Hoppesagåsa Skrevet 13. januar 2003 Skrevet 13. januar 2003 I utgangspunktet er jeg logget inn som vanlig bruker. I et terminalvindu logger jeg meg inn som root. Men til tross for dette får jeg ikke kjørt f.eks ifconfig, som ligger i /sbin. Eller f.eks fdisk. Hvordan fikser jeg dette?
Hoppesagåsa Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Skrevet 13. januar 2003 Jeg fant raskt svaret selv: Okay, this is simple. Root's $PATH is setup to include /sbin, /usr/sbin, and posibly /usr/local/sbin. For non-root users, they don't have those paths in their $PATH. Now, as a non-root who does a "su root", you still inherit the non-root user's $PATH, NOT the new root's $PATH. Hence forth, "ifconfig" is not found. Verify this with "which ifconfig" -- it should show "which: no ifconfig in (...)". To get root's $PATH and other environment variables and settings, you need to do "su - root". The "-" tells su to source system-wide and substitute user's shell startup files, which initializes things like $PATH.
runeb Skrevet 13. januar 2003 Skrevet 13. januar 2003 Det visste jeg faktisk ikke. Det forklarer en hel del. En annen måte å omgå problemet på er å bruke hele pathen når du skal kjøre kommandoen. F.eks. skrive "/sbin/ifconfig" i stedet for bare "ifconfig".
Ancistrus84 Skrevet 13. januar 2003 Skrevet 13. januar 2003 Når jeg su'er meg bruker jeg som regel bare og skrive "su -" det skal som regel være nokk. Vet ikke hvordan det er i din distro men hos meg skriver jeg bare "su -" så er jeg root med alle de rette path's o.l.
Jazzcat Skrevet 14. januar 2003 Skrevet 14. januar 2003 Bruker Solaris selv, men regner med at det er det same i Linux: su - gir root shell+path ettersom su tar root som default, angi su - user for andre brukere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå