri igjen, nettopp fordi jeg ikke er noen nybegynner lenger. Man hadde kun små krav i begynnelsen.

Ser endel folk som er slik som jeg var da jeg begynte å spille. De er nybegynnere og mange av dem vet ikke hva en instance er. Derfor synes jeg det blir litt feil å skylde på Blizzard fordi man ikke får den følelsen lenger. Det høres ut som at du har spilt WoW en stund og da er det kanskje ikke så rart at man utvikler seg?

Skrevet

Conan er tegneserieverdens svar på Vi Menn. Enkel underholdning for enkle sjeler (har selv abonnert på Conan i 2 år men ble lei av den gjentagende forteller måten)

Har selv store forhåpninger til AoC men at det kommer til å utkonkurrere WoW tror jeg er en oppfatning kun vi nordmenn deler.

Er forsåvidt enig med trådstarter at TBC var en ujevn expansion, fint med ny lvl cap men som andre har påpekt så blir det litt mye tyggegummi farger og påvirket av science fiction etterhvert.

Litt som da du fikk laservåpen i Silent Storm... Snakk om å ødelegge et spill!

Skrevet

spillets utvikling er som det bør være spør du meg, dog spillerenes utvikling er kanskje ikke helt på linje. må si at slike vanilla wow fans etc får meg til å tenke litt, altså det å holde på det gamle i det uendlige tilfører jo ikke spessielt mange nye spillere. dog med expansions og all reklamen det skaper så tilføres det til stadighet nye spillere.

kan tenke meg at legendary drops fra black temple vekker liv i ganske mange flere potensielle spillere en hand of ragnaros, ikke hva det var tidligere men hva det er nå

men vil folk at wow skal bli et glemt spill, stem for vanilla wow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...